Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 5196 ggr
nagithas
8/11/11, 12:58 AM

Mobiltelefon

Köpte en mobil telefon för en och en halv månad sedan och nu visar det sig att telefonen jag köpt har en massa fel som tex.

Tappar täckning- hör inte personen jag talar med och personen hör inte mig även fast jag står på en plats där jag tidigare haft täckning

Stänger av sig själv

Fick en fransk version av mobilen och inte en svensk, innebär att jag får vänta på uppdateringar för att få bästa prestanda och har en massa värdelösa appar som jag inte kan ta bort.

Skickar fel sms- det som hamnar i draft inkorgen blir skickat med inte det jag skrivit, det jag skrivit hamnar i draft inkorgen

klockan stämmer inte även fast jag ändra tiden hela tiden. Det ligger likväl efter.

Tappar samtal.

Detta är samtliga fel jag haft på telefonen efter en och en halv månad. Kan väl tillägga att jag köpt telefonen på netonnet. Vad har jag för rättigheter? Kan jag begära pengar tillbaka eller en ny telefon?

Netonnet påstår efter samtal att jag ej kan få en ny telefon utan felet skall åtgärdas genom att skicka den på lagning. Men jag undrar om jag verkligen inte har rätt till en ny telefon då den bara är en och en halv månad gammal. Kan också tillägga att dessa fel är efter normal användning. Någon som vet vad jag kan kräva?

Annons:
ANNIA
8/11/11, 1:42 AM
#1

nagithas nu kan inte jag lagen men jag har för mig att ett företag har rätt att reparera en vara tre gånger. Är den inte ok efter tredje så ska du kunna kräva en ny.

Se till att du sparar dina adresser och sånt. För det är ju möjligt att dom skickar en ny telefon i alla fall, det beror nog på vad som är fel.

nagithas
8/11/11, 11:28 AM
#2

Vi får väl se vad som händer.

Men aldrig mera netonnet, då de har den sämsta support jag någonsin varit med om. Första samtalet dit så hade tjejen som svarade inte tid att lyssna på mig och snoppade av mig totalt och sade att hon skulle kolla med någon annan och sedan höra av sig till mig dagen därpå, hon har fortfarande inte hört av sig. Ringde dit igen och killen säger då att det framgår på hemsidan att telefonen inte är svensk. Ber honom då att guida mig rätt på hemsidan där det framkommer. Han menar på att det står: Svensk manual finns här(länk). Men jag undrar då, är det någon som skulle kunna dra slutlednings förmågan att inse att telefonen inte är svensk. Idag får man inte med någon manual till en smartphone, vilket gör att du hittar den bara på internet. Så ända sedan jag upptäckte att telefonen är fransk, så känner jag mig lurad. Men visste inte att jag har rätt att lämna tillbaka inom två veckor den även fast jag använt telefonen. För det står att man kan lämna tillbaka den i obrukbart skick inom 14 dagar. Jag känner mig bara rätt och slätt lurad av netonnet och det känns som om jag sitter med en billig kopia som jag betalt 5000 kronor för och som jag varje dag hittar mer och mer fel på.

Honestyisdead
8/11/11, 12:09 PM
nagithas
8/11/11, 1:32 PM
#4

Jupp telefonen är sönder på riktigt denna gång och med riktigt många fel. Tillkommer nya fel varje dag på den. Kan inte påstå att jag skulle vara trött på en telefon efter en och en halv månad.

Maria
8/11/11, 2:10 PM
#5

En av min mans mobiler var ett sådant riktigt "skräpexemplar" och efter tredje "lagningen" fick han äntligen en ny.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ketang
8/11/11, 2:44 PM
#6

Och min man fick skicka sin på lagning genom Glocalnet 5gånger innan jag hotade med radio. Då först fick han en ny.

Saken är den att dom gärna skriver att den är inne för olika fel varje gång och då kan du få skicka in den hur många gånger som helst! Se till att påpeka SAMMA fel varje gång. Annars kan dom som sagt hålla på hur länge som helst.

Annons:
nagithas
8/13/11, 6:05 PM
#7

Men frågan är om inte netonnet har gjort sig skyldiga till falsk marknadsföring då det inte framkommer att telefonen är gjord för den franska marknaden och inte den svenska. Har jag inte rätt till en ny telefon då? För det står verkligen ingenstans att telefonen är fransk. Titta själv får ni se:

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumrken/sonyericsson/sonyericsson-arclt15i/148938.3213/

Har hittills hittat 10 fel på den och var in till netonnet för att försöka kräva en ny. Men fick varken lämna den på lagning eller få en ny då alla tillbehör i kartongen inte var med. Men hade iallafall inte fått pengarna tillbaka även om kartongen varit full i prylar. Men butiksansvarige skall ringa mig på måndag, men jag vet vad han kommer säga. Han kommer säga att telefonen först och främst skall skickas in på lagning. Men jag har hört rykten om att lämnar man in telefonen på lagning till netonnet får man tillbaka den efter två månader, ska jag sedan lämna in den på lagning tre gånger har det ju gått ett halv år. Ska jag vara utan telefon i ett halv år menar dem. Tänk om jag får ett jobb erbjudande under den tiden som jag inte kan ta bara för att telefonen är på lagning.

Jag blir knäpp på det här snart och vet inte vad jag ska göra när jag har en telefon hemma som ligger och skräpar som jag inte ens kan ringa med. Vad ska jag göra? Jag blir desperat snart.

Ketang
8/13/11, 8:28 PM
#8

Ring din kommuns konsumentrådgivare och fråga vad du har för rättigheter! Titta på www.arn.se och anmäl netonnet! Ge dom ett helvete! Skrattande

nagithas
8/13/11, 8:36 PM
#9

Jag ringer till konsumentrådgivaren på måndag morgon, så tidigt som möjligt. Sen väntar jag på tills karl ringer från netonnet är han inte villig att ge mig pengarna tillbaka eller en ny telefon från början utan reparationer så kommer jag höra av mig till arn.

Honestyisdead
8/13/11, 9:13 PM
#10

Efter den här kommetaren i en annan tråd "Var dock inga fel på telefonen om sanningen ska fram. Men hur som helst ville jag inte ha den längre. Efter tre reparationer fick jag en ny till inköpspris… 4500 kunde välja och vraka i hyllan. Har väl om sanningen ska fram gjort samma sak flera gånger då jag tröttna på telefonen och har alltid fått en ny till samma pris som jag köpte den gamla för."

så tycker jag gott att du kan ha en telefon med några fel på. Vad tror du företagen hade sagt om de läste det du skrivit? Vad har de för rättigheter?

Någon som vet det?

Maria
8/13/11, 10:15 PM
#11

BedrägeriSkrikandes

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ANNIA
8/14/11, 1:00 AM
#12

nagithas det där med falsk marknadsföring tror jag inte håller. För det finns inget på den sidan som säger att det ska vara svenskt. Det står att det ska vara skandinaviska menyer och att man kan hämta svensk manual.

Nu vet jag inte hur det funkar men jag tror inte det längre görs elektroniksaker oavsett slag för ett specifikt land utan det görs för ett område i detta fall europa. Det är bara att titta på dom manualer som brukar följa med saker dom brukar vara på många språk.

Och företag har rätt att utföra reparationer innan dom är tvungna att byta ut eller ge pengarna tillbaka.

Sen förstår inte jag varför du förutsätter att det kommer lämnas in tre gånger. Det kan du ju inte veta på förhand.

Ketang
8/14/11, 9:17 AM
#13

#10 Är det sant? Skrikandes Har du länk till det inlägget?

Om det är sant så är det ju sånna som TS som gör att det blir så himla svårt för oss andra (hederliga) att få trasiga prylar lagade! Det var på grund av sånna som TS som försäkringarna på mobiler försvann från marknaden. Ni vet dom här försäkringarna som man betalade en hundring för om året i ett par år och hände det något med telefonen fick man en ny! Massor med bedragare slog sönder sina telefoner strax innan tiden gick ut på försäkringen…å så fick dom en ny. Skrikandes

Annons:
nagithas
8/14/11, 1:22 PM
#14

Så du menar att 10 fel på en telefon efter 1½ månad är något jag skall stå ut med för att jag för några år sedan gjorde som jag gjorde?

Att telefonen stänger av sig själv, hänger sig, kopplar ner samtal innan de ens är uppkopplade, personer pratar som robotar, folk hör inte vad jag säger.

Är det problem jag skall stå ut med?

Då kan jag lika gärna vara utan telefon över huvudtaget om det är saker som du tycker att jag ska stå ut med. Och förresten så kan du ju dra upp det där hur många gånger du vill. Men detta tänker jag inte släppa. Sen kan du försöka ta reda på om det är polisanmälan på det eller kalla det bedrägeri. Senaste gånger jag gjorde det där var när jag var femton, sedan jag var femton har jag haft flertal telefonen men alltid sålt dem och skaffat nya och betalat för dem. Men det kanske inte du kommer läsa med skygglappar på.

Nästa gång det är fel på din telefon behöver du heller inte lämna in den på lagning heller då 10 problem med telefonen är något man tydligen skall stå ut med, annars har man gjort sig skyldig till bedrägeri. Så jag får väl stå ut med mina 10 fel efter 1½ månad, det skall tydligen vara drägligt.

nagithas
8/14/11, 1:30 PM
#15

"Var dock inga fel på telefonen om sanningen ska fram. Men hur som helst ville jag inte ha den längre. Efter tre reparationer fick jag en ny till inköpspris… 4500 kunde välja och vraka i hyllan. Har väl om sanningen ska fram gjort samma sak flera gånger då jag tröttna på telefonen och har alltid fått en ny till samma pris som jag köpte den gamla för."

Sen kan man ju alltid ta bort det som stod över. Problemet med telefonen var att färgen skrapades bort, skalet byttes ut mot en liknande skal som i slut änden hade blivit precis likadant, vem vill ha en röd telefon med lackat plast där färgen skrapas av och blir vit? Det nya skalet hade blivit likadant och nokia slutade senare att sälja den modellen. Antar att det fanns en anledning.

Sen kan man ju tolka tröttna på telefonen till hur man vill, tröttna på telefonen innbär att färgen åter en gång kommer att skrapas bort och liknande fel kommer att inträffa. Jag vet det med säkerhet. Fråga dem som har haft reparerade telefoner. Det blir samma skit på telefonen efter några månader. Så försök du hera att säga att jag är en bedragare, men i detta fall så är jag det inte. Efter EN OCH EN HALV MÅNAD med TIO!!! fel har jag rätt att kräva en ny telefon eftersom jag inte längre kan skicka sms eller ringa med skräpet jag fått. Så illa står det till denna gång med telefonen. Kan tycka att efter en och en halv månad borde den hålla bättre. Men som sagt jag kanske ska behålla den där telefonen jag fått och gå runt med den för syns skull utan att kunna ringa för jag hör inte vad folk säger och den kan inte skicka sms. Du får gärna köpa den av mig för 4000 då den kostade 4600 på den tiden för en och en halv månad sedan. Så kan du ju prova att använda den i några månader så får vi se om du gillar den. Vad säger du? ska du klappa till och göra affär?

nagithas
8/14/11, 1:33 PM
#16

Men då tänker Hera, varför ska jag köpa en telefon som är defekt? Vad ska jag med den till om jag inte kan använda den?

JA JUST DET!!

Honestyisdead
8/14/11, 2:31 PM
#17

#13 Länken finns i #3!

Och du nagithas, din text talar för dig själv.
Stå för det du erkänt öppet på ett forum.
Du skriver att du gjort det flera gånger, dessutom ger du rådet till en annan medlem att prova med samma lurendrejeri. Lurendrejeri är ordet du själv kallar det du gjort flera gånger. Det du gjort är knappast lagligt, räknas väl som bedrägeri?! Precis som det är olagligt att uppmana någon annan till brott!

Så mitt svar blir ja, du kan gott stå ut med en telefon som inte fungerar!

nagithas
8/14/11, 2:40 PM
#18

Vill du köpa den?

Honestyisdead
8/14/11, 2:42 PM
#19

#17 Jag har en fungerande telefon. Är trött på den men bytar inte in den och ljuger om att den inte fungerar för att få en ny. Jag sparar pengar istället.

nagithas
8/14/11, 2:43 PM
#20

Ja men är du trött på den kan du ju köpa min. Bara 4000 spänn så är den din. Lite små fel som att det inte går att ringa eller skicka sms. Men annars funkar den bra, lite småfel får man ju räkna med eller hur?

Annons:
Honestyisdead
8/14/11, 2:47 PM
#21

#20 Du, lägg ner tramset nu.

nagithas
8/14/11, 2:50 PM
#22

Detta inlägg har raderats pga att det strider mot skrivreglerna.

Honestyisdead
8/14/11, 2:55 PM
#23

#22 Tyvärr för dig finns det faktiskt sånna som jag som lever lagligt. Som inte bryter mot lagen. Konstigt nog verkar det göra så att det svider i ögonen hos dom som inte lyder lagen.

nagithas
8/14/11, 2:59 PM
#24

Detta inlägg har raderats pga att det strider mot skrivreglerna.

ANNIA
8/14/11, 5:49 PM
#25

nagithas utifrån det du skriver här så kan jag inte se att du har rätt att kräva en ny telefon eller pengarna tillbaka.

Företag har rätt att utföra reparationer. Det är deras skydd mot okynnestillbakalämningar.

Att telefoner slutar säljas det görs hela tiden eftersom det kommer nya modeller stup i kvarten så att det var fel på en av dina och någras till behöver inte alls varit anledningen.

Sen förstår jag fortfarande inte varför du förväntar dig det värsta. Det vet du inte förrän efteråt hur det kommer bli. Inte ens om du haft dåliga erfarenheter förut så vet du inte hur det blir denna gång. Vem vet du kanske får en ny telefon. Men det är som sagt nåt du vet efteråt.

Så du har nog inget annat val än att skicka iväg telefonen och sen vänta och se.

nagithas
8/14/11, 9:36 PM
#26

Jag blev nekad att skicka telefonen på lagning då jag inte hade alla tillbehör med i lådan då jag åkte in dit. Så det jag har rätt till genom garanti har jag tydligen inte rätt till. Fattar inte vad de ska med alla tillbehör till genom att skicka telefonen på lagning.

Det har rätt att utföra reparationer, visst med skicka då min telefon på lagning så jag iallafall kan ha 5 fel på telefonen och inte tio, då kanske jag kan leva med felen.

ANNIA
8/14/11, 10:01 PM
#27

Jag vet inte varför dom ville ha alla saker med. Men kan tänka mig att dom vill testa allt så dom ser att det funkar ihop som det ska. Eller så kan det vara så att dom vill få med allt ifall dom anser att ett byte är det bästa alternativet.

När det gäller att få saker fixade på garanti så får man lov att uppfylla deras villkor. Och i ditt fall tydligen att alla saker ska följa med.

Annons:
nagithas
8/24/11, 11:22 AM
#28

Kan väl uppdatera detta med att säga att jag fick återköp på telefonen till slut, nu har jag en telefon som fungerar och som jag är nöjd med.

Salladshataren
9/17/11, 2:29 PM
#29

Har aldrig haft några problem med Netonnet. Köpte en mp3 därifrån, och det var lite fel på den. Så jag tog kontakt med supporten och fick ett brev och porto så jag kunde skicka tillbaka och fick en ny Glad

Har aldrig haft problem med Elgiganten heller! Köpte en router som inte fungerade så jag lämnade in den för service, men den fungerade inte efter det heller. Så jag bytte till annan utan de sa något Glad

Men tycker man kan skylla sig själv om man sitter och skriver om hur man utnyttjar systemen…

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Upp till toppen
Annons: