Annons:
Etikettdetaljhandel
Läst 2644 ggr
tlover
2016-05-05 10:09

Vilka tider "ska" en butik ha öppet?

Vilka tider skulle butiker ha öppet om du skulle få bestämma själv? (inte livsmedelsaffärer kiosker el liknande utan sådana som säljer tex kläder, husgeråd etc).

Bestämmer öppettider hur du handlar eller är det annat som bestämmer hur du handlar? (tex ekologiskt, fairtrade, billigt, märkesvaror etc)

l'm back

Annons:
tlover
2016-05-05 10:11
#1

För mig funkar de öppettider som de flesta butiker har då jag alltid antingen haft lediga dagar mitt i veckan, varit sjukskriven eller haft flexibel arbetstid.

Så öppettider bestämmer inte så mycket att jag handlar i en affär om inte jag är på genomresa genom en stad men det är sällan.

l'm back

frejaspluto
2016-05-05 10:35
#2

Vet inte, tycker att vi generellt stänger tidigt. Vi har mkt turismen, speciellt på sen vår tom höst. ( början av september) Då tycker jag att man kan ha sommaröppet. Tom 21-22.00. Åtminstone. Om man vil tjäna in mer kosing till företaget. Matbutiker är ändå generöst med öppettider. New York stänger aldrig…. Där jag kommer ifrån. Att kunna käka take away mat tre på natten eller fem på morgonen haha 😊

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Maria
2016-05-05 10:43
#3

Jag är uppvuxen med tider som 10-18 vardagar. 10-14 lördagar och söndagar stängt i många butiker. Jag kan inte minnas att man klagade på öppettider då utan man anpassade sig.

Viss är det lyxigt att äta mitt i natten eller att kunna träna dygnet runt men det måste ändå påverka priser och man får ha personal med obekväma arbetstider?

Jag menar inte att det var bättre förr men jag undrar om behovet verkligen är så stort eller är det bara bekvämlighet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2016-05-09 17:28
#4

Tycker butikerna kan vara stängda mer ex. på söndagar/helgdagarså folk kan sluta stressa runt och shoppa, och umgås med vänner och familj istället. Folk är så stressade och går i väggen och mår dåligt så det skulle vara bra ifall samhället tvingade dem att avstanna och ta det lugnt åtminstone 1 dag i veckan. (Många av europas turistorter har generösa öppettider på just turistorterna men åker man till orter som inte är byggda för turism är det ofta stängt på söndagarna i katolska/kristna länder + det kan vara stängt rätt många timmar mitt på dagen med)

Förr när vi inte hade kylskåp, frys mm. hade butikerna öppet typ kontorstider men nu när vi har bra förvaringsmöjligheter så ska butikerna vara öppna nästan jämnt det verkar rätt korkat, man kan ju ofta planera sina inköp de flesta har ju nån slags intelligens det är ju bara att försöka använda den.

TjockaBerta
2016-05-13 15:12
#5

Jag är lika gammal som#3 så jag säger vardagar 10-18, lö 10-16 och söndagar stängt i de flesta butiker. 

Nu verkar det vara ett söndagsnöje att springa på stormarknader med barn och allt.

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2016-05-13 16:14
#6

#5 Ja och hur kul är det? 🤪

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
TjockaBerta
2016-05-13 17:16
#7

#6

Inte så kul för barnen men man behöver inte engagera sig så mycket. 

(Eller menade du åldern?)😃

>>>Malum domesticum<<<

Maria
2016-05-13 17:19
#8

#7 Vi har ju Frölunda torg här i närheten och vintertid så kan man se hela familjer som t.om klätt av sig jackor därinne så jag tänker att de kommer tillbringa några timmar där.

Vilken mardröm.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TjockaBerta
2016-05-13 19:52
#9

#8

Än värre på IKEA här när ungarna travar runt i bävernylonoveraller och vinterstövlar inomhus! Inte konstigt att de blir gnälliga.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: