Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 2844 ggr
haglund78
2016-08-07 22:55

Hjälp mig! Köpt Traktor men får inte hämta den....

Min pappa köpte en traktor av ägaren till denne, men denna hade lånat ut den till en fd kompis.

Nu står min far med en betalad traktor, kvitto har han från reg ägare, men dennes fd kompis som lånat den säger att de har ett muntligt avtal med fd kompisen på att han skulle bli delägare, vilket säljaren förnekar.

När min far skulle hämta den hade frun där traktorn står pratat med polisen (säger hon) och pappa får inte hämta den.

min far tycker detta är egenmäktigt förfarande……..

Hur går man till väga så pappa kan få hämta sin traktor?

Snälla hjälp.

Annons:
landsbygdsbo
2016-08-07 23:00
#1

Anmäl fordran till kronofogden.

Pengarna tillbaka eller traktorn…

haglund78
2016-08-07 23:03
#2

Ja men reg ägare har ju sålt den, men det är hans fd kompis som lånat den som vägrar ge den,  Har min far rätt att hämta den han har ju kvittot!

annia1
2016-08-07 23:09
#3

Jag vet inte. Men min spontan reaktion är att fråga frun efter namnet på den polis hon har talat med. Hon bör rimligen komma ihåg namnet och om hon mot förmodan kan ge ett namn så kan din pappa ringa till den och prata med den, men personligen tror jag inte att hon faktiskt har pratat med polisen.

Ett annat alternativ ring själva till polisen och fråga hur ni ska gå tillväga. Polisens sida. Telenummer 114 14

.

tlover
2016-08-08 07:46
#4

Jag tror också att det är polisen ni ska gå till. Dom ska kunna ge handräckning för att hämta det som är ens eget och du har ju definitivt papper på det hela. Testa iallafall att ringa polisen, kan dom inte hjälpa så säger dom nog det

l'm back

landsbygdsbo
2016-08-08 08:50
#5

1. På vem står fordonet enligt trafikverket. Står inte köparen som ägare kan han bara kräva tillbaka köpeskillingen, ev anmäla bedrägeri.

2. Är fordonet belånat, dvs använt som pant för ett lån. Kan bli komplicerat, beroende på köpeavtalets utformning

3. Att bara hämta fordonet är inte lagligt.  Egenmäktigt förfarande ajabaja…

4 allt måste klaras upp med säljaren, den som har traktorn nu har ju ett avtal med säljaren samtidigt som den som ska ha köpt den har det.

Så den troligaste vägen blir att kräva säljaren på antingen köpeskillingen eller traktorn, med fogden om nödvändigt.

Upp till toppen
Annons: