Annons:
Etikettetik-miljö
Läst 2878 ggr
[Tibonnanj]
2016-04-28 18:09

Säljare vägrar ge ersättning för katt

Jag visste inte var jag skulle vända mig men jag testar här.

Vi har köpt en katt unge från en privat uppfödare ( köpet går förmodligen under köplagen och inte konsumentköplagen)

Vi va och tittade på kattungen hemma hos uppfödaren. Vi blev informerade om att han hade en krok på svansen men var ändå beredda att betala fullpris för honom. Vi hämtade hem honom och några veckor senare upptäckte vi att svansen var bruten och förmodligen läkt. Men den är iaf av nära svans roten. Katten har ingen känsel, blodtillförsel och kan ej röra på svansen. Detta har blivit bekräftats hos veterinär och vi vet att det hände innan vi fick hem honom, detta kan även veterinären bekräfta.

Vi ville ha tillbaka en del av summan vi betalade för honom men säljaren vägrar. Jag hänvisade till köplagen men hon kontrar med att enl lagen ska vi ha gjort en veterinärbesiktning på honom innan vi tog hem honom. Hon säger även att vi gjorde denna veterinärsbesiktning när vi var där och tittade på katten.

Vad jag har förstått så kan inte en vanlig outbildad person göra en veterinärbesiktning.

Hur ska jag tolka lagtexterna och vilket part har rätt?

Annons:
isla
2016-04-28 18:21
#1

Jag vet inte hur det är med katter, men hundar säljs ju veterinärbesiktigade, något som självklart utförs av en licensierad veterinär och inte av lekmän. Har katten veterinärbesiktigats, så bör denna skada finnas med i besiktningsprotokollet. När ni köpte katten, gick ni inte igenom kattens svans, tillsammans med uppfödaren och diskuterade skadan? Syntes det inte redan då, att katten inte kunde röra svansen och vad står i avtalet om ev fel och ansvar?

[dynamitella]
2016-04-28 18:24
#2

Säljaren skall ha tagit med kattungen till veterinär senast 7 dagar innan köp väl? Annars köper man ju inte katten i fråga. 
Det gick till så när jag köpte min kattunge. Fick papper att hon var utan anmärkningar och nyvaccinerad bland annat.

Klart säljaren ska stå för ersättning. Det är ett defekt djur ni fått hem. 
Får jag fråga om det var en seriös, reggad uppfödare som sålde kattunge med stamtavla? Isf går det nog att ta upp med förbundet osv. Inte säljer man kattungar med brutna svansar inte..

Notera att jag inte hänger på denna sajten egentligen och inte är speciellt kunnig inom lagområdet. Erbjuder bara logik!

Achatina
2016-04-28 18:31
#3

Har du köpt en kattunge från en SVERAK (eller annat officiellt kattförbund) registrerad uppfödare skulle jag vända mig mot deras jurister (om de har några? SKK har i alla fall det) alt. bara någon inom förbundet. Är det bara en blocket uppfödare som ger sken av att vara seriös har du nog en smärre konflikt på ingång.

[Tibonnanj]
2016-04-28 18:43
#4

Tyvärr är det blocket uppfödare och en huskatt som vi köpt. Jag är riktigt sur på mig själv för detta misstaget.

Vi kände på svansen men var fokuserade på kroken på tippen. Hade inte alls i tanken att kroken kanske var där för att hela svansen va av. Att det va fel på svansen upptäcktes när jag skulle sätta mig i sängen och katten hann lägga svansen under mig, jag satte mig på svansen och katter reagerade inte alls så jag nöp med naglarna på svansen för att se om han hade känsel i den men ingen reaktion då heller.

Jag är inte så sur för att vi köpt en "defekt katt" är mer sur för att hon vägrar betala tillbaka en del av priset, vilket jag tycker är självklart när man sålt en felaktig "vara".

Achatina
2016-04-29 17:04
#5

Det är möjligt att du skulle kunna anmäla uppfödaren till länsstyrelsen eftersom denne måste ha insett att katten hade bruten svans men vägrat katten veterinärvård och sålde på dig "problemet" och tjänade in veterinärutgiften.

[Tibonnanj]
2016-05-01 17:58
#6

#5 där har du en bra ide! Jag ska ringa veterinären i morgon och höra vad som står i kattens journal. Tack så jättemycket :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: