Annons:
Etikettmyndigheter-och-offentlig-verksamhet
Läst 5939 ggr
martensson
2/6/07, 7:39 AM

Gammal skuld!!

Hej alla. Jag har en liten fråga!

Kan det verkligen vara rätt att Trafikförsäkringsverket kan komma efter 5,5 år och kräva en utebliven räkning??. Jag blev lite chockad när det trillade ner ett brev från TFV med en inbetalnings avipå 3000 kr. Jag ringde upp och frågade vad det gällde. Kvinnan som jag pratade med sa att det gällde en gammalbil jag hade skrotat men som hade funnits i registret. Jag komihåg att jag vid den tiden inte hade försäkring på bilen och betalade till TFV men sen slutade räkningarna att komma och jag trode att allt var klart med tanke på att bilen inte fanns kvar….

Är detta verkligen rätt, kan dom komma så lång tid efter och kräva mig på pengar????????

Tacksam för alla tips och råd i denna fråga.

mvh uffe

Annons:
Ida
2/6/07, 9:23 AM
#1

Uffe,

Generellt gäller 3 år som preskriptionstid för fordringar mot konsumenter. Med andra ord: har de inte "hållit igång" skulden, dvs påmint dig under tiden, kan de inte efter så lång tid kräva pengarna.

Ägde du bilen som konsument eller som näringsidkare?

Välkommen hit till sajten förresten!

Mvh

Ida, sajtvärd

Staffan
2/6/07, 11:02 AM
#2

Kanske kan det göra skillnad att det är en statlig myndighet som vill ha pengarna? De brukar ju få göra lite som dom vill.

// staffan

Ida
2/6/07, 4:55 PM
#3

#2 Ska kolla upp den saken.

Lorita
2/7/07, 8:39 AM
#4

Är det inte fem år på skatter och troligen också på statliga avgifter?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




martensson
2/15/07, 9:31 AM
#5

Hej igen!

1# Jag ägde bilen som konsument/privatperson.

Sara
2/15/07, 6:13 PM
#6

Tycker du ska kolla upp detta med både konsumentverket och kronofogden!

Så vitt jag vet är det 3 års preskribetion på alla fakturor.

5 år gäller på skatter från det datum när de gick vidare till kronofogdemyndigheten.

Sara

Annons:
Ida
2/15/07, 10:04 PM
#7

Frågan är vad som gäller eftersom det är "staten" som är den som kräver dig på pengar.

Kolla som sagt upp det med KFM (Kronofogdemyndigheten) för de kan säkert svara på det. Normalt sätt är det ju 3 år, knasigt att det ska vara längre tid på statens fordringar. :(

Visitor
6/26/07, 9:37 PM
#8

Som ny här på Konsumentmakt så får jag väl dra mitt strå till stacken och försöka hjälpa till lite grand i denna frågan.

Oavsett vilken "typ" av juridisk person man har sin skuld till är det lagen om 3 års preskriptionstid som gäller i de flesta fall som sagts ovanför. 10-års regeln gäller för dylika skulder som varit löpande och kontraktsbundna, te.x. obetalda hyror, telefonräkningar mm.

Ovanstående preskreptionstider gäller endast om den inte blivit upphävd genom ett s.k. preskriptionsavbrott i form av REKOMENDERAT brev, besök eller liknande. Vidare om man har ringt till dem och påbörjat en avbetalning som man sedan INTE kan fullfölja av olika orsaker, eller om man kontaktat dem för att endast diskutera en möjlig avbetalningsplan. I sådana lägen har man erkänt att man har en skuld till dem och det är ett givet preskriptionsavbrott och en NY 3-års period börjar rulla ifrån det datumet.

Det som är intressant är att bevisbördan ligger alltid hos fordringsägaren att preskriptionsavbrott har skett, INTE hos geldenären (du som är skyldig pengarna). Att de te.x. har skickat dig 1000 kravbrev direkt ner i din postlåda betyder ju inte för den sakens skull att du faktiskt HAR läst dem, allt utifrån ett juridiskt perspektiv :)

Så fyra tips kan jag ge er med skulder:

**1: KATALOGISERA / SAMLA IHOP / DOKUMENTERA
**Börja katalogisera alla skulder. Sätt in alla förbaskade krav/påminnelser/utdrag mm. i en pärm. Gå igenom dom och kolla upp när skulden uppkom. Det är ifrån DET datumet som preskreptionstiden börjar rulla 3/5/10 är framåt.

2: ANVÄND RÄTT ORD VID KONTAKT
Vid kontakt med fordrinsägarna (för att t.ex. kolla av när skulden uppkom te.x.) så använd fraser som: "mina aktnummer hos er" eller "mina ärendenummer hos er". Använd INTE fraser som "mina skulder hos er" får du erkänner du ju att det är just en skuld.

3: BEGÄR ATT SKULDERNA ÄR PRESKRIBIERADE
Om du vet att det gått tre år sedan skulden uppkom och att du inte varit i kontakt med dem tidigare och eventuellt kunnat erkänna skulden eller inte emottagit ett rekommenderat brev i ärendet så skicka ett underskrivet REKOMMENDERAT brev till dem och hänvisa till lagen 1981:130 (preskriptionslagen). Be att få ett svar inom 30 dagar efter det att dom tagit del av brevet att ärendet/akten ÄR preskat. I och med att det är REKOMMENDERAT så kan dom inte skylla på att dom INTE läst det. Omvänd ordning med andra ord :)

**4: HA IS I MAGEN OCH LÄS VERKLIGEN VAD SOM STÅR
**Bli inte rädd om dom som svar skickar en hel A4-sida med hänvisningar till mål i tingsrätter mm. och alla de datum de skickat ett brev till dig. Är det bara vanliga brev de skickat och det inte står direkt ut att det finns faktiska skäl för preskriptionsavbrott (se tredje stycket från början) så är det bara att återigen skicka en nytt brev till dom och ange att du inte finner något i deras svar som stödjer deras teori om att det inte skulle vara preskibierat enligt lag 1981:130. Att dom drivit saken enskilt i tingsrätt är HELT irrelevant i frågan då DU som geldenär inte fått vetskap om det ens.

Ytterligare frågor? Let me know :) Mvh// Lincoln
(redigerat 20:00)

Ida
6/27/07, 10:20 AM
#9

#8 Du är så välkommen hit!

Tack för ett mycket bra och intressant svar!

martensson
6/30/07, 6:21 AM
#10

tack visitor!!

Upp till toppen
Annons: