Annons:
Etiketthälsofarligt
Läst 3944 ggr
[sakring]
5/13/12, 5:50 PM

Dukument utifrån

Ikväll kl 22.00 på SVT 2 är det Dokument utifrån. Den heter Glödlampskonspirationen. En spansk dokumentär från 2010. Många företag bygger inte sina apparater för att de ska hålla. På så sätt tvingas vi konsumenter  till att ständigt köpa nya produkter. Detta är något som tillverkarna inte vill låtsas om. Men samtidigt som vi köper nytt och håller ekonomin levande så förgiftas miljön av trasiga  prylar.

Annons:
[Fröken P]
5/18/12, 6:34 PM
#1

för min del så har jag inget emot att köpa nya produkter då och då. samtidigt så skapar det väl arbetstillfällen med? inte vill jag ha samma saker i 10-15 år, jag vill ha nytt ibland! Glad sen beror det naturligtvis på hur länge de är tillverkade för att hålla, och vad det är för produkter.

AnnaLundin
5/18/12, 8:32 PM
#2

Känns som att det inte direkt är någon nyhet, även om det inte varit så uttalat tidigare. Förr kunde man köpa vitvaror som höll i 15-20 år, nu får man vara glad om de håller i 5 år och skulle de hålla 10 år så är det undantag.

Hemelektronik är ju likadant, fast där är det kanske mer utvecklingen som går så hysteriskt fort nu kombinerat med att så många vill ha det senaste hela tiden, som bidrar till konsumtionshetsen.

Åsa S
5/19/12, 8:47 AM
#3

Jo tycker det är hemskt och hoppas att det kommer finnas leverantörer som gör tvä'rtom. Jag är faktiskt beredd betala ganska mycket mer för ex. ett kylskåp man vet håller i 25år jämfört med de som håller bara 5år så nej arbetstillfällen och vinst behöver nog inte bli sämre.

Tycker inte om det här med slit och släng, köpte en ny cykel nyligen ganska dyr men var bra kvalité och det märket med det materialet = håller åtminstone 20-25år. Det brukar löna sig satsa pengar i sånt som håller länge. Och NEJ man blir inte gladare och mer nöjd som människa ifall man alltid shoppar senaste modellen. Tror faktiskt det ä'r tvärtom, var väl det de sa i slutet av programmet att vi har aldrig shoppat så mycket som nu, vi är dock inte gladare än man varit förut utan ofta tvärtom

[Fröken P]
5/19/12, 9:05 AM
#4

jag blir glad av shopping och vill gärna ha nytt vad gäller elektronik och annat! Glad vad folk gör med sina pengar som slit och släng, det är inte min sak, och alla gör som de vill. hur kul är det att ha samma saker, husgeråd, elektronik, möbler mm. i 20 år? nä..

en tv idag är mycket billigare än för 20 år sen. varför betala dyrt för att det ska hålla i 10 år, när elektroniken går framåt och det troligen blir billigare? eller ja, det är vad jag tror iaf.

jag köper hellre nytt kylskåp om 5 år än betalar hutlöst för något som är omodernt om 20 år. vilken tur att vi är olika! Cool

Åsa S
5/19/12, 9:20 AM
#5

Såg du dokumentären??

Såg du vad allt slit och släng orsakade i Ghana (och troligtvis andra fattiga länder med)? Man mådde ju riktigt illa, borde ha gett en riktig tankeställare till de som bara slänger.

[Fröken P]
5/19/12, 9:53 AM
#6

#5  nej, jag tittade inte på den, jag såg denna tråd först igår, men jag är inte intresserad.

Annons:
Åsa S
5/19/12, 10:21 AM
#7

Dokumentären gick även igår och kanske återkommer den, du bör nog titta på den innan du uttalar dig.

De datorer, mobikltelefoner etc. vi "skänker" till Ghana och kallar för begagnat och till 80% inte funkar överhuvudtaget dumpas ute i naturen i stora sophögar där fattiga människor vandrar runt och letar metallskrot. Där det tidigare  fanns fina ängar sjöar mm. är områdena så förgiftade av allt skrot att områpdet nog aldrig repar sig ens om man skulle röja bort allt. Allt gift som du skänker till Ghana i form av dina gamla elektronikprylar dödar naturen, djur, människor i mängd och du bara rycker på axlarna och säger du inte bryr dig.

Hade det varit tal om att avliva hittehundar el dyl här i sverige, el hyresvärd som låter barn bo i livsfarliga miljöer el. hade du kanske brytt dig för sånt brukar ge folkstorm, men när mängder djur och människor dör i ett land långt bort som du bidragit till så säger du att du inte bryr dig och rycker på axlarna. Bara för att det sker långt bort så är inte de människornaoch djuren mindre värda.

[Fröken P]
5/19/12, 10:38 AM
#8

#7  nej varför ska jag se den innan jag uttalar mig? jag vet vilka åsikter jag har ändå. avlivning av hittedjur är inte det värsta som kan hända, däremot om de lider, det gör de inte av en avlivning som går snabbt. men djur har inte med denna tråd att göra tror jag.

jag har inte heller sagt något om andras människovärde, utan jag säger bara vad jag tycker angående shopping. jag tycker nog också att du antar lite för mycket ang mina åsikter.

Elshira
5/24/12, 10:28 AM
#9

Även jag köper hellre dyrare saker som håller länge, varför byta ut något man trivs med liksom?

Jag förstår att man gärna köper nya kläder och annat som man har på sig. Och köksinredning, möbler eller annat är ju inga egentliga problem efter som det är brännbart eller återvinns om man känner sig så duktig.

Elektroniken är ju det som är problemet.

#8 Bara ett av alla exempel som togs upp i denna dokumentären är att skrivare har ett chip som gör att efter X antal utskrifter så slutar den fungera. Den säger helt enkelt till systemet att inte gå igång. Detta finns det dock programvara att få tag på för att få bort spärren och få skrivaren att fungera hur bra som helst.

Liksom en skrivare… Hur mycker måste man "uppgradera" sig med sånana egentligen? Köper man en bra laserskrivare som klarar att skriva foton så behöver man ju knappast bättre upplösning eller dyligt i framtiden.

En kyl, hur moderniseras dessa förutom energimässigt (och nu är ju freoner redan förbjudet)? Köp en tidlös design, eller kanske rostfritt om man gillar det. Lär inte vara ute om 10 år…

Vad det gäller glödlampor, som gav dokumentären namnet och den första planerade förkortningen av en varar längd, så begränsades lampans livslängd. Tidigare fanns det lampor som höll i 10-tals år utan problem, nu satte man istllet (medvetet) en begränsning på ca 1000 timmar.

Om alla kunde återvinna sitt skräp vore det väll inte fara och fäde, men idag så åker ju nästan allt skräp ner i vanliga soptunnan och ut på soptippen.

Hakuna matata!

Upp till toppen
Annons: