Annons:
Etikettdetaljhandel
Läst 2612 ggr
AnnaLundin
9/18/11, 11:33 PM

Smörbrist i landet!

Just nu är smöret slut i butikernas mejerihyllor och det finns några huvudsakliga orsaker till detta - dels att fler och fler väljer "riktigt smör" i matlagningen i stället för margarin eller andra produkter och dels LCHF-trenden, som går ut på att man ska äta mycket fett. Fast den viktigaste och allvarligaste orsaken till det är helt enkelt att svenska mjölkbönder i många år fått för dåligt betalt för den mjölk de levererar, så de har valt att lägga ner sin mjölkproduktion pga för dålig lönsamhet. Och risken finns att detta fortsätter!

Nu undrar jag HUR du vill använda din makt som konsument i ett sånt här läge?

  1. Jag vill absolut handla svenskt och betalar gärna lite mer för detta, om det innebär att svenska bönder kan överleva.
  2. Jag vill gärna handla svenskt, men inte till vilket pris som helst. BLir det för dyrt så köper jag importerat
  3. Jag bryr mig inte, köper det som är billigast!
  4. Annat alternativ / vill bara läsa
Annons:
Sehvrin
9/21/11, 2:25 PM
#1

Jag köper ibland importerat smör. Nämligen Valio som produceras i Finland. Men jag försöker hålla mig till svenskt smör så långt som möjligt, men just nu är jag helt utan inkomst så jag måste tänka lite på ekonomin också. När jag väl får jobb kommer jag nog bara köpa svenskt.

Sedan köper jag ibland turkisk yoghurt som är producerad i Tyskland (för att den är godast). Utöver det så köper jag bara svenska mjölkprodukter, gärna närproducerat eller ekologiskt trots att det kostar lite mer.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Siggebus
9/26/11, 7:39 PM
#2

Jag skulle bli väldigt glad om bönderna kunde få mer betalt. Tyvärr brukar prishöjningarna inte gå till dem som producerar våra råvaror utan det är giriga "mellanhänder" som roffar åt sig och bönderna kan t om få MINDRE ersättning Rynkar på näsan

För tillfället ska jag vara glad om jag överhuvudtaget kan få mina pengar att räcka till för det mest nödvändiga så tyvärr spetsar jag först och främst in mig på det billigaste priset.

svenake
9/27/11, 12:17 AM
#3

I mina affärer har smöret aldrig varit slut.

Krumas
10/1/11, 1:05 PM
#4

Försöker köpa svenskt men nu är Arla varken "svenskt" längre eller speciellt bra för svenska bönder. Arla i Sverige är kooperativt ägt av bönderna men de har fusionerat med ett dasnk mejeribolag och Arla Foods är nu mera ett aktiebolag där böndernas ägardel är ganska liten. Dessutom läste jag att Arla medvetet sänkte mjölkpriset för att konkurrera ut mejeriet Milko som har ekonomiska problem nu för att sedan kunna lägga ett skambud på domObestämd Konkurrensverket har visst börjat granska Arla för att se om ett samgående med milko skulle ge en monopolsituation.

Så jag försöker handla av små mejerier som Milko, skånemejerier, Hjordnära och Wapnö. Sen i andra hand Arla men ibland smör från finska Valio.

Elshira
10/2/11, 2:23 AM
#5

Jag valde alternativ 1. Just nu kan jag dock inte köpa annat än Valios (istället för arlas) efter som på landet finns det bara de två att välja på. Grädde, mjölk osv köper jag dock av ett lokalt märke som har ekologiska gårdar (och mjölk), så jag valde trots allt nr. 1 efter som det är vad jag annars och skulle vilja  kunna göra även med smör.

Hakuna matata!

svenake
10/2/11, 12:40 PM
#6

Jag undrar om denna "smörbrist"   inte är ett marknadsföringstrick för att kunna motivera prishöjning eller något annat. Kanske uppköp av en konkurent.

Jag köper smör regelbundet och jag har ALDRIG märkt smörbrist i någon av mina butiker.  Dessutom betalar BETALAR ju EU  stora pengar för att vi (europa) skall  exportera vårt "smörberg"  och "sockerberg"  till länder utanför EU, till dumpingpriser och därmed slå ut andra länders jordbruk.

Annons:
penphotography
10/13/11, 12:23 PM
#7

Jag köper svenskt, ekologiskt och närproducerat i den mån det är möjligt. Just när det gäller smör blir det ofta Valio eftersom jag undviker Arla så länge det finns alternativ. Det finns dåligt med alternativ när det gäller smör. Fil, yoghurt och så vidare finns det ju mängder av…

Lokalt har vi Falköpings mejeri som betalar mer till bönderna än Arla så om inte deras produkter är slut väljer jag alltid deras. Vi har också Hjordnära mejeri som är ekologiskt men tyvärr ofta är slut. Tips! Deras björnbärsyoghurt är bäst på marknaden!

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Upp till toppen
Annons: