Annons:
Etikettmarknadsföring-reklam
Läst 3507 ggr
Katti
2011-05-12 08:56

Irriterad på ICA och Coop...

Jag är ny här och har inte läst alla inlägg på sajten (!) så jag ber om ursäkt om detta har diskuterats tidigare. Men jag blir sååå irriterad på ICA som sänker sina priser med stooora kampanjer och hej och hå, för att sedan väldigt snart höja dem igen.Den här gången har jag tagit kort på en del ommärkta skyltar och ska hålla koll på när de höjer igen. Sen vet jag inte vad jag ska göra… Anmäla dem? För i mina ögon handlar det inte om prissänkning utan om tillfälliga extrapriser.

Är irriterad på Coop också, som utgår från att deras kunder är dumma i huvudet! De tror att ma ska tro att deras nya 5% återbäring (för de som handlar väldigt mycket) är ren välgörenhet. Att de skulle ha en stor pott med pengar som de delar ut. En pott som inte härrör från att kunderna har betalat för mycket.

Jag fick en gång ett mail från dem, där man kunde delta i en kundundersökning. För detta skulle man få 200 poäng. Jag gillar undersökningar, men att erbjuda 200 poäng tycker jag var riktigt löjligt. Dessa poäng skulle då ge mig den fantastiska summan av… 2:-!  Visst kan jag svara på frågor för att förhoppningsvis förbättra service och sortiment i min butik utan att jag ska ha betalt för det. Men här är det så uppenbart att de vill att man ska tro att man tjänar på det!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Oskar
2011-05-24 13:46
#1

Det är bra att du genomskådar hur företagen arbetar. Fler borde göra det. Ibland verkar det som att folk tror att bonusprogram och extrapriser verkligen innebär att priserna blir lägre. Givetvis är det inte så, förtetagen tar ju ut högre priser på de andra varorna istället. Bonuskorten används ju främst för att låsa kunderna vid en viss kedja, när kunderna sedan blivit lojala kunder så bryr de sig inte så mycket om att jämföra priserna.

Oskar

Katti
2011-05-24 13:49
#2

Precis! Man ska vara nöjd med sin lilla procent och glatt betala 5% extra för att få tillbaka en Skrattande.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Oskar
2011-05-24 14:11
#3

Japp, och dessutom är det ju så att ju fler som är medlemmar dessto meningslösare blir det. Om alla kunder är medlemmar så kommer ju priset att bli detsamma som om inga kunder vore medlemmar. Företagets vinst måste ju bli densamma.

Oskar

Katti
2011-05-24 15:18
#4

Det tror inte jag. Jag tror att priserna blir högre och företagens vinst högre… Willys dom inte har något medlemssystem t ex är ju billigare än ICA. De är även billigare än Maxi som ju har ungefär lika mycket lagerkänsla.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Oskar
2011-05-25 13:44
#5

#4 Japp du har nog rätt. Tex kostar administrationen av bonussystemet antagligen en ganska stor summa. Sedan har de ju som sagt låst kunderna till just deras bonussystem, vilket gör kunderna obenägna att byta kedja. Dvs affären kan ta ut ett högre pris.

Katti
2011-05-25 17:42
#6

Ja, både ICA och Coop har ju påkostade medlemstidningar som skrivs, trycks och distribueras. Det måste kosta en hel del.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
AnnaLundin
2011-05-26 12:18
#7

Willys är måhända billigare på vissa varor, men dyrare på andra! Och i många fall handlar det om lågprisproducerade versioner av samma produkter - man får vad man betalar för, lägre pris är nästan alltid = sämre kvalité också.

Jag är ganska prismedveten och jag håller inte med om att Ica har sänkt priserna och sen höjt dem igen. Inte mina Ica-butiker i alla fall. Coop kan jag inte svara för, eftersom jag inte handlar där särskilt ofta, har svårt att hitta favoriter i deras sortiment.

Katti
2011-05-26 13:07
#8

Håller inte med om att ICA har sänkt priserna? De gör ju hur mycket reklam som helst om det! Nu sänker vi priserna på hundratals varor och Vår största prissänkning någonsin har varit parollerna. Tror det är tredje gången de gör det nu. Minst. Efter några månader är prierna desamma igen, eller ännu högre…

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/ica-sanker-priserna

http://webbsverige.wordpress.com/2009/04/23/ica-sanker-priset/

http://www.market.se/Brancher/Dagligvaror/Ica-sanker-priset-pa-EMV/

Här på ICA egen sida just nu: http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/prissankta-varor/

Mitt googlande visar att det nog har hänt mer än tre gånger. Det verkar vara ett återkommande fenomen varannan vår!

Jag har självklart inget emot att de sänker priserna, men att slå upp det så stort och sedan börja smyghöja efter bara några månader tycker jag är fult. För höjningen föregås ju inte va några stora reklamkampanjer minsann! Min gissning är att de skulle ha kunnat sänka priserna på många varor mycket tidigare, men väntar för att som de gör nu göra en stor grej av det. Kunderna förlorar med andra ord!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

AnnaLundin
2011-05-26 13:16
#9

läs hela meningen… slutar med "och sen höjt dem igen"… Flört

Sen måste man vara medveten om att priser inte är statiska, åt något håll eller i något led. Ökade bränslekostnader gör att producentens kostnader ökar, därmed också grossisiternas och slutpriset till kund blir högre. Nu har Ica tydligen lyckats få ner sina inköpskostnader och kan därför sänka pris ut till kund. Man får väl bara hoppas att det inte är producenten som får mindre betalt trots samma kostnader….

Upp till toppen
Annons: