Annons:
Etiketthälsofarligt
Läst 14884 ggr
Staffan
2007-01-24 00:42

Farlig frukt?

En sak som jag ofta har funderat över är hur farligt det är att äta den frukt som säljs i affären utan att skölja den under rinnande vatten? Jag tänker till exempel på de äpplen som säljs på Pressbyrån och 7-Eleven? Hjälper det att torka av dem med tröjan?

// staffan

Annons:
StefanW
2007-01-24 00:59
#1

Gäller det äpplen (som jag har mani på ;-)) så köper jag bara svenska och då gärna Ingrid Marie, där tror jag inte att det är lika mycket besprutat som syderupeiska (fördomsfull) skall jag äta skalet på någon frukt (eller grönsak) så sköljerj ag under rinnande vatten, om det sen är tillräkligt vet jag ej, men det känns bättre!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Ida
2007-01-24 01:17
#2

#0 Många gånger känns det inte riktigt som att de blir rena av att man bara torkar av dem eller ens knappt när man tvättar dem. I alla fall inte de där med hårt grönt skal (Granny Smith). Hur farligt det är att få i sig besprutad frukt vet jag inte, men det är antagligen inte helt hälsosamt. :/

Att skala dem är nog det bästa, eller att köpa banan… :)

AndersE
2007-01-24 10:23
#3

Jag har hört (radion?) att svenska äpplen kan man alltid äta utan att tvätta.

Utländska äpplen försöker jag undika. Samma källa sa att utländska äpplen helst ska skalas - tvättning duger inte.

Så tröjan kan du glömma… ;-) Är äpplet svenskt är det onödigt - annars otillräckligt.

Hanna--
2007-01-24 10:30
#4

Har också hört det där om att svensk frukt inte behöver skalas…men efter att ha sett hur muyket olika kemikalier den äppleodlande grannen här nere i Skåne håller på med så är jag trots allt tveksam….Fundersam Frågade honom en gång och han påstår att reglerna angående vad man får använda är betydligt hårdare i bl a Tyskland. Har dock ingen aning om det stämmer….men jag tror att vi har en övertro till att svenskproducerat alltid skulle vara bättre, mer miljövänligt och mindre farligt.

deia
2007-01-24 15:42
#5

Staffan 

I don't think that helps.

The orientation which we get in Brasil about eating uncooked vegetables (leaves, fruits, etc.) is to put them in water with vinager (1 l water + 1 table spoom of vinager) for 20 min to eliminate some common contaminations there.

MarieK
2007-01-24 20:12
#6

#0 Det beror väl också en hel del på hur din tröja ser ut? *S*

Annons:
Christina
2007-01-24 23:54
#7

Usch - jag är tydligen lite snuskig. Stoppar gladeligen i mig nyköpta äpplen utan att tänka på vare sig besprutning eller att andra hanterat dem i butiken..Generad

Lotta_A
2007-01-25 08:32
#8

Jag vet faktiskt inte. Själv är jag inte så kräsen. Jag tuggar i mig det mesta, frågan är hur nyttigt det är :S hm

MarieK
2007-01-31 21:07
#9

Det kan ju knappast vara farligare än att andas in luften runt oss, eller?? ;)

CBA
2007-02-01 22:16
#10

Jag är nog med nojjig över vem som har varit i närheten av min frukt eller mina grönsaker än vad jag tänker på vad det är besprutat med

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Rickard007
2007-02-02 00:54
#11

ÄR inte all frukt farlig ;)

Ida
2007-02-02 01:06
#12

#11 Nä du.. Vet att du är en frekvent Mc Donaldsbesökare och just därför skulle nog inte lite frukt skada… ;)

emee
2007-05-20 16:11
#13

jag köper bara ekologiskt och då är det ju inte besprutat, så jag sköljer aldrig för att då får man i sig mer vitaminer Glad

Annons:
WiktZac
2007-05-20 16:40
#14

Det är nog ganska bra att vara ovetande om hur frukterna i allmänhet odlas. Bananer som vi sätter i oss 20kg per person och år har ingen rolig bakgrundshistoria… Dels bränner man ner regnskog så det står härliga till, sedan mättar man mer eller mindre jorden med diverse preperat, sedan när bananstockarna kommer fram så sätter man en plastpåse över varje bananstock som man fyller med olika typer av kemikaler för att få en god skörd.

