Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 2025 ggr
Ida
1/16/07, 7:16 PM

Elbolagen tar för mycket betalt

Tycker du också att elpriserna stigit i höjden?

Enligt E24:s Privatekonomisajt misstänks 22 elbolag i Sverige ta ut för höga elpriser av sina kunder. Det är Energimarknadsinspektionen som i efterhand kontrollerat vilka elpriser elbolagen tagit ut av sina kunder. Enligt inspektionen har bland annat Göteborgarna överdebiterats med ca 130 miljoner kronor, något man som göteborgare kanske kan ha roligare för.

Enligt energibolagen finns dock tivelaktigheter i udersökningen och exempelvis Forum menar att Energimarknadsinspektionens modell räknar fel och att det finns en massa kostnader som inte är medräknade.

Länk till artikeln

Frågan är vad man kan göra om man enligt Energimarknadsinspektionen betalat för mycket? Vad tror ni om möjligheterna att energiföretagen kommer att betala tillbaka detta till sina kunder?

Annons:
Margareta
1/16/07, 11:41 PM
#1

Varför är fakturorna från elbolagen så svåra att förstå?

Jag är utbildad både i ekonomi och bokföring/redovisning men begriper inte en "vanlig" elräkning längre.

Det känns som att det är för att man skall bli lurad att betala utan att ifrågasätta.

Vårt lokala elbolag tillhandahåller inte rörligt pris och har bara ett fast att välja på som de har bestämt, vad är det för valfrihet?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Niklas
1/17/07, 9:43 PM
#2

#1: Fast du kan välja vilket elbolag som helst för leveransen. Det är bara nätet du inte kan välja leverantör för.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ida
1/17/07, 10:02 PM
#3

Detta är taget från Energimarknadsinspektionens hemsida:

Min elräkning

Två fakturor i en

Eftersom elmarknaden är delad i elhandel och nätverksamhet ska du i princip få två olika fakturor, en elräkning från det företag som säljer el och en faktura från ditt lokala elnätsföretag. I praktiken samarbetar dock nätföretaget med en eller flera elhandlare om faktureringen. Många kunder får därför en faktura som täcker både nätkostnaden och elkostnaden. Separata fakturor kan du till exempel få om du på egen hand bytt elhandlare.

Preliminär och faktisk förbrukning

Många elkunder tycker att elräkningen är svår att läsa och förstå, även om många elhandlare och nätföretag försökt göra elräkningarna enklare. En orsak till att elräkningen upplevs som krånglig är att den ofta innehåller både olika nätkostnader och elkostnader. En annan är att elräkningen anger en preliminär förbrukning. Faktiskt förbrukning fås fram i efterhand när nätföretaget läser av din elmätare. Över- eller underdebitering regleras oftast i en avräkningsfaktura en gång om året. Nätföretaget är skyldigt att läsa av din elmätare en gång om året.

Mer information om din elräkning finns på Elrådgivningsbyråns webbplats. Av dem kan du också få svar på frågor om elräkningen."

Länk till Konsumenternas elrådgivningsbyrå

precis
1/21/07, 1:21 PM
#4

Klart att dom måste ta mer betalt!
Hur ska dom annars kunna betala för dom extremt långa och många reklaminslagen på alla tv-kanalerna.
Och alla löner till de nyanställda på E-on, Fortum som ska hjälpa dig på "energirådgivningen"…
Det är konsumenten som betalar… :)

kika in på min blog, jag har skrivit nåt halvfyndigt om detta där

AnnaLundin
1/21/07, 3:24 PM
#5

För egen del tycker jag att det ska bli spännande att se hur lätt det blir att få tillbaka nätavgiftspengar, efter att ha varit strömlös i 79 timmar, efter "Pers" härjningar förra helgen…

Ida
1/21/07, 7:10 PM
#6

#5 Är det sagt att ni ska få ersättning för det?

Annons:
Margareta
1/24/07, 10:27 PM
#7

Det preliminära har jag inga problem med, jag vet ungefär när de läser av och gör egna anteckningar själv.

Det som är svårt är vilka olika komponenter i räkningen som skall ingå, det är både fasta och rörliga på både nät och el och det fattar jag uppriktigt sagt inte… kostar det mer i nätverket när fler kW passerar eller vad?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Ida
1/25/07, 12:18 AM
#8

#7 En fast kostnad är en fast kostnad - borde inte ändras med andra ord.

På "Drevet" på TV4 pratar de nu om elpriset och elmarknaden. Man hävdar att priset har med utbud och efterfrågan att göra (helt med på det) men enligt Maud Olofsson behövs det fler konkurrenter.

precis
1/25/07, 12:33 PM
#9

Det finns många konkurrenter på elproduktionen, men inte på näten. Där är man oftast knuten till det kommunala nätbolaget. Och jag betalar mer per år på näträkningen än själva förbrukningen ???

Ida
1/25/07, 3:11 PM
#10

#9 Det är en konstig prissättning. Fast det är klart, underhållet av nätet kostar väl en del. Framförallt när stormar börjat härja som de gjort på sista tiden.

Upp till toppen
Annons: