Annons:
Etikettbra-och-dåligt-bemötande
Läst 1340 ggr
Tom
2/5/19, 1:10 PM

Jag gick på BMW:s bedrägeri

För några veckor sedan ringde jag BMW i Danderyd för att höra vad en service kostar och för att eventuellt beställa en tid. Monika Isaksson, som svarade, sa att servicen var kostnadsfri eftersom bilen är så ny. Jag beställde då en tid till den 9:e januari.

Idag åkte jag till BMW i Danderyd och skulle lämna in bilen för den kostnadsfria servicen. Det var en ung nyanställd/praktikant som tog emot med en äldre man som hela tiden visade henne hur hon skulle göra. Efter en del upplärning bad hon mig om min nyckel samtidigt som hon gav mig ett papper att skriva på. Jag frågade varför jag skulle skriva på och fick svaret att det bara var för att jag hade lämnat in bilen. Jag ögnade igenom pappret snabbt och uppfattade det som något som liknade en arbetsorder. Det fanns inte några priser eller annat av intresse för mig så jag skrev på. Den äldre mannen frågar om bilen är importerad och jag svarar att jag har importerat den från Tyskland eftersom jag inte kunde hitta rätt utrustning på i3:orna som var till salu i Sverige.

Efter ungefär en och en halv timmes väntan fick jag ett sms om att bilen var klar så jag gick för att hämta min bilnyckel av Monika Isaksson som satt i servicedisken. När jag kommer fram och hon ska ge mig nyckeln tittar hon på papperna som hon håller i handen och säger, - Vad konstigt, det här ska inte kosta någonting. Jag måste gå och kolla vad som är fel.

Hon går in i ett rum bakom och pratar med någon och efter någon minut kommer hon ut och säger att den här bilen är importerad och därför måste jag betala drygt 5 000 kronor för servicen. Jag berättar för henne att jag redan i telefon när jag beställde servicen hade fått veta att den skulle vara kostnadsfri och att jag inte har någon lust att betala för deras misstag. Hon beklagar misstaget och säger att hon inte kan se i sitt bokningssystem att en bil är importerad och därför sa hon i telefon att servicen skulle vara kostnadsfri. Hon säger också att det är mitt ansvar som kund att ta reda på om en service ska kosta pengar eller inte. Jag frågar hur jag skulle göra detta och om det inte borde räcka med att jag litar på det som hon säger till mig i telefon. Hon har inget svar på detta utan fortsätter bara att säga att hon är mycket ledsen för det här men att någon ändå måste betala för servicen och att jag faktiskt har skrivit på serviceordern där det står att en beräknad kostnad för ordern är drygt 5000 kronor. Jag blir naturligtvis förvånad när hon säger det och ber att få läsa igenom hela ordern och hittar faktiskt, långt ner, en rad där det står att den beräknade kostnaden är drygt 5000 kronor! Det här var ingenting jag såg när jag skrev på och det är förvisso mitt fel att jag litar på människor. Men jag trodde inte att BMW, som jag annars har haft goda erfarenheter av, skulle försöka lura mig på pengar och dessutom visste jag redan att servicen var kostnadsfri. Så att leta efter dolda kostnader föll mig aldrig in.

Mitt argument var att om BMW gör ett misstag så är det rimligt att BMW står för det misstaget. Monika tycker inte alls att BMW ska stå för misstaget utan att det är jag som ska göra det eftersom jag faktiskt har fått en service utförd. Visst har jag fått en “service” utförd men om jag från början hade fått rätt information från BMW när jag ringde hade jag aldrig bokat någon tid för service. Speciellt inte eftersom bilen är en elbil som inte kräver någon egentlig service annat än byte av luftfilter. Hade BMW redan från början givit mig korrekt information att de tänkte ta över 5000 kronor för ett microfilter och någon deciliter klykol och någon milliliter bromsvätska så hade jag knappast gått med på att bli lurad av dem. Att byta ett luftfilter själv är ingen rocket science direkt och ett märkesfilter kostar 283 kronor. Diskussionen med Monika pågår under 15 - 20 minuter och trots mina försök att förklara för henne att den som gör ett misstag borde vara den som står för misstaget hävdar hon att jag som kund måste betala för deras misstag. Jag ber att få prata med någon ansvarig men får svaret att det inte går. BMW och jag har uppenbart helt olika syn på vad som är moraliskt riktigt och att man ska stå för sina misstag. Att fortsätta försöka få dem att förstå vad de borde göra känns lönlöst och jag känner mig till slut tvingad att betala för att få tillbaka min bil så att jag kan komma därifrån. BMW ger mig en rabatt på 15% så att jag “bara” behöver betala drygt 4000 kronor för byte av ett microfilter.

Annons:
MonicaLagerquist
2/5/19, 1:53 PM
#1

Surt. Förstår att du är arg

Kolla med konsumetvägledaren i din kommun om de kan hjälpa dig.

Stolt ägare till fem La permer

Lona
2/5/19, 2:16 PM
#2

Dåligt gjort av BMW! Dessutom, 5000:- är sannolikt inte en särskilt stor kostnad för dem medan det känns betydligt mer för kunden. De kunde väl jämkat lite mer - att de bjöd på arbetet som väl är en ganska stor del av den där summan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Niklas
2/6/19, 10:46 AM
#3

Väldigt dåligt. Jag tycker du ska kontakta någon på BMW som förstår kundbemötande och berätta vad som hänt. Jag råkade ut för något liknande på Bilia för många år sen, men efter ett vänligt mejl till deras VD och marknadschef löste de det på en förmiddag. De tog hand om kostnaden och bad om ursäkt. BMW i Danderyd råkar vara min närmaste BMW-handlare och vi har haft bilen inlämnad där någon gång. Sånt här får mig att inte vilja anlita dem igen. Lyckligtvis är det gott om ställen som servar BMW runt Stockholm så jackan välja bort Danderyd. Det är mer en princip än att jag tror att de märker det. Det kan finnas fler som har haft liknande erfarenheter och då kan det märkas.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
2/6/19, 10:50 AM
#4

#2: Jag tror att arbetet är en liten del av summan. Om bilen var klar efter en och en halv timme har de nog inte lagt ner så mycket energi på den. Det är osannolikt att mer än en tekniker har jobbat med den.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: