Annons:
Etikettlivsmedel
Läst 7351 ggr
MiroSputnik
2012-11-16 10:22

Fusk med jämförpris?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Var på en lokal ICA butik häromdagen och stötte på denna prisskylt. Av nån anledning fastnade jag för den och läste den ordentligt.

Det rör sig om 12X15 cl coca cola som kostar 45 kr. (alltså totalt 1,8liter coca cola för 45 kr!).

Inget fel med det, de får väl ta vilket pris de vill, men jag blir lite fundersam när jag ser att de skrivit dit ett jämförpris på 11,36 kr/l…

Nåt måste ju vara fel. Skulle priset vara 11,36 kr/l så skulle förpackningen kosta ca 20,45 kr. Men nu kostar den ju 45 kr. Då borde ju det rätta jämförpriset vara angett till 25 kr.

Har jag rätt eller fel? Visst ska väl jämförpriset spegla det verkliga literpriset i detta fall? (Tror dock att folk skulle bli mer varse om hur DYR denna produkt är om de skrev det riktiga jämförpriset…)

Annons:
Honestyisdead
2012-11-20 12:34
#1

Frågade du inte i butiken?

Ser ju konstigt ut att ta ett dyrare pris och skylta med det ;)

Ida
2012-11-27 17:35
#2

De måste har räknat fel helt enkelt eller medvetet skrivit fel..

Lill-Kisse
2012-11-27 23:04
#3

Fusket ger mig ytterligare motiv att inte handla på ICA, vilket jag inte gjort på länge nu. Bättre alternativ finns.

Honestyisdead
2012-11-28 01:42
#4

#3 Vilka är bättre enligt dig?

Lill-Kisse
2012-11-28 20:29
#5

#4 Jag handlar gärna på Hemköp, Netto och Lidl. Sedan har jag blivit positivt överraskad av Willys, som jag också börjat handla hos.

[Moa-]
2012-11-28 22:13
#6

Lill-Kisse; vad menar du är skillnaden mellan Hemköp och Ica? (Förutom priset där Ica Maxi är betydligt billigare än Hemköp.)

Lidl håller jag däremot med dig om är en utmärkt affär, uppskattar framför allt att de har ett brett ovo-lakto-vegetariskt utbud!

Annons:
Lill-Kisse
2012-11-29 02:38
#7

#6 Man väger naturligtvis in många olika saker i val av butiker. Det är varor, närhet, priser, kunnande, bemötande m m, som i sin tur troligen varierar beroende på var man bor.

[Moa-]
2012-11-29 08:56
#8

Lill-Kisse; så är det absolut, men jag undrar lite varför du var så enormt skeptisk mot Ica?

Ica är det företag som haft mest rätt på min handling än så länge, Coop och Hemköp brukar ofta skylta ett pris och ha ett annat i kassan, framför allt på diverse erbjudanden vilket irriterar mig när man köpt något just för att det var billigt… (Till viss del centraliserat och till viss del decentraliserade beslut och genomförande.)

Lill-Kisse
2012-11-30 14:30
#9

#8 Det är inte min ambition att omvända någon. Jag gör mina val och respekterar dina.

[Moa-]
2012-11-30 14:40
#10

Lill-Kisse; ja, det hoppas jag. "Fusket ger mig ytterligare motiv att inte handla på ICA, vilket jag inte gjort på länge nu. Bättre alternativ finns." Är dock ett märkligt uttalande om man ej kan motivera det enligt mig…

Skriver jag något negativt om något så kan jag motivera min åsikt.

[Moa-]
2012-11-30 21:25
#11

Detta sker uppenbarligen även på Coop, men då är det uträkningen mellan deras eget märke och andra leverantörers märke som det skiljer i hur de har räknat ut jämförelsepriset.

Länk till Aftonbladet

MiroSputnik
2012-12-06 09:51
#12

Har påtalat problemet för olika personer i personalen, men ingen verkar ta till sig vad jag säger. Till sist skickade jag ett mejl till butikschefen och påpekade felet. Han bad så mycket om ursäkt och skulle se till att skylten ändrades, vilket oxå skedde.

Bra att skylten nu stämmer, men varför kan inte personalen "på golvet" ta på sig att fixa liknande problem, eller meddela "rätt" personal, när kunder påpekar samma sak flera gånger?

Kan väl säga att jag sett liknande problem i alla butikskedjor jag besökt, så det är inte bara ICA…

Siggebus
2014-01-11 13:13
#13

Jag tycker att man också måste tänka på att den ena ICA affären inte är riktigt den andre lik.
Det kan vara stor skillnad i sortiment, bemötande från personalen etc.
Även om alla heter "ICA" och har en gemensam grund så beror en hel del på vilka som jobbar där och hur deras chef lyckats få med sig sin personal.

Annons:
Upp till toppen
Annons: