Annons:
Etikettvarning-för
Läst 2294 ggr
setfree
9/5/18, 7:41 AM

Ett klantigt misstag och en stor ros till butiken

Jag köpte en gräsklippare för en vecka sedan. En klippo för 6000 kr.

Jag frågade efter hur länge man ska byta olja och om vanlig bensin fungerar. De säger att akrylatbensin skapar mindre sot, vilket är bättre och att oljebyte ska göras efter 3-5 timmar. 

Jag åker hem och kör några minuter innan den stannar. Motorn har skurit för det fanns ingen olja i motorn. Den levereras utan olja och man får själv köpa olja och fylla på.  Jag skäms över att inte veta bättre.

Jag kontaktar butiken som "gör ett undantag" och tar tillbaka den. 

En stor ros till Bauhaus. Jag kommer handla där resten av livet.

Tänk på att fylla på olja om ni köper en klippo.

Annons:
[Hayabusa]
9/5/18, 7:46 AM
#1

Generöst av Bauhaus, det får man säga. Följde det med någon manual? Om ja - stod det något om "fyll på olja innan användning"?

MonicaLagerquist
9/5/18, 8:06 AM
#2

Skönt att det löste sig.

Stolt ägare till fem La permer

setfree
9/5/18, 8:16 AM
#3

#1 I manualen står som det alltid gör att man ska kolla oljenivån. Men inte att motorn levereras utan olja.  Det följer inte ens med olja, vilket man tycker är rimligt. Men visst skulle butiken kunna hänvisa till manualen. 

Jag tror att fler skulle kunna göra mitt misstag. Jag förstår inte tillverkarens strategi. Det vore ju enkelt att rätta till. En röd lapp på gräsklipparen där det står att "OBS full på olja".

Men Bauhous får många pluspoäng vilket jag gärna delar vidare.

[Hayabusa]
9/5/18, 8:21 AM
#4

#3 Jag förstår. Håller med, det vore en bra idé om det fanns en varningslapp på klipparen typ "Fyll på olja innan användning".  Har sett det på annan liknande utrustning.

Pia-69
9/5/18, 9:44 AM
#5

Mycket konstigt att inte Klippo levererar med olja i motorn, och dessutom utan en varningslapp på klipparen om att oljan inte är fylld! Tänk er själv t.ex om man köpt en fabriksny Volvo och man får den utan olja i motorn???


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[Hayabusa]
9/5/18, 10:04 AM
#6

#5 Ja och nej…med tanke på transport till & från leverantör, butik, kund osv så finns det en risk att olja läcker ut. En skillnad om vi jämför med en fabriksny bil. Men varningslapp & info vore vettigt.

Annons:
Pia-69
9/5/18, 12:04 PM
#7

#6 Men då borde Klippo åtminstone skicka med en dunke med olja iallafall om inte annat än för att ta bort risken med att fel sorts olja fylls på av kunden!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[Hayabusa]
9/5/18, 12:08 PM
#8

#7 Det kan man tycka - eller att butiken informerar om det. Manualen kunde nog också uppdateras, verkar det som (se #3).

Pia-69
9/5/18, 2:01 PM
#9

#8 Ja verkligen! Man är väldigt utsatt som konsument tyvärr……


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[Hayabusa]
9/5/18, 2:05 PM
#10

#9 Det gäller att vara påläst. Är man inte så insatt i all teknik, så blir man lätt utelämnad.  Rent generellt, så tycker jag att många manualer är väldigt kortfattade och hänvisar till hemsida osv.

S.L
7/21/19, 6:50 PM
#11

Det är inte bara klippo som säljs utan olja 😋 Jag gör alltid den frågan till kunder som köper ny gräsklippare om dom har gräsklippeolja redan då den inte har med någon olja. 100% säger nej har ingen olja så det gälker att påminna kunderna om detta och att kunderna även läser intruktonsboken för i den står det även med 😌

[Hayabusa]
7/22/19, 7:38 AM
#12

#11 Kan tänka mig att många struntar i att läsa instruktionsboken.

Upp till toppen
Annons: