Annons:
Etikettbostad
Läst 2179 ggr
Gottfridsson
2012-03-03 14:48

Flyttstäd - doftmaskerande medel

Funderar på vad hyreslagen säger, om man använder doftmaskerande medel vid en flyttstädning.

Doften kommer ju tillbaka när medlet slutar verka, mina tankarna går lite åt 'dolda fel-hållet'. Kan hyresvärden/köparen kan kräva ersättning med hänvisning till 'dolda fel'? Någon som vet?

Annons:
Lill-Kisse
2012-03-03 23:11
#1

Vad är doftmaskerande medel?

Gottfridsson
2012-03-04 15:25
#2

Det är medel som döljer doften, t.ex. doftgranar är ett sådant.

AnnaLundin
2012-03-06 00:11
#3

Det är väl jämförbart med att baka bullar eller nåt för att det ska lukta gott/hemtrevligt - eller för att maskera andra dofter.

Generellt ska man nog dra öronen åt sig om det doftar markant i en bostad… (själv skulle jag inte ens kunna gå in där, får migrän av starka dofter…)

Lill-Kisse
2012-03-06 00:33
#4

Finns det rengöringsmedel som luktar lika förfärligt som doftgranar? I så fall borde det verkligen stå något i flera olika lagar om att sånt inte får användas vid städning.

Skämt åsido. Hur dum får man vara? Luktar det inte normalt rent, är det något skumt på gång. Det begriper nog en normalt funtad hyresvärd.

Som köpare vänder man i ytterdörren. Det finns alltid bättre objekt att lägga sina pengar på.

Gottfridsson
2012-03-06 18:46
#5

Jo, vad man som köpare eller hyresvärd, bör reagera på eller göra, håller jag med om. Det jag funderar på är vad lagen säger.

Det finns massor med doftmaskerande medel på marknaden, sprayflaskor, doftgranar, medmera. De flesta av dom dofterna, finns även som rengöringsmedel, så det kan vara svårt att avgöra om doften beror på rengöring eller 'lukta gott'.

AnnaLundin
2012-03-06 20:24
#6

utan att veta så skulle jag gissa att en stark doft bör göra en köpare (eller vad det nu handlar om) extra observant så att man bör kolla extra noga. Doft är ju, som sagt, ett känt trick för att maskera odör.

Annons:
Lill-Kisse
2012-03-06 20:34
#7

Det står nog ingenting om flyttstädning och dofter i "Hyreslagen". Kolla själv 12:e kapitlet i Jordabalken SFS 1970:994.

Åsa S
2012-03-07 20:40
#8

Flyttade in i en hyreslägenhet i skåne 2003 när höststormarna kom stank det kattpiss i mitt kök. Tog kontakt med hyresvärden och det kom en kille som sanerade mitt kök troligtvis hade förre ägaren haft en katt. Han sa att ev. den förre hyresgästen fick betala saneringen, jag betalade inget.

Har man rökt in en lägenhet vet jag också att man brukar åka dit på att betala en sanering även om det kanske inte upptäcks direkt eftersom man försökt maskera doften. Den nye hyresgästen lär märka sånt ganska snart.

Gottfridsson
2012-03-07 21:08
#9

#7 Tack för tipset. Kollade men hittade inget som hade med flyttstädning att göra. Ska kolla en gång till ifall jag missat något.

Upp till toppen
Annons: