Annons:
Etikettmarknadsföring-reklam
Läst 7438 ggr
Sindri
2018-01-30 23:51

Reklam från Reve

På senare tid har det börjat dyka upp mail från ett företag som heter Reve, de säljer kläder.
Jag klickar på Avsluta prenumeration, men då får jag till svar att jag inte är prenumerant!!!  Har sökt dem på nätet för att hitta mailadress eller telefonnummer - men det finns inte förstås. Vill väldigt gärna veta hur det fått min mailadress.

Vanligtvis kan man avprenumerera direkt via Outlook, men i detta fallet går det förstås inte.
Jag är ytterst försiktigt med att lämna min mailadress så de måste ju fått den av ett annat företag som försäkrar att man inte lämnar ut adresser till  tredje part.
Vad gör man? Anmäler till Datainspektionen?

Annons:
tlover
2018-01-31 06:39
#1

Jag vet inte men det där är olagligt. Du skulle kunna ringa och fråga konsumensombudsmannen i din kommun tex. Eller tex ringa och fråga Datainspektionen om det är dom som du vänder dig till

l'm back

Sindri
2018-01-31 13:52
#2

Jag har vidarebefordrat mailet till Datainspektionen, få se om de gör något, men är inte så hoppfull.
Jag klagade häromåret över att hitta.se lägger ut födelsedatum och annat på nätet, men det var inget de kunde göra något åt. 😡

Carrosh
2018-02-19 19:45
#3

Jag skulle skräppostmarkerat mailen, om jag var du, så slipper du få dem i inkorgen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sindri
2018-02-19 22:53
#4

Ja, det har jag såklart gjort, men jag vill komma åt själva företeelsen, veta vem som sålt min mailadress. Jag är som sagt väldigt sparsam med att använda den mailadressen utom till rent privata saker. Alla registreringar, internethandel, medlemsskap etc ligger på en annan mailadress så någon har helt klart brutit mot ett löfte om integritet.

Record
2018-02-28 10:04
#5

Du har väl för många adressböcker i dina mailprogram. kanske tappat någon ut i rymden. 😃

Sindri
2018-02-28 14:11
#6

Mjaaa, har ju inget sparat i molnet, och hur kommer de åt just min adress om min adressbok skulle komma på avvägar?

Annons:
annia1
2018-02-28 15:58
#7

Det behöver inte vara nån som sålt din adress, finns andra alternativ. Att en sida där du är reggad fått den hackad och på det sättet kommit över mail adresser. Eller om det bara är privatpersoner som har den så kan de fått sin mailadress hackad/kapad och kommit över deras adressbok.
Ett annat är att nån bara skickar mail till massor utan att den faktiskt har din adress, ja det går faktiskt. Jag har fått såna mail som när jag gått in på egenskaper sett att det inte står nån mottagare. Så de skriver en avsändaradress och sen skickar iväg. Exakt hur dom gör vet jag inte, men det går att få det att se ut att komma från en viss avsändare fast det är spam.

Men när det gäller reve så verkar det vara en app som samlat flera olika klädföretag i samma app. Så det finns ju en möjlighet att du köpt från nåt av de företagen som finns där och kanske därför som du får mail att de företagen kanske gett tillåtelse att det skickas till deras kunder.

Här på breakit kan man läsa om deras ide att samla företag i en app.

Om det nu är rätt sida jag fått fram så är Reve sidan knepig att få fram information från då det dyker upp en ruta med att man ska ange sin mail adress, men det går att komma förbi den genom att klicka på sidan av den. Och längst ner finns det kontakt. adressen jag fick fram var info(a)reveapp.com. Hoppas jag skrev rätt nu.

När det gäller mail som kommer från nån man inte känner igen så klicka inte nånstans för det kan vara phishing och genom att man klickar nånstans, tex avprenumeration så talar man om att adressen är aktiv och då kan det fortsätta komma mail.
Man ska vara försiktig även om man känner igen adressen eftersom det dyker upp falska mail emellanåt från tex skatteverket. Där det vid första anblicken ser ut att vara ok, men är falsk.

Hur det är i ditt fall är ju omöjligt att säga, men du fått mail adress så du kan maila dom.

.

Sindri
2018-02-28 18:54
#8

Har inte fått något mer mail så det kanske gick att avbeställa prenumerationen i alla fall?

Ja, jag är väldigt vaksam mot alla bluffar, klickar aldrig på länkar, det drösar in phishingmail ibland, hoax mm, men jag har inte just denna adress reggad någonstans, den används inte i registreringar eller e-handel, så ja det måste komma från någons adressbok. (Jaha, nu kom det just ett mail från Apple - som jag f.ö.  inte har något med att göra…..)

Jag vet ett ställe där jag försökt få dem att fatta att amn inte skickar ut gruppmail med alla adresserna synliga, men det är som att hälla vatten……

Tror jag skall ta och byta adress där till min andra också,.

annia1
2018-02-28 22:38
#9

Nja om det slutade för att du klickat på avprenumeration är nog tveksamt.  Eller ja kanske på sätt och vis. Om det var ett phisingmail så vet dom nu din adress och det kan vara det dom var ute efter, att få veta en riktig adress som dom kan använda.

När det gäller spam-mail så går det att skriva in en avsändaradress, vilken som helst sen skickar man till "okända" (hittar inget bättre ord) adresser och då skickas det till massvis med människor. Det enda som jag tror dom måste skriva in av adressen är det som står efter @ tex telia,com, men det som står före är tomt.

Jag fick själv ett mail för nån vecka sen till en adress. Jag kände inte igen avsändaren. Kollade på nätet, jo företaget finns och verkar vara helt seriöst företag. Tänkte inte mer på det då eftersom en del ibland skrivit fel adress, så jag klickade bara bort det. Sen några dar senare fick jag ett till, till en annan av mina adresser och förstod först då att det var ett phisingmail.

Eftersom jag inte kände igen avsändaren så klickade jag bara bort det, men hade jag trott att det var ett vanligt mail (från ett företag jag köpt nåt från förut) så hade jag nog utan tvekan kunnat klicka på länkar. Och hade jag klickat på nån länk så hade dom som skickat på nåt sätt fått fram min adress och då sett att den är aktiv. Eftersom dom ser att det är aktivt så kan dom sen använda ens egen adress för att skicka spam.

Idag så är många phisingmail utformade som om dom kommer från seriösa företag. Så många gånger syns det inte att det är bluff. Så tyvärr så kan man inte idag lita på nån avsändare.

.

Sindri
2018-02-28 23:41
#10

Nu har vi en egen domän så det skall inte gå att göra så med vår mail, men för 20 år sedan blev vi avstängda från  internet för att "vi" hade skickat hundratals spam till ett universitet i USA.

Vi kunde lösa det då med vår bredbandsleverantör, men det var inte trevligt!

annia1
2018-03-01 02:10
#11

Jo då, även din mail adress är sannolikt användbar. Nu vet jag inte hur jag ska formulera mig för att få det rätt och det är flera olika delar i det.

Vi som mottagare har lärt oss mer och mer om dessa spammail. Vi har lärt oss att vi inte ska klicka på länkar i sånt som ser lite skumt ut och vi har lärt oss hur vi ska göra för att lägga in regler i mail programmet så man inte får flera mail från just den avsändaren.

Men en sak som vi fortfarande gör är, att verkar det vara ett riktigt mail så klickar vi på länkar. Och det är ju det som dessa spammare blir bättre och bättre på att få det att se ut som riktiga/vettiga mail så vi inte tror att det är spam/phising. De har blivit bättre på sånt som gäller innehåll, stavning och avsändare.

En sak som vi däremot inte gör så mycket, det är att kolla på egenskaper för att se att avsändarnamnet man ser när man får mail även är det som står i egenskaper. För det är ju det som står i egenskaper som visar vem som faktiskt skickat det. Avsändarnamnet man ser i inkorgen är ju lätt för vem som helst att skriva dit. Och det är ju det som man först ev reagerar på.

När det gäller spammare/phisingsmail så är de ute efter olika saker. En sak är att vi ska logga in på falska sidor så de får tag i inloggningsuppgifter till tex banken. Men de är även ute efter aktiva mail adresser eftersom de kan lura en.

Så dom behöver vettiga mail adresser som dom kan skriva i avsändarfältet så det vid första anblicken ser ut att vara ett riktigt mail. 

Så alla avsändare/mail adresser som ser vettiga ut är användbara då de kan lura mottagare. Det räcker med att det står som avsändare som man ser direkt för att kunna luras.

En sak du skrev att det sannolikt är från någons adressbok. Mycket möjligt. Men vilken adress använder du om du kontaktar olika ställen. Tex försäkringskassan eller kommun eller nån statlig myndighet eller tex vad har du uppgett för adress till din arbetsgivare. Jag för min del brukar använda min privata till såna ställen och de kan också bli hackade och hackarna kommer då åt mail adresser.

.

Record
2018-03-01 10:28
#12

Vid Grupp-mail måste programmet kunna skicka "Dold kopia" till mottagare, inte bara Kopia annars blir det "Spam" . Då mottagarna ser alla som fått mail.

Sindri
2018-03-01 10:29
#13

Nej, min privata är bara till släkt och vänner, samt en organisation jag är aktiv i, och det är möjligen där adressen kommit "på glid".

Annars har jag ett bra spam-filter hos mailhotellet så det kommer ytterst lite nuförtiden. Mest "Apple".

Annons:
Record
2018-03-01 10:39
#14

Då får du lära programmet att styra över reklamen till "Junk-mail" mappen. 👍

Sindri
2018-03-01 10:39
#15

Hmmm, men Thunderbird har inte tillräckligt mycket kommandon för sånt!!!!

Record
2018-03-01 10:47
#16

Kommer reklamen bara en gång från en okänd, frågar programmet, om det skall vara "spam", det finns många alternativ om detta i hjälpen.

Upp till toppen
Annons: