Annons:
Etikettkonsumenträtt
Läst 4818 ggr
akvarium123
1/23/18, 6:13 PM

Ridning Avgift

Hej!

Ny här på Konsumentmakt men har faktiskt en liten fundering🤔.

Alltså är såhär att jag går i Ridning men har nu fått höra på senaste fakturan 2 nya saker som gäller för i år. 

Ena är att man inte får ta igen missade tillfällen då man är sjuk och andra är att man nu också ska packa höpåsar Förklaring: (Packa hö i Ikea Påsar till hästarna).

Alltså och undrar nu såhär för det är så att dom inte bytt ridavgift eller någonting så blir liksom mindre för pengarna då man aldrig tidigare blivit tvingad att packa höpåsar utan är frivilligt men nu ska man visst packa 5 påsar var vilket tar 30 min ungefär vilket jag aldrig kommer hinna.

Är det så att jag som konsument då kan kräva att dom sänker ridavgiften eller att man inte gör påsarna eller hur gäller lagarna om detta då ridavgiften är den samma fast att man måste göra mer.

Och andra frågan är då. Hur gör man när man är sjuk och inte kan komma en dag och förlorat 165 kr (Ridavgift per gång). Ska man gå till tingsrätten och kräva ut detta då eller hur ska man gå vidare? För jag tänker inte kasta dessa pengarna i sjön.

Kan tillägga att ifall man blir sjuk så får man rida en halvtimme istället för 60 min. Är detta något man också ska ta upp isådanafall?

Behöver hjälp med detta nu som jag kan säga på torsdag. Snälla hjälp!

Annons:
tlover
1/23/18, 6:15 PM
#1

Meddelade dom i förväg om ändringen? Har du skrivit eller godkänt någon form av kontrakt där det står att dom får ändra villkoren när som helst?

l'm back

akvarium123
1/23/18, 6:19 PM
#2

De skrev på fakturan att man plötsligt inte fick rida igen men jag har inte skrivit under någonting. Det här med att packa hö kom bara ridläraren och sa till om en dag och sedan så har det stått på en post it lapp på hästlistan = (Namn på hästen man rider) att alla ska packa hö men jag har aldrig sagt att jag gått med på att packa hö. 

Något Avtal har vi aldrig skrivit om någonting vad jag vet men villkoren står ju på hemsidan men det är från 2015.

Aleya
1/23/18, 6:33 PM
#3

#2 fast det där med att packa hö låter som nått alla ska göra och som inte har att göra med fakturan. Varför ska du slippa då? Vad är packa hö bli upprörd för? Säger du samma gällande att mocka? Det där med hö gäller nog mer att ge en jämnare arbetsbörda för alla i stallet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

akvarium123
1/23/18, 6:47 PM
#4

#3 Absolut det är en sak alla i gruppen får göra men tycker väl inte helt att det är rätt av ridskolan att tvinga oss att göra arbete som vi dessutom betalar för att få rida. 

Sen så vet ju jag inte vad lagen säger om att packa hö eller inte men det känns mer som om det blir ett arbete som man MÅSTE göra utan undantag. Jag tycker om att göra stallsysslor men då ska det hända utan att bli tvingad.  Finns det inget i lagen som det står något om detta med att göra ideellt arbete?

vallhund
1/23/18, 6:55 PM
#5

#4 Hade du föredragit att få höjd avgift?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Torparmor
1/23/18, 6:58 PM
#6

I ridskolorna häromkring är avgifterna det dubbla för en ridlektion


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
tlover
1/23/18, 7:05 PM
#7

Jag håller på att kolla lite på Hallå konsument och där står det bland annat att även muntliga villkor är giltiga. Däremot vet jag inte din ålder, det kan spela roll om du ens får ingå avtal eller inte.

Men dom måste informera om villkoren innan köp så när dom informerade kan spela roll bland annat.

När det gäller avbokning pga sjukdom så behöver du inte betala för utebliven vinst utan bara för sådant som dom redan fått göra/betala för så det kan du nog komma undan men kolla med konsumentverket innan du börjar bestrida fakturor.

Här kan du läsa mer

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/avtal-och-villkor/

l'm back

akvarium123
1/23/18, 7:06 PM
#8

#5 Absolut inte! Snarare sänka avgiften. 

Då vi haft samma avgift sedan jag vet inte 2012 kanske så tycker jag inte att den ska höjas. Men kan gå med på att göra ideellt arbete om dom sänker avgiften något. Behöver inte vara mycket utan kanske 15 kronor mindre per gång. 

#6 Ojdå vad dyrt! Och pappa som klagar var och varannan dag att det är för dyrt.

tlover
1/23/18, 7:07 PM
#9

#8 Fast då allting blir dyrare och dyrare så är det kanske istället för att behöva höja priset

l'm back

Aleya
1/23/18, 7:08 PM
#10

#4 men stopp nu. Så då ska ni slippa rykta, mocka och allt annat bara för att ni BETALAR? Du verkar ju vara ute efter att rida utan att göra extra saker. Det inser du väl inte håller med ditt resonemang om saker som måste göras. Hästarna måste underhållas och då får alla hjälpa. Jag förstår om du blir upprörd för att ni inte får ta igen om ni varit sjuka. Men jag förstår inte gnället som gäller att packa hö. Dels är inte hö så tungt och sedan går det nog fortare än 30 min. Hur tror du att det skulle gå på en arbetsplats där folk sket i att sköta köket för att dom inte får löneförhöjning för det? Det skulle inte bli en trevlig plats.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
1/23/18, 7:12 PM
#11

#10 Jag ser inget fel med att betala extra för en tjänst, det är ju det man gör i sådana fall. Nu verkar det ju inte vara vad TS vill göra men skulle jag köpa en tjänst och få slippa att arbeta extra med något jag inte gillar om jag betalar extra för det så skulle jag det om jag hade råd.

Att köpa tjänster gör ju i princip alla, tex så kan man ju klippa sig själv men de flesta betalar en frisör för att göra det istället.

l'm back

akvarium123
1/23/18, 7:13 PM
#12

#9 Absolut allt blir dyrare och dyrare men jag tänker att nu när dom haft stallpersonal innan och tänker att det blir för dyrt nu för dom att ha personal så ska dom driva oss att ha det men att sänka avgiften med 15 kr skulle nog inte gjort att dom gick back. Den där personalen tjänade nog lite mer än 15 kr i timlön om jag får gissa.

Ok så ifall jag nu åker på semester en vecka och missar denna gången och säger till detta i förväg. Kan jag då kräva att få tillbaka pengarna?

tlover
1/23/18, 7:16 PM
#13

#12 Fast även annat kan ju ha blivit dyrare så därför kanske dom ha behövt både säga upp personal och kan ändå inte sänka priset

l'm back

Annons:
akvarium123
1/23/18, 7:16 PM
#14

#10 Jag gör gärna stallsysslor det är inte det jag menar men jag gillar inte att göra. det med "krav och måsten" på mig.

tlover
1/23/18, 7:17 PM
#15

#14 även om alternativet är höjd avgift?

l'm back

akvarium123
1/23/18, 7:20 PM
#16

#13 Aa det är ju dock sant. 

Men får väl fråga det här med att köpa tjänsten. Vet faktiskt inte alls vad lagen säger om sånt här men det är därför jag frågar innan😉. 

Skulle det gå att typ anställa en av stalltjejerna/killarna mot en liten peng för att dom packar mitt hö för har verkligen inte tiden. Vet som sagt var inte lagarna om detta så är därför jag frågar.

Aleya
1/23/18, 7:21 PM
#17

#10 som jag ser det så har det nog inte uppkommit i samband med fakturan. Jag tror det snarare har att göra med: vissa gör mer och andra gör mindre och därför har detta tillägget kommit. #14 ja men som jag ser detta: detta har troligtvis uppkommit för att vissa gör mer och andra gör mindre. Och därför har det blivit ett krav.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

akvarium123
1/23/18, 7:22 PM
#18

#15 Ja men då är det inte "bindande" eller vad man nu säger. Att man inte ska förvänta sig att det är gjort.

akvarium123
1/23/18, 7:25 PM
#19

#17 Kan säkert vara så. Ser ofta personer som sticker för att slippa. Men frågan är hur man gör ifall man inte hinner eller rent ut sagt tycker ridskolan säger det på fel sätt helt enkelt att det är ett krav, för mig blir det inget ideellt arbete om man nu ska tycka uppgiften är tråkig utan mer "slavarbete" om man säger så. Sen är det väl inte slavarbete ändå men på det sättet känns det som.

akvarium123
1/23/18, 7:33 PM
#20

#7 Nu är ju jag som sagt var 13 år så jag vet inte men får jag ens säga som jag tycker till ridskolan eller gäller grundlagen endast för 18+? Och får en 13 åring Ringa till konsumentverket eller hur är alla sådana regler och vad gäller när man ringer dit? Ska man innan pratat med ridskolan om problemet?

Annons:
tlover
1/23/18, 7:34 PM
#21

#20 Då är det dina föräldrar som ska stå på avtalet och det är dom som ska informeras om avtalet osv

l'm back

akvarium123
1/23/18, 7:37 PM
#22

Ok.

Så det är deras ansvar som jag förstår det att få säga vad dom tycker? Inte jag? Och är det dom sen som ska ta kontakt med konsumentverket och ridskolan.

Men är det inte ridskolan man försöker prata med först och lösa problemet och ifall det inte går så går man till konsumentverket?

Aleya
1/23/18, 7:39 PM
#23

#19 jag tycker innan du börjar gorma om det där med att fylla hö att du ska fråga varför det tillkommit. Eller kanske läsa ett protokoll från något möte och se vad som diskuterats kring detta. Eller ännu bättre: fråga hur du ska göra om du känner att du inte hinner.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
1/23/18, 7:45 PM
#24

#22 Du kan mejla och fråga konsumentverket ändå. Det är inte en anmälning som vi pratar om utan en fråga till dom som har betalt för att ha bättre koll.

l'm back

akvarium123
1/23/18, 8:02 PM
#25

#23. Jag har läst alla protokoll sedan i Juni och tror inte det kommit fram redan då. Senaste mötet var i november. Men den där tanken var ju väldigt bra egentligen! Att jag ska fråga ridläraren vad jag ska göra ifall jag inte hinner. Dock blir alla i gruppen så sura så vi har typ diskuterat om detta i gruppen via Snapchat att vissa inte hinner. Vilket slutade i att alla blev sura och när vi skulle prata igen en annan dag så slutade det med att hela gruppen blev helt osams. Så nu har vi inte ens sagt hej till varandra när vi kommit till stallet för att alla varit sura. Sen beter ju sig två personer som två "mini-poliser" om ni förstår vad jag menar med det uttrycket. Att dom ska kolla på när jag packar hö och kollar exakt vikt (Det var 1 gram för mycket hö)  och allt möjligt. Jag kan inte ha sådana personer. Hade till och med bett 2 st snälla stallpersoner som ville packa höpåsar men sluta med att dom fick gå bort då dessa 2 personer inte tyckte det var lämpligt att jag skulle slippa undan. Men de hade ju viljat hjälpa till. Så dom hällde ut allt hö så skulle jag packa om… Tycker inte alls detta fungerar utan är mer som ett test på hur länge gemenskapen ska kunna hålla.

micki78
4/14/18, 12:24 PM
#26

Jag tycker det verkar som om ridskolan utnyttjar er för att plocka hö. Ni är väl där för att rida? Ni ska ju inte behöva plocka hö eller mocka skit. Jag har själv gått på ridskola i 15år, och jag vet att en del stall gärna utnyttjar dom som går på ridskola till att göra sysslor i stallet. Kan låta hårt att säga, men så var det på min tid och kan tänka mig att det är fortfarande. Det är fräckt gjort av dom tycker jag. Jag menar dom som arbetar på stallet och får lön för att mocka osv ska väl ändå göra jobbet dom får betalt för. Och ni rid elever ska få rida, det är det ni betalat för. Att plocka hö lär man sig inget på. Tycker du ska gå vidare med det här, det hade jag absolut gjort.

vallhund
4/14/18, 1:17 PM
#27

Om man inte vill utföra stalltjänst utan bara rida får man stalla in hästen på ett stall med helservice.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
micki78
4/14/18, 2:43 PM
#28

Var det inte en ridskola det handlar om?

akvarium123
4/22/18, 2:55 PM
#29

#24 Ja du har verkligen förstått det här problemet jag har! Tyvärr så är väl risken ganska stor att jag mer eller mindre inte får gå kvar på ridskolan om jag gör såhär tänker jag. 

Och JA det var en ridskola.

Upp till toppen
Annons: