Annons:
Etikettövrigt
Läst 5294 ggr
tlover
5/5/16, 10:30 AM

har du makten att förändra med dina köp?

Tror du att du kan förändra en del av världen (barnarbete, miljön, djurhållning etc) genom hur du handlar eller tror du att det lilla som du bidrar eller inte bidrar inte spelar någon roll?

Tror du att du kan förändra genom din roll som konsument?

l'm back

Annons:
tlover
5/5/16, 10:34 AM
#1

Jag tror att det förändrar även om det inte alltid förändrar så mycket som man vill

l'm back

Tant Grön
5/5/16, 10:41 AM
#2

Om inte alltför många människor var så likgiltiga, så kunde vi fått en mycket bättre värld.

Maria
5/5/16, 10:48 AM
#3

Över tid så tror jag att konsumenter har makten att förändra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
5/5/16, 11:03 AM
#4

Jag är en "jättejobbig" konsument/kund. Ringer, skriver, ber, tjatar om förändringar i sortimentet. Påpekar dåliga varor, ber om bättre, ber att de bra sakerna skall exponeras bättre, bättre innehållsförteckningar och skyltar med upplysning i  butik. För många år sedan fick jag en butik att byta till en charkprodukt utan socker, fast de hävdade att det "fanns inte att få tag på".

Ibland går det, ibland inte. Men jag ger sällan upp……

Jo, jag tror absolut att vi har makt att förändra.
För ung. 30 år sedan började man skriva om oblekt toalettpapper, tillverkarna sa att "det vill inte folk ha". När så några började så tog det snabbt slut i affärerna, efter ett tag följde fler produkter efter, som t ex pappersnäsdukar.

TjockaBerta
5/27/16, 12:49 PM
#5

Jag minns att jag brukade lämna kartongen till tandkrämen i kassan. Nu finns det väl ingen tandkräm som är förpackad så länge? Även kaffet kom i kartong förr. Sedan har vår affär ryckt upp sig på köttavdelningen sedan jag fyllde i en enkät från dem. Just de punkter jag anmärkte på 🙂

>>>Malum domesticum<<<

Carmarino
6/13/16, 3:04 PM
#6

#5 Oral-B:s tandkräm säljs fortfarande i kartong. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
TjockaBerta
6/13/16, 6:10 PM
#7

#6

Usch då! Så otidsenligt!

>>>Malum domesticum<<<

TatsuOni
6/27/16, 5:20 PM
#8

Ja.

Det är ju tydligt att det fungerar. Visst behöver vi vara flera men om många köper en viss sak eller vägrar köpa en annan så måste producenterna och affärerna anpassa sig. T ex när ekologiskt började komma så trodde många att det var en modefluga, men många konsumenter köpte och köper detta, därför har utbudet ökat och även om det är dyrt så är det billigare idag än för några år sedan.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Kalli
9/18/16, 6:19 PM
#9

#5, #6: Finns några fler märken också ex. Sensodyne.

Carrosh
9/25/16, 10:03 AM
#10

Absolut förändrar det över tid! Om man dessutom lägger till att man pratar med familj och vänner om sina val och tipsar/varnar andra om varor som är bra/sämre så sprids det ju också sakta men säkert och fler börjar tänka till.

Är också en sån där jobbig kund som hör av mig till företag och berättar om det är någon vara jag inte tycker om/väljer bort av någon anledning, så att de får en chans att ändra eller förklara varför det är på ett visst sätt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: