Annons:
Etikettövrigt
Läst 6253 ggr
[Lillfjanten]
3/26/12, 12:36 PM

känner mig lite lurad.. (minne på mobiltelefon)

köpte en ny mobiltelefon häromdagen, den skulle innehålla 16Gb minne, men när jag kollade så står det bara 11,5 Gb som är tillgängligt. efter svar från supporten så säger de att det troligen beror på att nödvändiga program för funktionen har upptagit de andra 4,5 Gb, men det känns tveksamt.. har inte råkat ut för detta tidigare, inte med så stor skillnad.

någon annan som har tänkt på sånt här?

Annons:
Lill-Kisse
3/26/12, 3:47 PM
#1

Undersök vilka de "nödvändiga" programmen är. Troligen finns det några onödiga, som du kan ta bort.

AnnaLundin
3/26/12, 11:04 PM
#2

du har nog mest lurat dig själv om du trott att du skulle ha hela den minneskapaciteten tillgänglig. Det du får veta i reklamen är hur mycket minne det totalt finns i telefonen (datorn etc), sen säger det sig väl själv att operativsystem och program som finns i telefonen (samma gäller för dator) tar upp en bit av det utrymmet.

Det enda man möjligen skulle kunna gnälla på är att det inte berättas mer tydligt hur stor andel av minneskapaciteten som återstår att använda.

[Lillfjanten]
3/27/12, 4:21 AM
#3

Jag har aldrig varit med om en sån skillnad förut. Men det är ju trevligt att höra att man typ är dum i huvudet som inte begriper sånt :) tänk det förstår även jag att en del program tar plats, men 4,5 Gb skillnad, drt tycker iaf jag, är mycket!

Elshira
3/27/12, 12:00 PM
#4

Vissa telefoner har fortfarande ett inbyggt minne för telefonens "nödvändigheter" och oftast finns en liten mängd fritt utrymme kvar där. Men dessa har istället minneskorten som är lösa. Då blir det ju lite mer rättvisande kanske.

Men numera har ju de flesta telefoner inbyggd hårddisk, de liknar datorer mer och mer. Och beroende på programeringssystem osv så tar det ju upp en viss del av telefonen. Även ett helt vanligt USB minne har inte exakt den kapaciteten som framgår.

Jag kan hålla med om att det kanske känns lite snopet, men de flesta mobiler idag komer ju med 8, 16 eller 32 gb (oftast 16 tycker jag, för den billigaste pengen alltså). Och det är nog sällan man har användning för mer. Det blir flera tusen bilder även med en 10 mpix kamera, skapligt mycket musik och plats till att använda mobilen som ett usb om man vill lägga över dokument eller enstaka filmer. Det behövs liksom inte oavsett (tycker jag).

Vill man kolla på film är det klart att de där 4.5 GB gör en skillnad (det är ju drygt 1 film), men som sagt utöver det inget.

Jag har i.af aldrig lyckats fylla min mobil med 8 gb än (inga filmer) trots att jag fotar flitigt och lyssnar på musik för jämnan!

Hakuna matata!

[Lillfjanten]
3/27/12, 12:09 PM
#5

nej, jag har inte sett någon enhet som har exakt den kapacitet som anges, men det brukar inte vara stora skillnader. personligen tycker jag att 4,5 Gb är alldeles för stor skillnad. sen om man gör av med hela minnet eller inte det är struntsamma (jag gör oftast det), utan det är principen. om jag köper ett minneskort med 32 Gb, och det bara finns 25 Gb, då ska jag ju inte bara finna mig i det eftersom jag kanske inte gör av med allt? Flört jag behöver varje Gb som jag har/ska ha tillgång till!

Elshira
3/27/12, 12:20 PM
#6

#5 Ja det är som sagt kanske inte så tydligt, men du köper ju krasst det dels ett minneskort på 16 gb, sedan "väljer" du även att köpa programvaran till - som lämpligen måste ligga någonstans. Man kan väll lösa det med att sälja telefonen tom och att man får med en cd att installera med om man vill, om det nu skulle göra det bättre… Flört

Det är givetvis inte så tydligt utformat (givetvis ett reklamtrick), det håller jag med om. Men då får man väll helt enkelt ha det lite i minnet, och vill man verkligen veta hur mycket som är i så får man väll fråga =)För mig känns det lika självklart som öresutjämning när man handlar, men det är klart om man aldrig uppmärksammat det förr så känns det säkert annorlunda!

Hakuna matata!

Annons:
[Lillfjanten]
3/27/12, 12:27 PM
#7

jodå, jag har uppmärksammat detta förut, men jag har inte sett någon så stor skillnad förut. det är ju därför jag reagerar nu. för mig är det inte som någon öresutjämning, hade det däremot handlat om 500 mb på 16 Gb, då hade jag inte funderat vidare på det. om det står att en telefon har en viss minneskapacitet, då ska jag väl inte behöva fråga hur stort minnet är? och att få ett så trevande svar från supporten tycker jag var lite knepigt, de hade kunnat svara mig direkt, att så här och så här är läget, och därför så finns det bara 11,5 Gb istället för 16 Gb.

många kanske tycker att man får skylla sig själv, man ska bara godta saker och ting som de är, men jag tycker att man ska kunna ifrågasätta och få ett bra svar. speciellt av tillverkarens support..

Elshira
3/27/12, 3:10 PM
#8

#7 Men det är ju ganska så självklart att minnet tar upp betydligt mer nu än förr. Jag menar hur är tekniken och grafiken Nokia 3310 vs I-phone? :) De nya mobilerna är ju faktiskt inte längre "Mobiler" utan de är snarare datorer med funktionen att kunna smsa/ringa. På en vanlig dator (som mobiler trots allt inte skiljer så mycket från) saknas ju ett tiotal GB.

Det var inte sååå många år sedan 512 MB var mycket, och användes flitigt som USB minne. Idag räcker det till 10-20 låtar Flört För 6 år sedan hade jag 512 GB minneskort, 4 år sedan 2 GB och idag (1.5 år gammal mobil) 8 GB.

Så proportionellt sett så har väll trots allt den saknade andelen minne vuxit i samma takt som minnena själv.

Hakuna matata!

[Lillfjanten]
3/27/12, 3:18 PM
#9

#8  helt ot för den här trådfrågan.

Liz85
4/4/12, 9:09 PM
#10

#8 Jisses! 512 GB minneskort skulle jag gärna haft. Flört

[Lillfjanten]
4/5/12, 9:01 AM
#11

har tittat på andra telefoners internminne, och det har absolut inte varit så stor skillnad, så något fel måste det ha varit på denna telefon. och sånt händer liksom..

#10  håller med, det hade varit precis lagom! Cool

Elshira
4/8/12, 6:58 PM
#12

#10 Oj, menade givetvis Mb Oskyldig

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: