Annons:
Etikettgaranti-och-försäkring
Läst 3849 ggr
[Tan-chan]
2011-06-20 14:54

Hur fungerar garantin i detta fall?

Tänkte höra med er för jag börjar bli lite smått irriterad på ett fel som verkstaden som lagade min mobil har gjort för lite över ett år sedan, men som inte syns förrän nu.

Jag lämnade in min mobil till Elgiganten på grund av hårdvarufel och det gick på garantin. Men när jag fick tillbaka den så visade det sig nu (ett år senare) att de har skruvat ihop min mobiltelefon fel:

På undersidan av mittenknappen på min mobil så har det hela tiden (sedan reparationen) varit en "bubbla" som jag trodde att skulle vara där. Hade inte haft min mobil så länge så hade inte märkt att den bubblan inte skulle vara där.

Efter ett tag började det spricka på bubblan men trodde att jag hade gjort någonting fel som tappat den. Men sprickan fortsatte spricka upp och nu har den gått tvärs över skalet under knappen. Nu när jag såg på en kompis' mobil som är likadan så har han ingen sådan bubbla som jag har.

Kollade mer om detta på nätet och ser inte en enda bubbla på andra telefoner av samma modell.

Så min fråga är:

Kan jag få hjälp med detta ärende på något sätt trots att reparationen gjordes i maj 2010, och att garantin på ett år har gått ut?

Skulle kännas riktigt surt att behöva betala pengar för ett fel som själva verkstaden har gjort som Elgiganten har anlitat.

Annons:
nagithas
2011-07-17 11:27
#1

Är du säker på att garantin bara gäller ett år, vissa affärer har garanti på 2 år på telefonerna. Och är det så att garantin har löpt ut så kan du nog inte få något för det. Du kan ju alltid skicka in telefonen igen  och  få den lagad. Eller så kan du gå till elgiganten och ta ett snack med dem. Är garantin på två år kan du skicka in telefonen på lagning en gång till vänta tills du får tillbaka den och sedan skicka in den igen. Efter tredje gången får du en ny telefon.

[Tan-chan]
2011-07-17 11:45
#2

#1: Ah! Det visste jag inte att det är två år på garantin! Då ska jag iväg till Elgiganten med en gång i morgon bitti och prata med dem!

Men om man ska få en ny telefon och det inte säljs just den modellen, hur gör de då? Jag vill ju ha en med lika bra kamera eftersom jag fotar väldigt mycket med den.

nagithas
2011-07-17 12:12
#3

Du får i princip tillbaka pengarna du köpte telefonen för. Jag köpte en telefon för 4500 för några år sedan och upptäckte att färgen skrapades av på den. Var otroligt missnöjd. och skickade in den på lagning och klagade på att telefonen startades om. Fick tillbaka den med nytt skal och lite annat tjafs som de gjort med telefonen. Ville dock inte ha telefonen längre så skickade in den och beskrev lite olika fel på telefonen som gick på garantin. Var dock inga fel på telefonen om sanningen ska fram. Men hur som helst ville jag inte ha den längre. Efter tre reparationer fick jag en ny till inköpspris… 4500 kunde välja och vraka i hyllan. Har väl om sanningen ska fram gjort samma sak flera gånger då jag tröttna på telefonen och har alltid fått en ny till samma pris som jag köpte den gamla för. Var dock några år sedan jag provade med detta lurendrejeri så vet ej om det fortfarande fungerar, men det är iallafall värt ett försök om man har garanti kvar på telefonen. Lycka till *fnittrar*

[Tan-chan]
2011-07-17 12:17
#4

#3: Ah! Jo, men kan man så ska man - som jag brukar säga.

Tycker mkt om min telefon, men den finns inte att köpa längre. Men den beter sig konstigt ändå då och då. Inte blev det mycket bättre av att ha lämnat in den på lagning. Högtalaren rasslar och ingen vibration fungerar… Den ställer om sig själv. Nä, ska banne mig klaga så det skriker om det i morgon då.

Tack för tipset!

[sakring]
2011-07-17 13:56
#5

I och med att verkstaden skruvat ihop din telefon fel så har det inget med garnatin att göra. Du ska naturligtvis få byta den. Om de bråkar så hota med konsumentombudsman, ARN och PLUS samt media.

[Tan-chan]
2011-07-17 14:06
#6

#5: Så de står till svars även om detta var ett år sedan och problemet har börjat synas nu?

Tack för svar!

Annons:
AnnaLundin
2011-07-17 17:18
#7

OM man upptäcker ett fel på en vara ska det reklameras inom skälig tid efter att man upptäckt felet. Det fel som uppstått på mobiltelefonen borde omfattas av en reklamation av utfört garantijobb och du bör kontakta återförsäljaren snarast!

Tillverkaren har rätt att laga produkten eller byta ut den, i sista hand ge pengarna tillbaka.

#3 - jag blir bara förbannad av att läsa det du skriver!! Att vara oärlig och överutnyttja systemet gör att det blir svårare för andra att få igenom sina reklamationer. DU borde SKÄMMAS! Varför ska butiken/tillverkaren betala tillbaka pengar för din telefon bara för att du ångrat dig och vill ha en annan?

nagithas
2011-07-19 13:29
#8

#7 Kan många andra göra det så kan väl jag. Hur många utnyttjar inte system i sverige idag? Jo många, finns många som får pengar från försäkringskassan och akassan som egentligen inte har rätt till det, bara för att de hellre ligger på sofflocket och skiter i att söka jobb. Sen finns det ju också dem som är så pass sjuka att det inte kan jobba, men kan likväl stå i vedhögen och klyva ved och göra annat kroppsarbete samtidigt som de klagar till fösäkringskassan att de har ont i ryggen. Det som de egentligen har ont i ryggen av är väl att en latmask att sättit sig på tvären. Men det kanske är ok att betala för på skatten. Då kan väl jag som iallafall betalar skatt och betalar för att folk som är lata ska kunna ligga på sofflocket lämna in en telefon på lagning tre gånger just för att få en ny. Jag tycker att jag är värd det och fungerar inte telefonen till mitt belåtande varför ska jag då dras med en telefon som färgen lossnar på och som ibland stänger av sig själv eller ringer folk jag för stunden inte vill prata med? Är det fel på telefonen en gång och jag lämnar in den, kan jag lika gärna lämna in den fler gånger för att få den utbytt då den troligtvis inte kommer att bli bättre efter lagning, men tanke på att i många av fallen gör de en fabriksåterställning och skickar telefonen tillbaka till kunden. Om högtalaren eller något annat fel blir bättre av en fabriksåterställning så kan jag lika väl laga den hemma.

AnnaLundin
2011-07-20 01:54
#9

#8 - din inställning är bedrövlig! Att andra utnyttjar systemen som finns rättfärdigar ALDRIG att fler gör det, utan det är lika fel varje gång!

Är det fel på produkten ska den reklameras, det är inget snack om saken. Men du har ju uppenbart, enligt egen utsago, överdrivit felen på telefonen för att du tröttnat på den och velat ha en annan.

nagithas
2011-07-22 00:25
#10

jupp så är det! Tröttnat och vill ha nytt men vill inte betala för det, då klagar man.

Upp till toppen
Annons: