Annons:
Etikettlivsmedel
Läst 4083 ggr
Ida
2007-01-15 22:36

Dyrare att storhandla

Enligt en artikel i Dina Pengar.se är det dyrare att storhandla en gång i veckan än att handla lite då och då.

Artikeln baseras på en studie från Umeå universitet och forskarna är själv förvånade över resultaten. Forskarna tror dock att det beror på att storhandlare handlar mer och sådant de kanske egentligen inte behöver, exempelvis storpack frukt som inte går åt.

Läs hela artikeln här

Vad tror ni, blir det billigare att ta bilen till Ica Maxi eller Prisextra, eller blir det bättre i längden att gå till Konsum runt knuten?

Annons:
Madde
2007-01-16 02:06
#1

Hmm, ja det där tåls ju och fundera över. Om det är så att man får släng mer om man storhandlar eller om det blir dyrare med att handla när det behövs.

Går inte och avgöra riktigt. Även om man storhandlar så måste man nästan handla en gång i alla fall då det är sånt som inte håller mer än några dagar.

Hoppas att fler kommer ha åsikter här, ska bli intressant och läsa.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Cattis
2007-01-16 03:30
#2

Med en familj på sju personer så är det garanterat billigare att storhandla.

Jag storhandlar två ggr per månad. Sedan handlar jag nästan dagligen ändå, sådant som inte håller så länge. Tex mjölk och bröd (allt bröd är inte gott att frysa in). Mjölken skulle inte ens få plats i kylen om den nu hade hållit i två veckor. Vi förburkar minst 6 liter om dagen här.

Jag åker till två ställen, Coop och Willys, då de har olika bra priser på olika saker. Tidigare har vi handlat dag för dag och det blir mkt dyrare. Nu gör vi listor över maträtter vi vill äta under de kommande två veckorna och handlar i princip allt till detta på en gång. Då slipper vi impulsköpen, även om det såklart sker då och då fortfarande. När jag väl storhandlar håller jag mig ganska duktigt till listorna och shoppar inte en massa som jag inte skulle ha. Oftast iaf. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

mandymoo
2007-01-16 08:31
#3

Jag tror att i längden så är storhandla billigare. Man att man då ska "hoppa över" varor som inte går att förvara och lagra längre än bara för den veckan. Som tex frukt, om inte det går åt mycket frukt hemma så blir det nog så som det nämns ovan att det köpts in i onödan och förstörs.

Annat som man kan dela upp och antingen frysa direkt eller efter att man lagat till det. Ja det kan man ju använda en annan vecka.

Sen gäller det nog att om man storhandlar så får det inte vara spontant utan man ska veta vad man ska handle innan. Så att det inte blir att man handlar saker som man inte behöver utan håller sig strikt till sin lista.

Det spontana får man ta när man sen är och handlar varje dag. För det slipper man ofta inte undan ändå *Ler*

johan
2007-01-16 10:41
#4

Jag har många gånger funderat om det är billigare att storhandla. Några av argumenten mot:

  • Man köper större förpackningar än man behöver och behöver därmed slänga gammal mat och betala onödigt mycket för det man nyttjar
  • Man tänker "det här är ju bra att ha hemma", fast man egentligen inte alls behöver 2 kg quornfärs.
  • Man måste ändå komplettera med sallad, bröd och mjölk och då slinker det ändå med det onödiga som man tänkte slippa med att storhandla.
  • När man glömmer bort vad man har i frysen eller tycker det är enklare att köpa ny köttfärs än att tina när man kommer hem trött från jobbet och vill ha mat snabbt.

Jag tror dock på konceptet att storhandla, men jag klarar inte av att utnyttja det på rätt sätt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Niklas
2007-01-16 12:05
#5

Vi storhandlar på Willys en gång i veckan. Det sparar vi mycket på, inte minst tid. Småhandling leder oftare till impulsköp. När vi storhandlar har vi en lista som vi går efter och det är sällan vi köper något annat.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Faxlin
2007-01-16 13:15
#6

Vi månadshandlar.
stor familj så det gäller att tänka lite. Vi åker till willys och ICA Maxi och ÖB så har vi klarat av våran runda liksom.
Då har vi basmaten för hela månaden sedan så måste vi självklart köpa mjölk och andra färskvaror oftare, men det kommer man aldrig ifrån.

Vi har hoppat över storhandlingen ibland, har inte blivivt av bara. och dessa månader blir ruskigt dyra kan jag säga.
Så ekonomiskt sett så tjänar vi minst 3000:- på att månadshandla och då har jag tagit ett snitt när vi har gjort det och inte gjort det och jämfört. ;-)
Gjorde det ett par gånger förra året för att kolla om vi verkligen tjänade på detta. Och svaret vart tydligt i våran familj i alla fall.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
Amiechan
2007-01-16 14:42
#7

Vi handlar en gång i veckan och slänger definitivt ingenting :D

Jag tror att det beror på att vi aldrig spontanhandlar utan föler inköpslistan strikt. Det enda vi köper utöver det som står på listan är kött som det är extrapris på. Detta fryser vi in och sedan när nästa veckas mat planeras kollar vi alltid igenom kyl och frys för att utgå från det som finns där.

Det jag sparar på att handla en gång i veckan är tid och godis :) Det är enklare att undvika att köpa onyttigheter när man inte stöter på dem så ofta. Inte heller äter jag så mycket frukt utan jag äter mest bär, och dem har jag infrysta och därmed förfars ingenting där heller :)

StefanW
2007-01-16 14:51
#8

Gumman vecko handlar här hemma, för jag är hopplös med att hitta ny intressanta varor! Det kompenserar jag med att laga maten.

Stefan - Modellbyggare

Ida
2007-01-16 17:57
#9

Det är nog som ni säger, att det beror mycket på självdiciplinen och "bra att ha" tänkandet vid storhandling. Behärskar man det finns det nog en hel del pengar att spara på stormarknaderna, för personligen tycker jag nog att de generellt håller något lägre priser. Dessutom har de större utbud och oftast större sortiment av de billigaste produkterna.

Cattis
2007-01-16 18:45
#10

#9 Jag har jämfört. För ett par år sedan bodde jag precis intill en ICA-affär, då blev det inte at tvi storhandlade lika mkt, utan vi planerade maten under dagen och gick sedan och handlade.
Sen flyttade vi och fick längre till närmaste affär och började då att storhandla igen. Jag sparar drygt 3.000 per månad på att storhandla och det är ju en grotesk massa pengar…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ida
2007-01-16 19:02
#11

#10 Toppen! Jag försöker också att åka iväg ca en gång i veckan för att handla på Prisextra. Det känns verkligen som att jag tjänar på det, men har inte räknat efter om det verkligen förhåller sig så… Fundersam

Iram
2007-01-17 10:26
#12

I vår familj är det definitivt billigare att storhandla. Jag förstår inte hur forskarna har fått fram de konstiga resultaten, har de frågat folk som endast storhandlar på måfå och köper storpack av en massa onödigt som de inte behöver??

På måndagar brukar jag kika igenom reklamen från Ica Kvantum och Willys, och sedan gör jag en veckomatsedel utifrån vad som är billigt den veckan. Sedan gör jag en handlingslista och skriver bara upp sånt som vi behöver under den veckan, och det gäller inte bara trista saker utan vi behöver ju lite kakor också. :-) Sedan handlar jag, och det händer väl att jag impulshandlar något i affären men det är inte så ofta. Jag brukar hålla mig till att köpa sådan mat som jag redan har planer för. På så vis sparar vi pengar och framförallt tid. Jag behöver inte varenda dag fundera ut vad vi ska ha till middag, utan jag slänger en blick i almanackan och lagar det som jag skrivit upp och de grejerna ska då finnas hemma.

De veckor som jag missat detta med planering och storhandling märks direkt i plånboken. Då blir det halvfabrikat från närmsta lilla (dyra) affär, och dessutom ofta för lite mat för att det ska räcka till nästa dags lunchlådor och då måste man köpa extra mat på jobbet och sånt kostar också.

Ett exempel: Idag ska jag göra köttfärspaj, det är inplanerat och klart och allt finns hemma. Ingredienserna till pajen går på ca 40 kr, och den räcker då till oss 4 pers plus två luncher imorgon. Billigt och bra. Utan planering så kanske det hade blivit 4 frysta pizzor från Statoil, och då går det väl snarare en hundralapp och inga matdosor blir det över.

Så att storhandla på rätt sätt bara MÅSTE ju vara billigast!Glad

Annette
2007-01-18 14:20
#13

Nu har inte jag läst hela tråden.

Jag lyssnade på radion igår om just storhandling. Den enda anledningen till att det blir dyrare är om man köper på sig för mycket, så man måste slänga det. Dessutom hade de ju inte tagit hänsyn till resekostnader och redan där tjänar man ju in pengar genom att storhandla.

Annons:
Oskar
2007-01-19 14:52
#14

Kan tänka mig att om man håller sig till strategi att storhandla efter en given handlingslista och att man undviker att småhandla så kan man nog spara en hel del pengar. Och så måste man nog vara minst en 3-4 stycken i hushållet.

Fast personligen skulle jag nog falla dit…skulle säkert köpa mer läsk och glass än jag behövde om jag storhandlade. Och så skulle jag ändå inte kunna stå emot att smita in på ica och köpa godis efter jobbet…

Oskar

Anne
2007-01-19 15:34
#15

Vi försöker veckohandla, och när vi väl håller oss till det äter vi både nyttigare, godare och billigare. Men det kräver lite planering…

Milla
2007-01-20 10:57
#16

Vi veckohandlar på Willys och det är garanterat billigare än att småhandla. Men nu är vi en familj på 5 (ganska ofta 6) personer samt 3 hundar och 7 katter.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Lorita
2007-01-20 15:28
#17

Bor man på landet så är det dom billiga affärerna som är närmast, jag sammårdar handlandet med barnens fritid. Jag tror att två gånger i veckan är det mest optimala att handla, det är svårt att planera mer än tre, fyra dagar fram. Jag har en lista på vad som ska köpas varje gång mjölk mm också skriver jag en lapp vad som behövs just nu

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Christina
2007-01-20 18:20
#18

Ja och nej. Brukar stanna till vid en stormarknad på vägen hem från landet på söndagkvällen för att köpa mjölk till måndagsmorgonens kaffe. Den mjölken kostar 500-1000 kr. När jag handlar den i min vanliga butik vid Mariatorget klarar jag inköpet med ett tiokronorsmynt.

Skämt åsido - självklart är det billigare på stormarknaden - det är ju hela idén bakom dem.

Sotlugg
2007-02-22 01:42
#19

Jag bor vid Kungens kurva vid Skärholmen där vi har alla stormarknader vi önskar inom gångavstånd och behöver inte  tänka på kostnaden för bil och bensin. Men dom flesta här handlar ändå vid ett litet Vivo som ligger bra till vid tunnebanestationen. Jag har ett ensamhushåll och har märkt att när jag handlar stora förpackningar så blir det bara liggande en massa grejor och blir förstört till slut. Sen läste jag en bok om franska matvanor och lärde mig att där köper man aldrig mer än precis vad man behöver till en maträtt för att få det så färskt som möjligt. Så strikt är väl inte jag men numera handlar jag oftare och mindre och slipper slänga en massa mat. Sen blir det ju färskare som bonus. Men när ungarna bodde hemma var det en annan sak. Kanske gällde undersökningen singlar? För vi har inte lätt för dom flesta färdigförpackade varorna är för större familjer.

[Theriss]
2007-02-22 13:40
#20

Vi storhandlar alltid en gång i veckan och behöver sällan slänga någonting, så för oss är det inte dyrare (3 personer). Men om man bor själv eller kanske till och med två kanske man inte behöver köpa så mycket åt gången.

Annons:
Rickard007
2007-02-22 15:41
#21

Vi storhandlar ibland kanske 1 gång varannan vecka men handlar säkert 3,4 gånegr i vekcna ändå! Här går det åt!

Millex
2007-02-23 14:19
#22

Den undersökningen som gjordes stämmer nog då en hel del impulshandlingar sker samt tron att köpa storförpackningar inte alltid blir så lyckat.

Det som däremot irriterar mig mer är att alla stormarknader växer upp som svampar och på så vis sopar undan fötterna för de lokala handlarna i småstader och bostadsområden i  större städer. Det som händer när vi söker oss längre och längre bort för att handla billigt är att vi försöker uträtta så mycket som möjligt vid detta tillfälle.

På så vis blir det inte bara den lokala mathandlaren som får ett minskat underlag, det blir även klädaffären, presentbutiken, tobaksaffären, macken m.m. Detta i sin tur leder till att de lokala butikerna inte kan hålla samma lager eller köpa in större partier, vilket medför sämre sortiment och dyrare varor och i slutändan måste de kanske avveckla sin verksamhet.

Detta är vad som är vad som är verkligheten på många små orter och i centrumen i bostadsområden. En sådan utveckling är inget önskvärt kan jag tycka, för var ska de som inte har bil, de gamla eller de som inte vill åka långt för att handla få tag i det dom behöver. I ett längre perspektiv innebär detta en otrolig social orättvisa där en grupp i samhället kan handla billigt (ofta de med bra ekonomi) och en grupp som får handla dyrt och begränsat i sin omgivning ( ofta de resurssvaga).

Naturligtvis innebär stormaknader och köpcenter utanför staden ett ökat behov av bil och en ökad förbrukning av fossila bränslen.

Så jag anser inta bara att det blir dyrare i ett kortare perspektiv av att åka till  en stormarknad utan i ett längre perspektiv blir det rent av förödande för en stor grupp människor.

Sotlugg
2007-02-23 22:43
#23

Instämmer helt med föregående talare

UlrikaG
2007-02-26 03:19
#24

Här månadshandlar vi.

Tycker det är bättre än att handla på den svindyra ICA-butiken på torget, dessutom har de inte så stort utbud.

Det köps mjölk nästan dagligen dock, då det går åt ganska mycket, men i regel köper vi bara till färskvaror.

Allt annat hamnar i frysen och gås igenom inför nästa månadshandling, och sedan blir det en lista.

Vi är bara två, men vi har märkt en avsevärd skillnad på att månadshandla och inte.

Däremot är vi inte så prismedvetna, och där skulle vi väl kunna spara ytterligare ;)

Oskar
2007-02-26 12:59
#25

Ni som handlar på lågpriskedjorna:
Tummar ni på kvaliten för att få ett lägre pris? Eller uppfattar ni det som att lågrpiskedjorna har samma kvalité på maten som de dyrare kedjorna har?

Oskar

Sotlugg
2007-02-26 22:52
#26

Lidl har definitivt hög kvalitet på sina grejer. Skulle aldrig köpa skräp och stoppa i mig bara för det är billigt. Man får verkligen vara en medveten konsument när man köper mat för det är mycket undermåligt med socker och kemiska grejer som dom försöker lura i oss. Går det så går det tänker fabrikanterna medan dom gnider sina händer som en annan krösus.

Upp till toppen
Annons: