Varning för...

Ett klantigt misstag och en stor ros till butiken

2018-09-05 07:41 #0 av: setfree

Jag köpte en gräsklippare för en vecka sedan. En klippo för 6000 kr.

Jag frågade efter hur länge man ska byta olja och om vanlig bensin fungerar. De säger att akrylatbensin skapar mindre sot, vilket är bättre och att oljebyte ska göras efter 3-5 timmar. 

Jag åker hem och kör några minuter innan den stannar. Motorn har skurit för det fanns ingen olja i motorn. Den levereras utan olja och man får själv köpa olja och fylla på.  Jag skäms över att inte veta bättre.

Jag kontaktar butiken som "gör ett undantag" och tar tillbaka den. 

En stor ros till Bauhaus. Jag kommer handla där resten av livet.

Tänk på att fylla på olja om ni köper en klippo.

Anmäl
2018-09-05 07:46 #1 av: Hayabusa

Generöst av Bauhaus, det får man säga. Följde det med någon manual? Om ja - stod det något om "fyll på olja innan användning"?

Anmäl
2018-09-05 08:06 #2 av: MonicaLagerquist

Skönt att det löste sig.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.


Anmäl
2018-09-05 08:16 #3 av: setfree

#1 I manualen står som det alltid gör att man ska kolla oljenivån. Men inte att motorn levereras utan olja.  Det följer inte ens med olja, vilket man tycker är rimligt. Men visst skulle butiken kunna hänvisa till manualen. 

Jag tror att fler skulle kunna göra mitt misstag. Jag förstår inte tillverkarens strategi. Det vore ju enkelt att rätta till. En röd lapp på gräsklipparen där det står att "OBS full på olja".

Men Bauhous får många pluspoäng vilket jag gärna delar vidare.

Anmäl
2018-09-05 08:21 #4 av: Hayabusa

#3 Jag förstår. Håller med, det vore en bra idé om det fanns en varningslapp på klipparen typ "Fyll på olja innan användning".  Har sett det på annan liknande utrustning.

Anmäl
2018-09-05 09:44 #5 av: Pia-69

Mycket konstigt att inte Klippo levererar med olja i motorn, och dessutom utan en varningslapp på klipparen om att oljan inte är fylld! Tänk er själv t.ex om man köpt en fabriksny Volvo och man får den utan olja i motorn??? 

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Anmäl
2018-09-05 10:04 #6 av: Hayabusa

#5 Ja och nej...med tanke på transport till & från leverantör, butik, kund osv så finns det en risk att olja läcker ut. En skillnad om vi jämför med en fabriksny bil. Men varningslapp & info vore vettigt.

Anmäl
2018-09-05 12:04 #7 av: Pia-69

#6 Men då borde Klippo åtminstone skicka med en dunke med olja iallafall om inte annat än för att ta bort risken med att fel sorts olja fylls på av kunden! 

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Anmäl
2018-09-05 12:08 #8 av: Hayabusa

#7 Det kan man tycka - eller att butiken informerar om det. Manualen kunde nog också uppdateras, verkar det som (se #3).

Anmäl
2018-09-05 14:01 #9 av: Pia-69

#8 Ja verkligen! Man är väldigt utsatt som konsument tyvärr......

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.