All frukt skördas lång tid innan den är mogen idag, mycket p g a de långa, miljöovänliga transportsträckorna. Det är mycket ovisst om hur mycket av nyttigheterna i frukten som överhuvudtaget hunnit utvecklas, antioxidanter, vitaminer och inte minst mineraler och andra spårämnen.

Till detta hör att frukterna är "förädlade" till rent absurda nivåer.

Kollar ni på SLV för att se vad grönsaker och frukt innehåller för nyttigheter - gör inte det, deras register är så hopplöst föråldrat att de inte ens själva vet hur det ligger till idag! Stickprov indikerar att t ex majoriteten av tomaterna är så urvattnade att de bara enligt EU:s regler duger till tomatjuice.

Och vi skall vara den intelligentaste rasen på jorden… Gråter

Som en ytterligare fotnot så kan ju påpekas att SLV rekommendationer om att vi bör äta minst 500g frukt och grönt är baserat på de gamla, betydligt högre värderna på näringsinnehåll. Sannolikt måste dessa 500g minst dubblas eller heller tredubblas för att få oss de rekommenderade nivåerna av nyttigheter… Vansinne! 

Min enkla rekommendation är att helt skippa frukten - och innan ni trillar av stolarna så läs vidare… Skippa frukten och ersätt den med grönsaker istället. De är än så länge inte alls lika sockeruppblåsta och "förädlade". Frukt innehåller inga nyttigheter som det inte finns mer av i grönsaker.

 
Skicka med ungarna en paprika till skolan istället för en banan/äpple! 

//Zac

precis
2007-05-20 17:07
#15

#14 Zac, det var länge sen jag åt en paprika och tyckte att den smakade bara paprika! Det är mest vatten i dom också, som gurkor. och svenska vintermorötter smakar mest socker och är väldigt träiga/övergödslade. Grönsak/frukt jag äter mest av nu är krossade tomater fr Italien i tetrapak. Försöker undvika alla andra mer exotiska, långtransporterade saker.

Bjornen
2007-05-20 18:41
#16

Paprika är också en frukt.

Ju längre norrut växterna odlas desto mera näringsinnehåll och arom finns det i frukt och grönsaker, eftersom det är så långa dagar. Dessutom ska de skördas på eftermiddagen en solig dag då är de som nyttigast.

Ida
2007-05-20 19:22
#17

Under min tid i Spanien åkte jag till en bekants "finca" och plockade solmogna apelsiner från träden. De var minsann inte besprutade och man kunde alltid plocka frukten som var mogen och lämna de omogna någon vecka till. Avocado, tomater, apelsiner och fikon smakade 100 gånger mer där än vad de gör här eftersom allt såldes nyplockat och solmoget. För att inte tala om mangon, den finns i så liten utsträckning i Spanien så att den inte ens exporteras tror jag. Mango som köps här är alltid från Sydamerika, har plockats omogen och färdats väääligt långt. :(

[Anna-N]
2007-05-25 11:15
#18

Sköljer alltid frukten. Skulle aldrig äta ett äpple från affären utan att skölja det.

För en tid sedan så var det ju larmrapport om detta o ICA hade de mest besprutade frukterna/grönsakerna.

WiktZac
2007-05-25 12:01
#19

De vattenlösliga gifter som sprutas på odlingarna lär tyvärr knappast enbart sitta i skalet…

//Zac

EmmaG
2007-05-26 17:09
#20

Säkert en dum fråga då…
Men vad räknas som frukt & vad räknas som grönsak?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
WiktZac
2007-05-26 19:05
#21

Frukten är väl alltid själva frukten, medan grönsaker inte är själva frukten på växten, utan består av roten eller bladen el dyl.

Sedan har du de botaniska benämningarna, som ört t ex - som bananen tillhör! Cool 

//Zac

Ida
2007-05-28 14:34
#22

#21 Det har jag aldrig tänkt på! Kul. :)

Bjornen
2007-05-29 10:06
#23

Botaniskt finns inte grönsaker utan är en mera populär benämning på växter som vi odlar och äter delar av växten. Normalt är det växten som är grönsaken. Sedan äter man roten, bladen, blommorna, blomknopp eller frukten, bäret, skenfrukten, fröet, kapseln och dylikt. Man odlar grönsaker men man äter roten, bladen eller frukten.

Nästan alla grönsaker vi odlar tillhör örterna och många är tvååriga som vi skördar roten av första året. Någon grönsak är kanske också halvbuske eller buske om jag än inte kommer på någon såda nu. Några av våra odlade kryddväxter är halvbuskar. Annars är odlade nyttoväxter som buskar och halvbuskar någon typ av bärväxt. Många frukter växer på träd eller buskar, men frukt förekommer också på örter. Därutöver finns också skenfrukter.

Sovgott
2007-09-17 12:17
#24

Jag tror inte på att svenska äpplen är obesprutade och obehandlade! Sist jag köpte svenska äpplen var det en fet hinna på skalet. Men det kanske är nåt klet dom har på för att de ska glänsa eller hålla längre, inte vet jag?

AndersE
2007-09-17 15:00
#25

#24 Äpplen har naturligt ett vaxlager…

"Under mognaden bildas ett naturligt vaxlager på äpplets yta. Det skyddar mot avdunstning och skrumpning. I Sverige behandlas inga äpplen med vaxmedel, men det är tillåtet att importera vaxade äpplen."

Länk

zzaga
2007-09-17 18:31
#26

Hej, jag odlar äpplen professionellt och här kommer lite svar:

Ca 1% av äpplen i Sverige odlas ekologiskt. Anledningarna till det är många, bla. att KRAV's regler enbart är anpassade för konventionellt jordbruk där man lätt kan byta gröda.

De vanliga äpplena du hittar i affären är nästan garanterat odlat enligt IP (intigrerad produktion) dvs. man har åtagit sig att följa vissa regler. Man för journaler om besprutning och utför sk. bankprover (där man kollar antalet insekter). Den  svenska frukten är besprutad (som all annan ip odlad frukt OCH GRÖNSAKER!!). Olika bekämningsmedel har olika karens tider. Det man sprutar mot är dels insekter (vecklare bla) och mot mögelsporer som angriper äpplet underlagring. Innan man äter ett äpple (eller annan frukt) bör man torka av det.

Fettinnan som nån skrive om har inget att göra med besprutning utan är äpplets naturliga yta.

Att det skulle vara mindre nyttigt att äta ett äpple än en grösak är enligt mig hittipå.

Om man vill ha bättre äpplen och bättre miljö är mitt råd att göra såhär: köp direkt av äppelodlaren när du kör förbi. Bojkotta äpplen från andra världsdelar. När du handlar på ICA så säg till att du vill köpa svenska äpplen. Säg till att du även vill köpa äpplen även om de har en prick. (Alla äpplen med mer än en prick på sorteras bort och blir industrifrukt). Säg att du vill ha äpplen i flera storlekar (olika äppelsorter har olika sortsorteringer, under en viss storlek går frukten bort som industri). Allt detta för att du bara ska få äpplen i en enda storlek, i en enda färg, utan en enda prick… en liten idyll som kräver besprutning och är skrutt får vår miljö.

Sovgott
2007-09-18 23:12
#27

Jag körde förbi en äppelodlare häromdan (i Sverige). Och han sprutade bekämpningsmedel på sina äppelträd. Mot skadedjur.

Annons:
AndersE
2007-09-18 23:16
#28

#27 Precis som det står i #26 alltså!

;-)

zzaga
2007-09-19 00:33
#29

27. Man sprutar inte bekämningsmedel mot skadedjur så här års (det är försent). Insekterna som angriper äpplena gör det när äpplet är ungt, som litet äpple eller redan som blomma.

Det som sprutas nu är sk. lagerbesprutning. Dvs mot mögelsvamp.

Linda
2007-09-19 21:43
#30

Pst vill slå ett slag för ekolådan, där är inget besprutat.

De kör hem väldigt billigt till både hem och företag.

Sovgott
2007-09-19 23:24
#31

När jag skrev "häromdan" menade jag i somras.

Åsa S
2007-09-22 13:21
#32

Även ekologiska äpplen kan det sprutas på, det finns ju ekologiska bekämpningsmedel också.

Oavsett ifall det är ekologiska eller konventionellt odlade frukter från sveige eller utlandet ska det i stort sett inte finnas några gifter alls på frukterna sveriges gränsvärden är mycket lågt satta. Efter att man sprutat en frukt finns det regler för hur lång tid det ska gå innan man får sälja frukterna till en konsument, de medel som används har en viss nedbrytningstid så de finns inte kvar i all evighet på frukterna. Det tas stickprov på både svenska frukter och utländska och går det det minsta över det gränsvärdet som är satt får de inte säljas.

Vassna
2007-09-22 21:03
#33

Jag köper helst ekologisk frukt. Ekologisk kivi smakar mycket bättre än konventionellt odlad kivi.

paronskrutten
2007-09-24 17:39
#34

Saker som växer under jord, morötter etc. spelar väl ingen roll om man skalar eller inte? Det tror inte jag iaf då hela växten (moroten) har gift/gödsel i sig, alltså inte bara i skalet. Men äpplen sköljer jag alltid om det är möjligt.

Helena

Annons:
Ida
2007-09-27 01:40
#35

Jag tycker att ekologiska bananer håller längre.

kjersti
2007-09-30 23:38
#36

Framför allt smakar de bättre…..#35Skrattande

Ida
2007-10-01 22:24
#37

Ja de är sötare och godare.

jn84
2007-10-04 20:17
#38

Alla de gånger jag sett ekologiska bananer i affären så har de antingen varit jättesmå eller också helt illgröna. Nångång har det väl funnits bruna mosade okcså, men aldrig fräscha och fina. Därför har jag aldrig köpt…

Ida
2007-10-05 15:20
#39

#38 Det stämmer att de (oftast) är mindre. Men mycket godare!

Pernilla
2007-10-09 17:53
#40

Tycker det är så svårt. Köpa ekologiska äpplen från Frankrike eller närproducerade besprutade? Inget kul val. Eget äppelträd! Det vore nåt det…

Sovgott
2007-10-12 17:04
#41

Det känns mer miljövänligt att köpa svenska äpplen. Dom har ju inte fraktats lika långt.

Annons:
Maja
2007-10-18 00:03
#42

På Pressbyrån i Uppsala frågar de mig i 9 fall av 10 om de ska skölja äpplet åt mig när jag köper det.. :P

Ida
2007-10-18 15:57
#43

#42 Vilken bra service. Undrar hur det skulle se ut om personalen vid T-banan där jag går av skulle skölja all frukt. De har alltid lång ringlande kö..

Maja
2007-10-19 00:49
#44

#43 - Hihi.. :) Fast å andra sidan är det bara på en Pressbyrå, iofs den som jag oftast går till.. Han killen som jobbar där är superschysst mot alla kunder.. :) Kan ju bero på det också.. ;)

Ida
2007-10-19 15:43
#45

#44 Han kanske favoriserar just dig, har du tänkt på det? ;)

Maja
2007-10-19 23:24
#46

Mwahahahaha.. Det är sant!! ;) Hahahahaha.. Vi brukar kunna snacka om allt som finns.. Haha.. ^^ Han känner dessutom igen mig.. :P Om jag köper en tidning en dag och kommer tillbaka nästa dag.. "Var det en bra tidning igår?" kan han fråga.. XD Hahaha.. ^^

Ida
2007-10-22 13:21
#47

#46 Han är solklart intresserad! ;)

Maja
2007-10-23 00:52
#48

..och typ 40 år, jag är snart 18.. ^^

Annons:
Emalj
2010-09-18 19:52
#49

Tror inte det är helt bra ens om man sköljer om det sprutats med gift från första början men annars om  det inte finns t ex eko frukt kan man satsa på att köpa frukt med skal, det agerar ju lite som skyddande höje.

Saga85
2010-09-20 16:50
#50

Den enda meningen med att skölja av med kallvatten är att få bort lite av allt äckel som kommit från pillande händer i butiken. Ska man skölja pga besprutning bör man åtminstone köra på varmvatten, och allra helst med lite såpa.

Själv har jag varit med om att jag blivit småkrasslig efter att ha ätit frukt/grönt utan att skölja det, men jag sköljer mest pga tanken på alla äckliga händer som tafsat på min frukt. Inte skulle jag vilja äta med odiskade bestick/glas/tallrikar på restaurang, varför skulle jag då vilja äta smutsig frukt?

När det kommer till äpplen lär det dock vara hyffsat lätt att få gratis, närproducerad, obesprutad frukt. Finns ju många som har svårt att bli av med sina äpplen och mestadels på komposten. Hos mina föräldrar går större delen det ödet, trots storkok på äppelmos och att utflyttade familjemedlemmar kommer och plockar på sig.

asvensso
2010-09-20 18:03
#51

Jag ar mer radd for baciller med tanke pa hur manga som nyser i handen eller petar nasan eller inte tvattar hander efter toalettbesok. Speciellt i influensatider eller nar vintertkraksjukan harjar.

AnnaLundin
2010-09-20 22:37
#52

(och med tanke på att det inte ens är självklart att det finns TVÅL på toaletterna på stormarknaderna… Skrikandes Trots att man betalar för att få kissa där)

Upp till toppen
Annons: