Annons:
Etikettövrigt
Läst 7774 ggr
tlover
3/10/16, 2:58 PM

Hur brukar du hantera telefonförsäljare?

Hur brukar du hantera telefonförsäljare? Brukar du lyssna? Brukar du bara lägga på? Brukar du lägga ifrån dig luren? Börjar du diskutera?

Hur gör du?

l'm back

Annons:
Zakaraa
3/10/16, 4:02 PM
#1

Svarar inte alls om det är ett försäljarnummer och fortsätter de spamma med samtal (vilket de oftast gör, vid extremt skumma tider dessutom) så läggs deras nr på block-listan.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Maria
3/10/16, 4:08 PM
#2

Jag försöker undvika att svara.

Skulle jag ändå göra det så försöker jag att så snart som möjligt tala om att jag inte är intresserad.

Jag tycker att man ska ha i åtanke att det faktiskt är en människa med ett skitjobb som ringer samtalet. Har man ändå svarat så finns ingen anledning att vara otrevlig utan bara rak och tala om att man saknar intresse.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
3/10/16, 4:08 PM
#3

Ser jag att det är en försäljare svarar jag inte. Om jag svarar så lyssnar jag på vad det är dom vill sälja, sedan säger jag bara att jag inte är intresserad och så lägger jag på. Jag svarar alltid på ett artigt och trevligt sätt, finns ingen anledning att vara otrevlig bara för att dom gör sitt jobb.


//Jessie

Em_
3/10/16, 4:14 PM
#4

Försökte flika in så snabbt att som möjligt att jag inte är intresserad. Respekterade de inte det la jag på. Lite otrevligt visst, men ändå onödigt för de att slösa tid på någon som är totalt ointresserad. Ett tag blev jag stalkad av ett företag fastän jag sa flera gånger att jag inte var intresserad. Tillslut lät jag en försäljare dra hela säljsnacket, ställde 100 frågor och sa sedan så soligt jag kunde "jaha, men då är det nog ingenting för mig" och la på 😈 De ringde inte mer sen 😂

Numera har jag anmält mig till NIX.


TjockaBerta
3/10/16, 4:36 PM
#5

Det beror på. Ibland svarar jag så de förstår varför jag inte är intresserad. Ibland avslutar jag direkt med ett tydligt "nej tack". Jag är aldrig otrevlig för jag har själv arbetat med telefonförsäljning och råkat ut för folk som börjat skrika könsord och annat otrevligt i luren.

>>>Malum domesticum<<<

[helga21]
3/11/16, 4:43 PM
#6

Frågar varifrån de ringer och upplyser dem om att min telefon är nixad ifall jag inte redan är kund där. Är jag kund så får de tala till punkt och är jag inte intresserad så säger jag bestämt nej tack och lägger på luren. Man behöver inte vara trevlig mot dem - faktiskt.

Annons:
Maria
3/11/16, 4:51 PM
#7

#6 Varför behöver man inte vara trevlig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Majbot]
3/11/16, 4:53 PM
#8

Frågar om de ska sälja något, svarar de jag ber jag dem att inte ringa igen 👍 Har en gång blivit dumförklarad av en säljare av lottor, då blev jag bitter i tonen haha 😂

[helga21]
3/11/16, 4:56 PM
#9

# 7 Det sa polisen som var på SPF och informerade om hur man skyddar sig mot brott. Du och jag kanske kan vara trevliga men alla klarar inte av telefonförsäljare och det  finns ingen lag på att man måste var trevlig mot dessa.

Dessutom så är alla inte riktigt ärliga och spelar in det man säger och klipper ihop till något för dem lämpligt.

tlover
3/11/16, 5:20 PM
#10

#9 Det går att vara trevlig och ändå säga nej. Då det handlar om människor som bara gör sitt jobb så tycker jag att man iallafall ska försöka att vara trevlig.

l'm back

Maria
3/11/16, 5:24 PM
#11

#7 Det är klart det inte finns nån lag på att vara trevlig men det hör väl ändå till det normala att man är vänlig mot sina medmänniskor.

Ofta är det ungdomar som får detta som ett första "skitjobb". Jag tror ingen som jobbar som telefonförsäljare har det som drömyrke precis.

För att de ska klippa ihop ett samtal kräver det ju ändå att man pratar en stund. Säger man vänligt med bestämt nej redan från början så är det ju inga problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
3/11/16, 5:26 PM
#12

# 10 Men polisen säger att man inte behöver var trevlig! Och alla klara inte  av att hantera dessa försäljare. Tänk på rikitgt gamla människor som blir lurade dagligen av dessa.

Maria
3/11/16, 5:29 PM
#13

#12 Menar du att bara för att någon polis sagt så så är det så…?

Att lura gamla människor är ju en helt annan fråga än vad TS frågar efter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
3/11/16, 6:40 PM
#14

#12 Så om någon med uniform säger att det är okej att vara ohövlig mot en viss grupp människor så gör du det automatiskt utan att själv sätta dig in i gruppens situation?

Det är ju faktiskt inte försäljarna som väljer vad dom ska sälja.

l'm back

[helga21]
3/12/16, 10:08 AM
#15

#13 & # 14 Nej jag sa att polisen sa att det går bra att göra så. Jag har redan lagt mig till med den seden och nixat min telefon. Den fasta sedan flera år och de mobila så fort det gick.

Hur ska någon kunna veta ifall de spelar in och klipper ihop. Det har hänt många gånger ser ni inte på TV?

tlover
3/12/16, 11:07 AM
#16

#15 Fast man kan snabbt lägga på och ändå vara vänlig.

Sen så händer det inte så många gånger med tanke på hur många telefonförsäljningssamtal som sker.

l'm back

Maria
3/12/16, 11:13 AM
#17

#15 För att kunna klippa ihop så krävs det ju ett samtal där man pratar lite mer.

Det räcker att säga -Nej tack, jag är inte intresserad. Fortsätter de ändå så kan man säga nej tack igen och säga att nu lägger jag på., -Hej då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
3/12/16, 11:14 AM
#18

#15 Sen så har du ju i princip alltid* 14 dagars ångerrätt ifall dom skulle klippa ihop nått.

* Livsmedel el specialbeställda varor hör till några av få undantag.

l'm back

[helga21]
3/12/16, 5:16 PM
#19

# 16 och # 17 Att säga nej tack och lägga på är inte särskilt vänligt vill jag påstå.

Tyckte att de föreföll vara en intressant sajt då jag är intresserad av konsumentfrågor. Men då jag får både sajtvärden och en medlem på mig för att jag inte gör som de tycker att man ska göra  med telefonförsäljare så blir det ingen favoritsajt för mig. Har ni läst vad ni skrivit i # 13 och # 14?

Hejdå!

Maria
3/12/16, 5:23 PM
#20

Men käre nån. Menar du verkligen att du känner dig påhoppad?

Man måste väl ändå kunna diskutera och ifrågasätta fastän man inte har samma åsikter?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
3/12/16, 5:35 PM
#21

#19 synd att du inte vill diskutera på ett diskussionsforum. Jag ser inte att någon är på dig utan jag ser bara diskussioner. Min man brukar tillägga "jag vill inte slösa bort din tid, jag är inte intresserad " eller liknande för att avsluta mer trevlig. Sen så kan alla ha en dålig dag och då glömma bort sig men det viktiga är att man försöker då man kommer ihåg.

l'm back

Spectabile
3/13/16, 6:34 PM
#22

Det är inte ofta jag svarar ens. Men de gånger det händer så säger jag,  ha en trevlig dag/kväll tack o hej  sen lägger jag på utan att de fått en syl i vädret.  😃

Kalli
3/13/16, 8:09 PM
#23

Jag försöker undvika att svara, om jag svarar lyssnar jag oftast på vad de har att säga, meddelar att jag inte är intresserad och avslutar samtalet. De gånger jag sagt nej men personen ifråga fortsätter utan att acceptera att jag försöker avsluta samtalet har det hänt att jag bara lagt på medan de pratat.

Sabinan
3/13/16, 8:44 PM
#24

Jag svarar helst inte men om det råkar hända så säger jag att "jag inte är intresserad. Tack. Hej" och lägger på.
Vet att vissa svär åt telefonförsäljarna och beter sig men det är konstigt enligt mig, då det är en människa som bara vill göra sitt jobb i andra änden.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

tlover
3/13/16, 8:46 PM
#25

Jag fattar då aldrig i förväg att det är försäljare, tyvärr.

l'm back

smellcaramell
3/23/16, 3:17 PM
#26

Nummer jag inte känner igen - främst stockholmsnummer och 09 nummer får en upptagetton de 5-20 första gångerna de ringer, sedan svarar jag och då är det oftast tyst i andra änden = numret hamnar bland de andra telefonförsäljarna som blockerad. De få gånger de ringer från "vanliga nummer så svarar jag och konstaterar direkt efter de presenterat sig att jag inte är intresserad av att köpa något och får då oftast svaret "då får du ha en fortsatt bra dag".

Försöker vara trevlig så ofta det går men i perioder får jag hur många samtal som helst då det är tyst i andra änden av luren och då blir man till slut även otrevlig mot de som inte gör något fel.

Carmarino
3/23/16, 3:31 PM
#27

Det beror på vem som ringer. Är det "Microsoft" i luren så lägger jag på direkt. Är det någon annan så brukar jag tala om att min telefon är nixad. Säger de då att de ändå får ringa mig (för att jag är kund till någon av deras samarbetspartner) så talar jag om att jag inte är intresserad, och att det är onödigt att de slösar bort tiden på mig när de kan ringa någon som är intresserad istället. Ger de sig ändå inte så brukar jag bli lite skarpare i tonen och säga att jag är INTE intresserad, och lägga på luren. Lägger sedan till numret bland de blockerade.

Eftersom jag nixade min telefon nästan direkt det var möjligt så har jag haft förhållandevis få försäljare i luren, men det händer någon gång då och då att de ringer. Nu har de börjat ringa mobilen också, men även den är nixad sedan länge. Det verkar de dock inte bry sig lika mycket om som för den fasta telefonen, så jag misstänker att det är företag som struntar i nix-registret som ringer mobilen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Maria
3/23/16, 3:32 PM
#28

#27 Man måste väl uppdatera "nix". Det är ingen för-alltid-grej har jag för mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
3/23/16, 3:34 PM
#29

#28 Ja, men det brukar man få besked om i god tid, så det har jag gjort.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Skorpion76
5/17/16, 6:59 AM
#30

Jag har nixat både mitt vanliga nummer och mitt mobilnummer och när de ringer brukar jag hänvisa till det.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Agafia
7/22/16, 3:41 PM
#31

Insåg att det bara fortsatte ringa om jag inte svarade så jag sa " stryk mitt namn ifrån alla era listor , för jag kommer aldrig att köpa något via telefon " Det fungerade ett tag …….. Om jag svarar säger jag direkt " om du ska sälja något är jag inte intresserad " Sedan lägger jag på .

Åsa S
9/18/16, 4:01 PM
#32

När jag hör att det är en säljare brukar jag bara lägga på luren jag har inte bett om att få bli ofredad i min privata sfär som jag ser telefonen som, jag jämställer det med att en försäljare bara kliver in i min lägenhet utan att jag bett dem.

För det mesta svarar jag dock inte när det är ett okänt nummer på telefonen jag brukar kolla upp det på nätet istället och till 100% brukar det vara telefonförsäljare.

[helga21]
9/18/16, 5:32 PM
#33

Maria och tlover Tycker ni att de andra här är trevliga mot försäljare eller är det enbart mig ni vill hacka på?

tlover
9/18/16, 9:11 PM
#34

#33 Har du något OT att säga till mig får du ta det i PM, det är nog med OT i tråden.

l'm back

Annons:
immobilized
9/20/16, 3:43 PM
#35

Jag har Truecaller på min mobil så svarar inte när det är försäljare. Om jag dock mot förmodan skulle svara så skulle jag vänligt men bestämt säga ''NEJ tack'' och lägga på.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

JonasDuregard
9/29/16, 3:04 PM
#36

När de är tydliga med vad de vill brukar jag artigt säga att jag inte är intresserad. 

När de säger att de "inte vill sälja något" eller att de "vill uppgradera mitt abonnemang" eller liknande brukar jag först reda ut exakt vilken sorts bluff de kör och sedan skälla ut dem i lagom proportion till hur mycket de ljuger 🙂.

Ibland när folk ringer och erbjuder "el till inköpspris" brukar jag ta en diskussion om vilken betalningsmodell som är bäst för mig kontra bäst för miljön, men det är kanske lite smådrygt av mig 😊. En del blir dock ganska förvånade när man ifrågasätter själva grundantagandet att lägsta elräkningen nödvändigtvis är bästa.

Dioramabyggare
9/29/16, 3:51 PM
#37

Ser jag att det ringer från ett nummer jag inte känner igen så svarar jag inte, utan kollar upp vems nummer det är, och först när jag vet avgör jag om jag ska ringa upp eller inte.

(När det gäller påflugna försäljare i gallerior tänker jag "jag har redan kanaler etablerade för sådant jag behöver". Värst med sådana är när de "attackerar" mig och frågar vilken mobiltelefonioperatör jag anlitar. Det har de helt enkelt inte med att göra.)

Catta-
9/30/16, 1:22 PM
#38

Svarar inte på okända nr. Kollar upp efteråt och är det en försäljare blockerar jag numret.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

MissClue
9/30/16, 2:36 PM
#39

Eftersom jag själv jobbat som telefonförsäljare och suttit där på gråten med magknip och ångest så är jag alltid väldigt trevlig trots att jag aldrig är intresserad. Jag undviker dock att svara på obekanta nr

I love not man the less, but Nature more…

[Hayabusa]
10/5/16, 10:59 AM
#40

Jag är i princip aldrig otrevlig. Många av dessa jobb är "skitjobb" och de som ringer upp är knappast de som bör bli utsatta för negativ kritik. Undantag finnes, givetvis.

Åsa S
10/5/16, 8:43 PM
#41

Fick precis ett samtal från nån som sa sig jobba på konsumentverkets uppdrag och att han undersökte vad man tycker om telefonförsäljare. Kändes märkligt att de skulle anlita telefonförsäljare så jag la på luren. Telefonnumret hittar jag går till ett företag som sysslar med telefonförsäljning. Nån mer som fått nått sånt samtal? Är det nån på konsumentverket som kommit på den korkade iden att ringa folk hemma på kvällen?

Annons:
[Hayabusa]
10/5/16, 9:07 PM
#42

#41 Allt för att lura godtrogna människor - sorgligt nog.

Skorpion76
10/6/16, 7:22 AM
#43

#41 Helt sjukt. Frågan är om de verkligen får luras så där. Det är ju alltid ett himla tjafs om att man inte får lura konsumenterna och därför undrar jag varför inte telefonförsäljare blir stämda i en högre utsträckning.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
10/6/16, 7:44 AM
#44

Det är väl i så fall företaget de jobbar på som ska stämmas och inte försäljarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
10/6/16, 3:13 PM
#45

Jo, just det!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Mikael.b
10/10/16, 1:54 PM
#46

Beror helt på vilket humör jag är på. Oftast brukar jag ge dem en chans, dels för att jag alltid haft ett intresse av försäljning och vill se vad säljaren går för och i många fall kan man faktiskt få ett helt ok erbjudande.

Life is wonderful

Upp till toppen
Annons: