Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: garanti-och-försäkring
Läst 2895 ggr
Annette
0

Fräcka försäkringsbolag

För några år sedan bytte jag försäkringsbolag på hästarna. Jag bytte till Folksam av den anledningen att de hade en fast självrisk. Jag skriver hade, för i det senaste brevet från dom visar det sig att de ändrat villkoren. Numera har de höjt den fasta självrisken till 2500:- plus 10% av den överskjutande kostnaden. Så var det med den fasta självrisken.

Nu mister de strax mig som kund. En bra kund, eftersom de bara fått in pengar på mig.

Ida
0

Det är rätt. Det lönar sig att jämföra bolagen och lämna sitt försäkringsbolag om man är missnöjd eller om någon annan ger bättre villkor. Ett utmärkt sätt att använda sin konsumentmakt! :)

Vilket ska du byta till?

Annette
0

Jag vet inte, måste kolla ordentligt.

Som jag förstått det kan man inte byta bolag när som helst, utan måste invänta årsförfallodagen (eller vad det heter). Stämmer det?

Linda
0

#2 Var försiktig med att byta, de hittar alltid på något om skadan skulle ske för tätt intill bytet.

Jo tyvärr måste du vänta tills det datumet.

Mvh Linda

pst Ta för allt ivärlden bara inte AGRIA!!!

AnnaLundin
0

Hästförsäkring kan du byta när som helst.

Jag ser för övrigt ingen anledning alls att undvika Agria.

Alla har vi olika erfarenheter av de bolag som finns, det finns alltid både jättemissnöjda och supernöjda kunder hos alla bolagen. Man ska nog använda sitt eget sunda förnuft helt enkelt. OCH ha turen att hitta ett bra ombud….

(jag har världens bästa, sen 25 år tillbaka…. JÖSSES!)

Linda
0

#4 Nej, jag har försökt byta försäkrings bolag men de (agria) säger att man måste vänta tills förfallodatumet.

(Ringde även i dag.)

Lorita
0

Jag har Agria och dom har ju även människor kring hästen med i försäkringen, vilket inte är så dumt om man har en bökig hingst. Jag har en självrisk och sen inga extra procent och om Folksam har 10% så är nog Agria ensam om att ha självrisk + 0%, Agria hade bäst vilkor och läst premie när jag kollad runt förra veckan.

#5 man måste ju kunna avsluta en försäkring mitt i om en ny köpare inte vill ha försäkringen så kan man ju inte behöva betala i ett år för en häst man inte äger. Den nya köparen måste ju själv kunna välja försäkringsbolag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Annette
0

If har tydligen också fast självrisk.

Linda
0

#6 Om köparen tar över försäkringen, jag blir så rött på agria för de har gjort olika varje gång när jag sålt mina hästar ang reglerna.

Just nu sitter jag md tre fösäkringar jag än inte får säga upp.

Ida
0

#8 Har de så lång uppsägningstid?! Det verkar ju vansinnigt…

Sara
0

Har aldrig haft problem med Agria. Sagt upp försäkringar på hästar jag sålt och aldrig behövt betala resten av försäkringsperioden då. Kanske ändrade regler nu då.

Ända gången jag blev tvungen att betala för hela perioden var när min ena häst blev utdömd och livförsäkringen löstes ut. Då var det ett halvår kvar som jag blev tvungen att betala.

Vid byte av försäkringsbolag måste man dock vänta på periodens slut. Precis som med bilar och hemförsäkringen.

Sara

AnnaLundin
0

Jag säjer detsamma, jag har aldrig haft problem att säja upp en hästförsäkring när jag sålt hästar. Jag tycker det låter som att Linda har ett knäppigt ombud…

Hos Agria kan man själv välja hur man vill ha det med ersättning för veterinärvård, hur stor självrisk man vill ha och hur stor del av totalkostnaden man vill ha ut utöver självrisken samt vilket maxtak för ersättningen man vill ha. DET tycker jag är valfrihet…

Annette
0

Det blir besvärligt att byta bolag. Den ena ponnyn är 16 år, henne vill de helst inte ha alls. Har aldrig utnyttjat försäkringen på henne, men blir det något är risken stor att det nya bolaget inte godtar det, utan anser att det är något gammalt. Den andra ponnyn behandlades i somras, det blir troligen restriktioner i försäkringen. De vill ju alltid gardera sig. Då återstår en ponny, känns inte meningsfullt att byta bolag för bara en häst.

Trav_
0

Ja vi har oxå folksam och när vi nu blev tvungna att använda försäkringen då mitt russ fick akutopererats, så fick man en chock att folksam hade satt in en 10% oxå det var nått som man inte direkt hade koll på.. Men för övrigt så är det ett bra bolag.