Annons:
Etikettprodukter-hemma
Läst 2450 ggr
Ida
2007-02-18 17:54

Nedsläckning av analoga tv-nätet

Många orter i Sverige har redan bytt ut det analoga tv-nätet till det digitala, men än är det några städer och orter kvar. Nedsläckningen innebär att man om man inte är anknuten till ett kabel-tv-nät måste införskaffa digital-tv-box eller parabol för att forsättningsvis kunna se marksänd tv.

Vad har ni för erfarenhet av detta? Har det analoga nätet redan bytts ut hos er eller är det på gång nu under våren eller hösten?

Annons:
AndersE
2007-02-18 20:47
#1

Vi har ännu kvar det analoga. Tack och lov!

Jga har skaffat ADSL-TV, men titt som tätt fungerar det inte ("vi har problem med digital-sändning just nu…"), och då kan jag byta tillbaka.

StefanW
2007-02-18 23:45
#2

Här (Skaraborg) försvann det anloga nätet i hösten -06. Vi hade en boxer sedan tidigare, så det var ingen panik att skaffa fler. Dock så har jag fler TV-apparater i huset som jag inte skaffat något till än! Jag saknar en billig teknik som gör det möjligt att se på olika kanaler samtidigt utan att behöva skaffa en box till varje TV (har fyra utan box) Tips mottages tacksamt!

Stefan - Modellbyggare

Oskar
2007-02-19 12:15
#3

Bor i Stockholm och här släcks det väl ned i mars om jag minns rätt. Har redan skaffat digitalbox till sommarstugan och det funkade fint. Bra mycket bättre bild än vad vi hade innan. Och den elektroniska programguiden som finns i det digitala nätet är ju super!

Mandysan
2007-02-19 20:51
#4

#2# Hur kommer det sig då att vi kan se på 3:an analogt??;)

Hänger inte med för fem öre när det gäller sånt här, utan min pappa sköter allt!:)

StefanW
2007-02-19 21:38
#5

Mig veterligen har aldrig TV3 sänt analogt utan endast via satellit!  Eller är det en annan kanal som du har på programplats 3? Den enda kanalen som finns kvar är TV1 ur beredskaps synpunkt vad jag hört, dock sänder de inga program där.

Stefan - Modellbyggare

Mandysan
2007-02-19 22:28
#6

#5# Det är säkert så att TV3 sänder via satellit, har typ noll koll;)

Annons:
StefanW
2007-02-19 22:43
#7

#6 vad är det för kanal som du har på "trean"?

Stefan - Modellbyggare

Mandysan
2007-02-19 22:48
#8

#7# TV3

StefanW
2007-02-19 23:34
#9

#8 Om jag var du så skulle jag be honom att förklara hur det fungerar! Det är inte så kopmlicerat som det kan verka. Så behöver du inte lära dig som en annan gjorde en gång i tiden med "try it and error"-metoden. Det är också lättare om man har de olika "burkarna" framför sig! Om du går in och tittar på sidan Digital TV övergången, så tror jag också att du kan finna många svar!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

AnnaLundin
2007-02-20 00:43
#10

Här släcktes det analoga nätet i november -06. Vi hade då, sedan några år, parabol för digitalkanaler pga att vår analoga antenn knappt tog emot några signaler på somrarna :/.

Det fungerar bra, så länge de inte är snöstorm eller ösregn som hindrar signalerna att nå parabolen, eller för all del ger snö och isbeläggningar på själva "huvudena" vid parabolen…

Det enda jag saknar är att jag tvingas se TV4s lokala Stockholmsprogram (inkl sthlmsreklamen :/ ) i stället för TV4 Sydost som jag normalt tillhör…

susanne.s
2007-02-22 19:16
#11

Jag tycker att allt blev bättre med boxer utom att man måste ha en till videon och en till varje Tv! Jag skulle vilja kunna titta på ex. 1an och samtidigt spela in på 2an utan att ha en till boxer. Det har blivit krångligt att spela in och man kan inte spela in en kanal efter en annan automatiskt för den kan inte byta själv när man har bara en boxer. Suck! Mn skulle ha utvecklat tekniken riktigt innan vi tvingades över.

Oskar
2007-02-22 20:56
#12

#11 Nja, fast det är inte riktigt sant. Man behöver inte ha flera boxar. Finns mängder med boxar som tillåter att man tittar på en kanal och spelar in på en annan. (Och finns dessutom boxar som klarar upp till 8 olika kanaler samtidigt, men de är självklart ganska dyra.)

Oskar

Upp till toppen
Annons: