Annons:
Etiketthälsofarligt
Läst 1833 ggr
Ida
2007-01-24 23:08

Beroende

Är du beroende av något? Rökning, socker, shopping eller kanske spel? Det är kanske tillverkarnas dröm att en konsument inte kan sluta konsumera, men hur påverkar det dig?

Annons:
Linda
2007-01-24 23:13
#1

Tyvärr så är jag rökberoende…Något jag hatar med mig själv…tar avstånd i från och mår faktist dåligt över…

-Shopping beroende nja det kan man väll på skämt säga för jag shoppar osunt mkt i andras ögon men det är ingen som lider av det och jag skulle acceptera om kontot stod på 0 och minus och innebar försämring för familjen.

Mvh Linda

Ida
2007-01-24 23:16
#2

Ja rökning är ju ett besvärligt problem tydligen. Min pappa rökte hur länge som helst och hade jättesvårt att sluta.

Jag har upptäckt idag att jag är iFokus-beroende… ;)

Linda
2007-01-24 23:20
#3

ha ha jag med, e en riktig iFokus nörd:)

Annette
2007-01-24 23:23
#4

Jag är beroende av Shetlandsponny iFokus samt av Coca Cola.

Ida
2007-01-24 23:37
#5

#4 Coca cola? Hur ter det sig? Bara Coca cola eller funkar vilken cola som helst?

Annette
2007-01-24 23:54
#6

#5. Det måste vara riktig Coca Cola. Jag kan tänka mig att det är som att vara riktigt kaffesugen, jag dricker inte kaffe, men har ett begär efter Coca Cola. Det är ju inte särskilt nyttigt, så jag försöker hålla igen. Men några 0,5 liters flaskor i veckan blir det nog.

Annons:
Lotta_A
2007-01-25 08:35
#7

Är beroende av cigaretter och iFokus :P

Cattis
2007-01-25 09:56
#8

Cigg och Coca Cola, precis som Annette (förutom ciggen då:-)).
Riktig Coca Cola, ingen konstig ICA-variant eller så. Eventuellt kan jag dricka Coca Cola med Limesmak, den är ganska god. Absolut inte Light, det smakar blaskigt.
Dricker enorma mängder och det är väl den stora boven i min övervikt. Kan inte sluta. Blir en PMS-galning utan socker och koffein. Nu har jag minskat ner massor iofs och dricker "bara" en 0,5 per dag. Förut kunde jag lätt dra i mig flera stora flaskor per dygn.
Dricker kaffe numera (igen) för att inte äcklas ihjäl av mig själv då jag annars går på Colan direkt då jag vaknar för att få koffeinkicken.
Skulle jag försöka sluta röka, så skulle nog min karl vilja skilja sig på stört. Jag vet själv hur ruskigt otrevlig jag blir, så jag tänker inte ens låtsas att jag klarar att sluta. :-(

Ja, o sen är jag ju ifokusberoende också… :-)

#2 Kom du på det först nu? :-D

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

precis
2007-01-25 13:04
#9

Jag kom på mig själv med att byta ut orden Cocacola mot heroin när jag läste ovanstående inlägg, gör det ni också så inser ni kanske hur det låter.
De som dricker så mycket socker och koffein får nog inte längre en kick, utan går nog på ett konstant rus. Jag såg ett avsnitt av "Du är vad du äter" med en engelsk 10-åring som fick i sig 10-40 sockerbitar per dag ifrån mat och läsk :(

Försök minska gradvis, sluta inte tvärt. Jag är nere på 0,5-1 dl kaffe per dygn. (och nära noll på socker och snabbmat per år)

Det är ju så dumt på många olika plan, både för den egna plånboken och hälsan så är det också miljömässigt korkat.

Cattis
2007-01-25 13:48
#10

#9 Beroende som beroende. Låter bra mkt hemskare då du skriver så där. Men hur som helst, så gör jag vad jag kan för att dra ner på det. Och jag gör det gradvis. det är svårt, å man inte har ngn vidare karaktär alls… :-(

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
2007-01-25 14:19
#11

#9. Det är ju inte brottsligt att vara Coca Cola beroende. Jag vill inte sluta, något gott skall jag väl få unna mig. Jag vare sig röker och hinner aldrig dricka sprit heller. Jag vill njuta lite av livet, strunt samma om det blir 5 år kortare, vi blir så gamla i vår släkt ändå ;)

Ida
2007-01-25 15:02
#12

Tänk att man kan bli "beroende" av så många olika saker. Coca cola är kanske inte det mest klassiska, men jag kan verkligen förstå suget efter det och att man snabbt vänjer sig vid att dricka det och därmed mår dåligt utan.

#8 iFokus-beroendet har jag känt till länge, men det blev mer påtagligt nu när jag själv blev sajtvärd… ;P

Cattis
2007-01-25 16:09
#13

#12 Ok, då hajjar jag. Tyckte annars att du verkligen borde ha varit snärjd sedan länge… :-D
Men, välkommen i klubben. Kanske behövs det en avvänjningssajt som man kan vara på innan man tar semester ex, så man klarar sig ett par veckor utan iFokus. :-)

När man väl dricker en massa Cola så blir man ju beroende av dels sockret (o blir nipprig om man inte får mer socker) och dels koffeinberoende. Jag får ont i huvudet och blir jättetrött om jag inte dricker Cola. Helt sjukt, jag vet. Men ärligt talat, det krävs "bara" en vecka utan, så har man kommit förbi det där ganska bra. Man skall bara orka ta sig igenom en hel vecka och stå ut med att vara en labil o grinig "kärring". :-)
Sen har vi ju den där pyttiga detaljen med at tdet är ruskigt gott också :-P

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annons:
Faxlin
2007-01-25 17:00
#14

Härligt att läsa att fler fastnat i coca-cola träsket. ;-) Trodde jag var ensam om detta.

Vad är jag beroende av:
ifokus
röka
coca-cola (äkta vara och endast i burk)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Cattis
2007-01-25 17:43
#15

#14 Ja det är konstigt, det smakar bra mkt bättre i burk!?
Men det är mkt jobbigare att gå omkring med en öppnad burk, är en liten flaska som man kan öppna o stänga som man vill. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
2007-01-25 17:51
#16

Jag är internetberoende i största allmänhet :P

Sen är jag väl ganska beroende av Powerking (Red Bull-kopia, som kostar e tredjedel och inte är lika äckligt sötsliskig), som jag häller i mig i stället för kaffe - som jag inte blöivit tillräckligt stor för att börja med…

Jag var Cocacolist för några år sen, men jag ville helst ha tvålitersflaskorna, som det är mindre med kolsyra i…

Milla
2007-01-25 18:02
#17

usch tycker ju inte om att bekänna mina synder men ok då.

Internet beroende och då främst ifokus

naturligtvis data beroende

mail beroende kollar mailen flera gånger per dygn

glömde ju skriva att jag är beroende av såna där fyllerilistor tycker dom är så enormt skoj……………bör jag söka hjälp för det tror ni???Generad

måste nog också erkänna att jag också är power king beroende. Dricker inte heller kaffe (det är nog därför jag dricker sånt här istället) kan med lätthet svepa 4 - 5 burkar om dagen

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ida
2007-01-25 19:21
#18

#17 Nä, jag tror inte att du behöver söka hjälp för det. ;)

Mervi
2007-01-25 21:29
#19

Jag är sockerberoende och undviker alla kolhydrater, äter alltså endas grönsaker och inget som innehåller mer 3 % kolhydrater.  Håller jag mig till detta så mår jag bra, äter jag socker blir jag sugen på mer och mer.

Sedan är jag nog även beroende av fokus-sajten.Flört

Har varit nikotisnist, slutade röka för 7 år sedan. Ett beroende till.

Linda
2007-01-26 10:28
#20

Just 17 jag är sockerberoende oxå…

Annons:
BigBr
2007-01-27 05:28
#21

"Nykter" sockerberoende

"Nykter" Nikotinist

Internet, dataspel och koffeintabletter (började med Cola light för ca 20 år sedan men hade ingen lust att gynna mulijätten cola så jag ställde om mej till tablett drift, varje semester slutar jag med tabletterna sover som en gris i någon vecka och tänker -äntligen fri.. pyttsan när vintermörkret faller så åker jag dit igen.

VARBERGARN
2007-01-28 18:02
#22

Kaffe beroende Räcka ut tungan

Linda
2007-01-29 11:20
#23

Min sambo anser att jag är skadligt sko beroende..

I helgen hittade jag ett par vackra petrolblå stövlar jag bara skulle ha, reagerade inte utan skulle direkt gå till kassan som jag brukar..

-Sambon ryckte i armen och sa att jag inte behövde dem, att jag är skoberoende..

-Jag ville visa mig "duktig" och skulle gå därifrån… restrande helg är förstörd…allt jag kan tänka på är skorna…känner mig på "osaligt humör.."

-Är det ett beroende…?

precis
2007-01-29 12:35
#24

#23 jag håller med din sambo! ;)

Du inser säkert om några dagar att du egentligen redan har ett par likadana, som du aldrig använder. Eller så inser du att du endast skulle använt dessa oköpta stövlar ett par gånger.

och eftersom du har abstinens över att inte köpt dom så… Jaaa…

Ida
2007-01-29 15:29
#25

Skor ja, det är något man kan få på hjärnan…

Dels älskar jag skor och blir lycklig av att köpa skor, men samtidigt försöker jag tänka på om jag verkligen "behöver" dem. Behöva är ett ytterst relativt begrepp, eftersom man i princip kanske bara "behöver" ett par skor - men man vill ju ha tusen och känner därför att de här behöver jag minsann också, jag har visst inga med just sån här klack… Fundersam

VARBERGARN
2007-01-29 18:40
#26

Terrängbils beroendeSkrattande

Linda
2007-01-29 18:48
#27

#25 Åh vad skönt att känna sig förstådd:)

Annons:
Ida
2007-01-29 18:56
#28

#27 Stod inte emot "trycket" i lördags tyvärr - blev ett par nya leopardpumps… :/

Linda
2007-01-29 20:34
#29

#28 Lika dana som jag har?

hi hi

Ida
2007-01-29 20:37
#30

#29 Tja, de kan ju inte se ut på hur många sätt som helst, men de är i leopardtyg (sådant tunt, inte håriga) och inte jättehöga. Passar perfekt till svart klänning eller liknande och eftersom de inte är så höga är de superkomfortabla och funkar därmed såväl till fest som till shoppingrunda. :)

Kan lägga in en bild på Glamour om du vill, de hör hur bra som helst in i tråden "dagens kap".

Jenna-Gun
2007-01-30 22:07
#31

Tyvärr är jag rökare och kaffeberoende.

Och datorn och Internett skulle jag inte klara mej utan.

Inte er heller på iFokus.

Jenna

Linda
2007-01-30 22:30
#32

jag är totalt ifokuserad att jag e sorgligt patetisk har jag märkt…

Ida
2007-01-30 22:35
#33

#32 Jag med. Jag som skulle plugga…. X0

Linda
2007-01-30 22:41
#34

#33 Jo och jag som borde fixa med en massa papper…ångest….

Annons:
Ida
2007-01-30 22:56
#35

Jag ska inte säga att jag är "beroende" av vin - det kan lätt feltolkas, men guuuud va härligt det är att ta ett glas rött och lyssna på opera när man kommer hem (och sätter sig framför iFokus… Flört)

VARBERGARN
2007-01-30 23:13
#36

#35 Opera ha ha ha … du skoja lr. Glas vin till lefies lokets bästa jullåtar är  så avkoppladeFlört

Ida
2007-01-30 23:14
#37

#36 Inte alls. Opera är oerhört avkopplande. :)

VARBERGARN
2007-01-30 23:21
#38

okej :)

Margareta
2007-01-31 10:56
#39

Jag är helt klart socker/kolhydratberoende och tror stenhårt på att man kan inte plocka bort det man är beroende av utan att ersätta det med något annat.

Receptorerna i hjärnan glappar ständigt efter tillfredsställelse och det är svårt att komma åt. Hur mycket det glappar är nog olika för olika människor.

Det som slutar på -in tillfredsställer nog hjärnan bäst…,
men då är det så uppenbart ett beroende man talar om att ingen ens lyfter på ögonbrynet. Tänk själv efter hur mycket du kan komma på som slutar på -in, det finns både lätta och tunga droger i den kategorin.

Får man inte "-in" satsar man kanske på -ol för att dämpa suget. Där hamnar ju shopoholic och lite annat ibland skämtsamt (ifokusoholic?), men ofta med stort allvar.

Får man inte det heller tar man till -os och då har vi hamnat långt utanför det som i dagligt tal kallas och uppfattas som beroende i samhället.

Det är helt ok att tillfredsställa sina lustar med sackaros, fruktos och glukos, man blir inte ens uppfattad som konstig, förrän den dagen man utvecklat ett metabolt syndrom och drabbas av övervikt. De som klarar sig utan det metabola syndromet kan leva och tillfredsställa sina -os-begär hela livet utan att någon ens lyfter på ögonbrynet.

VILL man däremot bli fri dessa laster, är nog enda vägen att tillfredsställa de glappande receptorerna på annat sätt än fortsätta "göda dem" till att glappa mera…

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Linda
2007-01-31 12:18
#40

#35 Ja verkligen, men vi kanske måste ta tag i det annars slutar vi som två vinkärringar;)

Rickard007
2007-02-01 17:37
#41

Beroende av -Socker och datan.
Vill främst försöka sluta med sockerberoendet.

Annons:
Nimbus
2007-11-07 10:52
#42

Uschdå, vad jobbigt det låter med massa beroenden.

Ville egentligen bara säga att DRICK INTE Red bull!! Det är ju för sjutton livsfarligt. Finns numera en massa forskning som tyder på att en drös unga svenskar har dött av det de närmsta åren. Googla lite och se.

Min kompis dog, bara 18 år gammal.

Sovgott
2007-11-07 20:24
#43

Jag är beroende av snus. Och det blir ju bara dyrare och dyrare… Sen är jag nog faktiskt beroende av choklad. Inte så att jag äter choklad i mängder, men…

Upp till toppen
Annons: