Annons:
Etiketthälsan-framför-allt
Läst 1657 ggr
Ida
2007-02-28 21:49

Alkolås

Enligt E24:as privatsajt Pengar 24 vill 82 % av svenskarna ha alkolås i nya bilar. Än så länge är det för dyrt att installera, men vad tycker du?

Vill du att nya bilar ska ha alkolås?

Annons:
Pia
2007-03-01 01:08
#1

Självklart.

AnnaLundin
2007-03-01 09:02
#2

Ja, jag tycker att alkolås vore helt okej. Dessutom anser jag att det borde sitta i ALLA fordon som används yrkesmässigt, dvs lastbilar, bussar, taxi etc…

Det var många som inte tycket att säkerhetsbälten var nödvändigt heller…

Sara
2007-03-02 15:39
#3

Finns det verkligen någon nackdel (bortsett från att det är svindyrt idag) att ha ett alkoloås? Kanske bara för dem som kör berusade..

Sara

Ida
2007-03-03 02:31
#4

#3 De modeller som finns på marknaden idag har visst givit utslag trots att föraren inte druckit etc och det är ju en stor nackdel. En annan nackdel är som du säger att det är dyrt - det är nog inte så många som kan tänka sig att lägga tiotusentals kronor med på bilköpet för att få denna extrafunktion. Framförallt inte de som verkligen skulle behöva den.

Sara
2007-03-03 18:52
#5

# 4 Hmm.. Men hur kan de sälja nått som inte fungerar ordentligt? Vad kan ge utslag som alkohol utan att man drukigt?

Sara

Ida
2007-03-05 21:06
#6

#5 Jag är inte så säker på vad som inte funkat, men har hört att bla yrkeschaufförer haft det problemet och därför har de tvivlat på produkten.

Annons:
Anne
2007-03-06 09:35
#7

Ja, det skulle vara en rätt bra idé. En polis jag känner sa en gång att det är lika stor sannolikhet att möta en taxi, som en rattfyllerist ute på gatorna. Och alla vet ju hur många taxibilar man ser. Det är lite skrämmande tycker jag…

Sovgott
2007-10-04 13:52
#8

#4. Har för mig att alkolåsen reagerat när personal inom hemtjänsten smörjt in sig med alkogel (handsprit). Och nu senast var det väl folk som använt dom "nya" munsköljmedlen som "listerine" el vad dom nu heter… Det hade oxå gett utslag på alkomätare.

jn84
2007-10-04 14:37
#9

Jag skulle tycka det var skönt med en alkomätare i bilen. Om jag har druckit alkohol en kväll så är jag livrädd för att köra bil nästa dag. Väntar gärna till sen kväll, men känner mig ändå osäker att sätta mig bakom ratten.

Vi har en alkotestare hemma (som jag inte litar fullt ut på) och den brukar ge utslag om man har borstat tänderna precis innan. Men om man alltid sköljer munnen med ett glas vatten så borde det inte vara några problem?

Har förresten hört siffran 16000 rattfulla i trafiken varje dag.. Och det händer ju att man ser dem ute på vägarna ibland. Folk som inte ens klarar av att hålla bilen rakt utan är ute och flänger i väggrenen flera gånger (trots att de inte talar i mobiltelefon) ;)

KickanLilja
2007-10-24 01:26
#10

#4 Men om alla nya bilar hade alkolås så skulle alla vara tiotust kr dyrare…

AnnaLundin
2007-10-24 01:40
#11

#8 - munsköljmedlen, Listerine och t.ex Colgates innehåller ju faktiskt en del alkohol (etanol) så där är det inte ett dugg konstigt om alkomätaren ger utslag. Det är ju bara att man lär sig att låta bli dessa när man ska köra bil, välja alkoholfria varianter i stället - det finns!

[jejjas]
2007-10-24 12:46
#12

Själv klart ska det vara det

Rickard07
2007-10-24 15:06
#13

Hehe har en liten kul berättelse ang. alkolås.
Ett gäng som jag känner var på väg ut till Solvalla Elitlopssöndagen och tog taxi p.g.a att det hade vart livat på Lördagkvällen. Christer som en av dem heter satte sig i fram, när de åkt en bit säger han till taxichaufför'n "Kan jag blåsa i denna eller?" Och höll upp alkolåset, fick svaret, "tja det kan du väl". När han precis börjat blåsa så frågar han igen: "Men om det ger utslag nu då, stannar inte bilen då?". Taxichauffören kvickt: "Just fan det tänkte jag inte på!" Och ryckte tillbaka den. Hahaha….

:-)

Annons:
Niklas
2007-10-24 20:18
#14

Jag kan absolut tänka mig att ha alkolås i bilen. Jag dricker å andra sidan aldrig om jag ska köra bil senare. Ska det vara tror jag att det måste vara obligatoriskt, eller en betydligt lägre försäkringspremie för dem som har alkolås.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sara
2007-10-24 21:16
#15

Kan man köpa en ny bil för sisådär 150 000:- så tycker jag nog att 10 000:- till inte är så farligt med tankte på den ökade säkerheten det ger.

Dessutom borde regeringen gå in och på något sätt ge ägaren en förmån i form av bilskatt reducering några år eller liknande. Minskad fylleköring sparar inte bara liv, det sparar pengar inom räddningstjänsten och sjukvården oxå.

Sara

Niklas
2007-10-24 23:21
#16

#15: Fast saken är ju den att som bilköpare lägger jag gärna de 10000 på något roligare. För mig ökar det ju inte säkerheten. Inte för de flesta andra heller eftersom de kör nyktra.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sara
2007-10-25 00:22
#17

# 16 Fast om du säljer bilen en dag så vet du inte om nån kommer köra rattfull då. Oftast så har man inte samma bil hela bilens livslängd.

Poängen är ju att så småningom så ska det bara finns bilar med alkolås. Även om det ligger 20-30 år i framtiden så måste man börja någon gång.

Vem tror du skulle erkänna för allmänheten att de kör rattfulla?

Sara

Niklas
2007-10-25 04:52
#18

#17: Precis, vem skulle erkänna att de kör rattfulla och skaffa alkolås? Det är därför jag menar att det måste vara obligatoriskt, inte något man väljer till.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bjornen
2007-10-25 12:31
#19

Jag anser inte att det ska vara alkolås på bilarna, trots att jag inte själv över huvud taget dricker alkohol i något sammanhang.

Det är ytterligare en sak som kan krånga och den som blåser kan vara nykter men kanske inte den som kör. Det gör att kontrollen av nykterheten försvinner. Vid mycket speciella tillfällen kan en onykter förare rädda liv. Olyckor eller sjukdomar i skogen kan det vara bättre med en onykter förare än ingen alls. Där det är miltals till närmaste människa och ingen mobiltäckning.

I yrkestrafik däremot bör det däremot finnas alkolås åtminstone på sikt.

VeganGeek
2010-07-28 17:35
#20

Nja, jag har sett alkolås användas i taxibilar och de verkar ganska osmidiga, man skall inte bara blåsa en gång utan även under resans gång skall man hala fram "slangen" och blåsa.

Vad jag förstår krävs det lite kraft i blåsandet också.

Nu kör jag inte bil eftersom jag inte har något körkort.

Men jag tycker att innan man inför det som standard så behöver man utveckla en smidigare modell, jag så nåt förslag eller om det var en prototyp jag minns inte vilket, där alkoholmätaren satt mitt på ratten så det var bara att blåsa på den när det var mätdags, vilket verkar vara både smidigare och mer säkert än om man skall fumla fram en "slang" att blåsa i mitt under körningen.

Annons:
Elshira
2010-07-28 19:08
#21

Jag vet inte om ett alkolås vore det allra bästa, i sådana fall om de utvecklades mer och blev säkrare. Men en mätare för att se sin promille vore guld värt dagen efter fest!

Man får dock passa sig med munskölj som innehåller alkohol då detta ger utslag på alkolås (har en bekant som kör lastbil där företaget använder alkolås. Lite jobbigt om man skulle ha brottom till jobbet.

Hakuna matata!

radio
2010-07-28 22:37
#22

Jag är för alkolås i nya bilar. Men några tiotusen anser jag inte att det ska få kosta. De kommer bli billigare, enklare och mer tillförlitliga. Om tio år kommer det säkert vara mer eller mindre standard.

En ganska stor nackdel med alkolås är att den bara märker av just alkohol. Många alkoholister kanske skulle kanske gå över till andra droger, gatudroger eller legala som snälla doktorn skriver ut.

--------------------------------------------
Medarbetare på skepticism
http://skepticism.ifokus.se/


Upp till toppen
Annons: