Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 3391 ggr
Elshira
2012-07-12 23:19

Betala returfrakt?

Jag tog studenten för drygt en månad sedan, och där var det fotografer som fotade oss både individuellt och i grupp. För att göra en lång historia kort så är bilderna helt värdelösa (kontrast, färg, vitbalans - allt är åt skogen fel!).

Fotograferna verkade allt annat än rutinerade, men med tanke på bildernas kvalite kan nog ingen ha kollat på bilderna efter ev. redigering. Bilderna på mig är så urskinda att man inte ens ser var min hud slutar och klänningen börjar, och på en annan tjej som var lite solbrun blev hudtonen helt orange.

Hur som helst så fick vi någon vecka efter studenten hem dessa bilder i brevlådan, de skickades tillbaka i samma kuvert som de kom, tillsammans med en returtalong och ett klagobrev…

Idag kom det nu dessutom en studentbok, som även den är lika undermålig. Jag vill inte ha den och letade efter returtalongen, men då läser jag mig till att mottagaren får stå för ev returfrakt. Kuveret går inte att återanvända (vadderat som man fick riva upp) så ett nytt sådant måste i sådana fall köpas + frakt.

Ska jag verkligen behöva betala 60 kr för att skicka tillbaka en bok för 79 kr??? Fotona och studentboken var inget som vi skrev upp på att vi måste köpa, utan det var bara en frivillig grej.

Är det verkligen rätt av företaget att kräva att jag ska stå för returen?

Hakuna matata!

Annons:
Maria
2012-07-13 10:20
#1

Har du inte beställt studentboken så har jag svårt att förstå att du ska betala returfrakten men jag är osäker på reglerna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elshira
2012-07-13 11:13
#2

Jag ringde i.af och frågade nu, och då sades det att jag hade beställt boke. När då… Frågade jag och då sade de att det gjordes samtidigt som fotograferingen. Jag skrev inte på något, blev inte muntligt tillfrågad eller något annat. Jag fick hålla upp en lapp med mitt namn på bara när jag fotafes. Frågade om det var något köassen kom överens om gemensamt eller nått, men nej jag skulle tydligen gett mitt godtycke på plats i sådana fall. Men han jag pratade med hävdade aldrig att jag visst hade gett mitt godkännande, så jag antar att företaget bara försöker få folk att hellre köpa bolen än skicka tillbaka den. jag fick i.af en returadress, som jag inte ska behöva betala frakt på (antar jag efter som det var en annan adress). Och kuvertet klistrade jag ihop så gott det gick med silvertejp… Tack för svaret, ringde direkt efter det

Hakuna matata!

Maria
2012-07-13 11:17
#3

Ja, det låter ju onekligen som de bara chansar.

Skönt att det löste sig och hoppas du inte får fler krav men då skulle du knappast fått denna nya adressen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: