Annons:
Etikettkonsumentmakt-ifokus
Läst 6012 ggr
bentelkalb
2013-08-22 07:45

Varning för Mobilizera i Liljeholmen

Varning för Mobilizera i Liljeholmen. Min vän blev blåst på ett abbonemang och telefon. Hon gick dit för att göra om sitt nuvarande abbonnemang till något med lägre månadskostnad. Hon kan inte svenska så bra och tyvärr skrev på hon papper som säljaren fick till att det var lägre månadskostnad. Senare visar det sig att det var ett nytt abbonemang inklusive en telefon. Telefonen fick hon aldrig utan den såldes förmoldigen svart vidare eller togs av säljaren själv.

Annons:
Mitralis
2013-12-23 12:24
#1

Dom är då överallt dom där.
Själv har jag svenska som modersmål, men jag blev lurad likt förbaskat.
Han sa ingenting om att jag skulle få en mobiltelefon, men jag har för mej att de sa någonting om att jag skulle ha fått en sådan när jag pratade med kundtjänst senare. Såg dock aldrig till någon telefon.

http://konsumentmakt.ifokus.se/discussions/4eb5b46ed4ebea508b011a7e-lurad-av-mobilizera-pa-cityterminalen?participating-1



[Moa-]
2013-12-28 09:02
#2

Vart anser ni att konsumentens egna ansvar kommer in? Väldigt svårt att säga att någon har gjort fel utifrån ovanstående text. Framförallt Mitralis som kanske eventuellt hört något om en telefon men utgår ifrån att hon har blivit lurad… Ganska märklig inställning enligt mig. TS det kan ju mycket väl vara så att din kompis tackar ja till erbjudandet om abonnemang, men nekar till ny telefon, om hon då får som hon önskar har säljaren då gjort fel?

Mitralis
2013-12-28 11:50
#3

#2 Nu var det väll inte just det som var den springande punkten i mitt ärendet.

Jag skrev på ett abonnemang som skulle vara billigare, men som sedan visade sig vara dyrare. När jag sedan ville säga upp det inom 14 dagar så var det i det närmaste omöjligt.

Men tack för idiotförklaringen, det värmde 😉



[Moa-]
2013-12-28 12:16
#4

Mitralis; jag är ledsen, men tror man att ett abonnemang kan bli billigare i kronor än 14 kronor i månaden, då förtjänar man enligt mig en idiotförklaring… 😉 Däremot kan abonnemang ha många andra fördelar och de flesta av oss nyttjar kommunikation för långt högre kostnader varje månad.

Däremot skall avtal och det som är sagt givetvis gälla, det är jag helt och hållet med på. Däremot köper jag inte att man idiotförklarar ett företag baserat främst på en säljare som arbetade för två år sedan, det är kortsiktigt och naivt tänkt enligt mig. 

Någon lagstadgad ångerrätt gäller som regel inte vid dylika försäljningskanaler, utan vid försäljning på gator, i köpcentrum eller stormarknader så är "distansavtalslagen" (Distans- och hemförsäljningslag) ej tillämplig, denna gäller endast vid uppsökande försäljning där du har svårt att komma undan, i ditt hem eller på ett sjukhus exempelvis, däremot som sagt inte i köpcentrum och dylikt. Så att ditt avtal hävdes och hade möjlighet att hävas var endast genom företagets goda vilja, något som du med andra ord borde vara glad och positiv över, inte kritisk mot ett företag som frivilligt infört villkor som är negativa för det aktuella företaget. 

Jag är lite förvånad över din inställning i denna fråga, du har alltid tidigare framstått som ytterst rationell i diskussioner, men detta ställningstagande har gjort mig mer frågande.

Mitralis
2013-12-28 13:01
#5

#4 Då säljaren verkligen tryckte på att det inte skulle vara några problem att säga upp avtalet och det även stod i avtalet så anser jag inte att det är för mycket begärt att man kan säga upp avtalet som avtalat 🙂

Har även för mej att jag uppfattade det som att jag skrev på ett abonnemang för 49kr månaden utan surf. Men sedan visade det sig att det var över 100kr månaden med surf. Jag som inte hade någon surftelefon då, och det var säljaren väl medveten om. När jag sedan pratade med kundtjänst så har jag för mej att de berättade om att det skulle ingå en telefon i 100kr abonnemanget, men någon sådan såg jag som sagt inte till. Det är ju som du säger över två år sedan nu så minnet börjar blekna.



Mitralis
2013-12-28 13:05
Annons:
Upp till toppen
Annons: