Annons:
Etikettövrigt
Läst 3292 ggr
cosmonita
2007-01-19 21:08

Sälja lägenhet

Jag måste ta tag i att sälja en lägenhet som tillhör min mamma men som hon inte längre kan bo i. Jag har blivit hennes "god man" och sköter alla hennes ekonomiska angelägenheter.

Lägenheten är ganska omodern och skulle behöva rustas upp vad gäller tapeter och golv i samtliga två rum och kök. Dock finns det ingen möjlighet för oss anhöriga att rusta upp eller styla lägenheten utan den säljs i befintligt skick. Men läget är attraktivt, rätt sida av stan, nära lasarettet som är en stor arbetsgivare samt endast någon km till centrum med bra kommunikationer.

Hur hittar jag en vettig mäklare som gör ett bra jobb utan att ta all förtjänst själv?

Annons:
JimJ
2007-01-19 21:42
#1

Testa säljs den via blocket.se. Det kostar dig bara 20 kronor. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Madde
2007-01-19 22:20
#2

ja man kan ju i alla fall försöka. =))

Fast jag tror att det kostar lite mer än 20kr just för en bostad. men hur det än är så blir det  inte mycket pengar i alla fall om ni lyckas sälja den så.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Lorita
2007-01-20 10:43
#3

Jag tycker du ska anlita en mäklare för att slippa många problem, du kommer att få igen arvodet på ett högre pris. Det bästa sättet att styla en lägenhet, det är att städa den och att pocka undan så mycket prydnadssaker som möjligt, utan att det för den skull ser kargt ut.

Om jag skulle komma till en lägenhet som var målad och omgjord som dom gör på TV då skulle det snarare dra ner priset än upp, många som köper lägenhet vill ändå göra om, då kan dom "gräsliga" tapeterna väcka en diskussion/tanke om hur man vill göra om för att få det lite eget.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Ida
2007-01-20 12:24
#4

Jag tycker att du ska leta upp några olika lokala mäklare exempelvis på nätet och sedan kontakta de som verkar bäst. Du kan gott och väl bjuda in ett flertal mäklare att bedöma och värdera lägenheten för att sedan välja ut den som du tycker verkar bäst.

Det är viktigt att man känner förtroende för mäklaren samt att det också väger in hur den arbetar, vilken provision de tar och hur försäljningen ska fungera rent praktiskt. De flesta stora mäklarhusen finns i de flesta städer/orter i Sverige, men det finns även en hel del lokala förmågor. Hör dig även för med lokala bekanta om de har bra/dåliga erfarenheter av någon lokal mäklare.

Berätta gärna vilken mäklare du väljer och hur det går!

precis
2007-01-21 16:31
#5

Jag håller med om att "stylade" hem börjar betraktas som mindre värda. plus att det är onödigt att lägga pengar på färg o inredningsdetaljer om köparna ändå tänker riva ut det o designa efter sin smak.

Det går att hitta mäklare som går med på ett fast pris om dom gör snabbt avslut till marknadsmässigt utpris. erbjud dom en deal på ca15.000 o se vad dom säger…

Ida
2007-01-23 02:19
#6

#5 Vad jag förstår är det dock de "home stagade" lägenheterna och husen som ökar mest i budgivningarna. Jag kan dock hålla med om att det är onödigt att det är omgjort om man ändå vill förändra något.

Någon som home stagat sin lägenhet eller sitt hus innan försäljning?

Annons:
Oskar
2007-01-23 22:13
#7

Ett annat tips är att själv sätta sig in i bostadsmarknaden i området. Kolla statistik ett halvår bakåt i tiden och se vad slutpriserna brukar ligga på. Och varför inte själv gå på ett par visningar i området. Dels för att ytterligare lära dig marknaden men också för att hitta en mäklare du tycker verkar bra.

Oskar

gwen
2007-01-24 13:51
#8

Det är klart som fanken att en stagead lägenhet går för högre pris än en sunkig och plottrig lägenhet gör. Inget snack om saken… Sen kanske det inte lönar sig att lägga ner 100 000 på att rusta den innan flytt, men man kommer rätt långt med bara några 1000 och en pensel. Det kan det vara värt! :-)

Terrierlina
2007-01-24 18:31
#9

Håller med #8 helt och hållet!! Man kommer långt på att fixa lite…. och det betalar sig….

cosmonita
2007-01-25 14:19
#10

Tack för svar. Tyvärr kommer väl alla skavankerna synas mycket då lägenheten är omöblerad så det enda som ögonen kan vila på är just de fula tapeterna Glad

Jag ska kolla med olika lokala mäklare så får vi se hur det blir.

Lorita
2007-01-25 14:26
#11

Förr drog nymålade väggar ner, det kunde ju vara för att dölja något typ en vattenläcka…tänk på det ni som ska köpa hus/lägenhet

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Christina
2007-01-30 09:21
#12

Vi kommer att sälja vår lägenhet inom något år och kommer innan visning dels plocka bort det mesta av möblerna, dels vitmåla tak och väggar.

Ida
2007-01-30 16:11
#13

#12 Vitmålat funkar nog väldigt bra vid visning om något. Det faller dem flesta i smaken…

Annons:
Christina
2007-01-30 17:59
#14

Ja det tror jag också. Hade tänkt uppgradera köket också, men börjar förstå att just kök vill en ny köpare gärna göra om själv.

Ida
2007-01-30 20:41
#15

#14 Kanske det. Men fräscha kök kan även höja priset rejält. Ofta går det hem med rostfritt och integrerad ugn och mikro. Och snygg fläktkåpa förstås.

mariatingsund
2007-01-30 20:55
#16

Jag håller med Oskar #7. Om du är osäker om priset. Om du däremot vill ha uppbackning, då får du ta en mäklare. Det kostar några telefonsamtal att fråga ut de vad de skulle ta om du anlitade dem.  Tror inte det är stor skillnad om det är en seriös mäklare. (Är någon för billig, då bör du nog vara misstänksam. ) Och just som Oskar sa, gå själv på visningar, och ring firman efteråt, vad det slutgiltiga budet gick på, du kan alltid jämföra. Sedan är det bara att nämna detta i alla samtal du deltar i, du kanske rentav har någon i närheten som gärna vill piffa upp lägenheten eller också bo i.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: