Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettkonsumenträtt
Läst 3138 ggr
lisette
0

ingen garanti?

jag blev väldigt förvånad när min sambo kom hem, hade köpt en ny cross, och han sa att det inte är garanti på den.

hur i hela friden kan ngn försäljare friskriva sig från alla fel? det är en japansk sak. trodde att det alltid fanns garanti på saker. men det var tydligen fel, eller?

AnnaLundin
0

En säljare kan INTE friskriva sig från fel som finns på varan då den säljs. Konsumentköplagen är ganska tydlig…

AnnaLundin
0

En säljare kan INTE friskriva sig från fel som finns på varan då den säljs. Konsumentköplagen är ganska tydlig…

abbis
0

Har han köpt den av en privatperson så kan den sälja i befintligt skick..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lisette
0

#3 inte en privatperson vad jag vet,.

Ida
0

#0 Det låter konstigt. Har han köpt den av en näringsidkare är det konsumentköplagen som gäller.

lisette
0

det verkar som om säljaren importerar via sitt företag och sedan säljer dem som privat person.

AnnaLundin
0

#6 Snacka om att göra allt för att kringgå lagstiftningen…

Det där skulle nog myndigheterna behöva få nys om… Framförallt Skattemyndigheten i första hand, för man får inte ha mer än viss omsättning soim privatperson innan det ska börja momsredovisas och räknas som näringsverksamhet.

lisette
0

tror faktiskt han har annonser på blocket.

AnnaLundin
0

och säljer prylar regelbundet?

Kolla med skattemyndigheten om han har nån registrerad firma, annars är det någ läge att upplysa dem om hans verksamhet….

MiroSputnik
0

#9: Tyvärr är inte skattemyndigheten intresserad av sådana personer. Har själv kontaktat dem angående ett antal "privatpersoner" som har annonser liggande hela tiden. Samma varor oxå. Enligt de jag har talat med på akattemyndigheten har de inga resurser att "jaga" personer som agerar näringsidkare olovligt på nätet.

Ida
0

Importerar han via ett företag måste han ju vara momsregisterad på ett eller annat sätt - annars har han ju inget företag.

Om han sedan bara har kostnader på företaget och tar intäkterna privat borde skatteverket reagera förr eller senare, men det beror väl på vilka summor det gäller. I vilket fall som helst kan han inte bete sig hur som helst bara för att han säljer som privatperson. Det finns lagregler även för köp mellan privatpersoner - men garanti kan man nog inte räkna med annat än om produkten är relativt ny - och att säljaren köpt den från en näringsidkare. Vilken luring!!

AnnaLundin
0

#10 Att DEN du har kontaktat inte var intresserad kanske inte innebär att EN ANNAN person kan nappa på en sån upplysning.

Att sprida rykten om att de inte skulle vara intresserade är kanske inte så smart, för övrigt… ;_)

#11 Här i trakten finns ett fall där en privatperson "köpte loss" en häst från sitt företag för att ett par dagar senare sälja hästen som privatperson för nästan det dubbla priset mot vad han själv betalade till sitt företag. Han åkte dit så det sjöng om det…

Med detta menar jag att om en person plockar ut saker "privat" ur sitt företag och sätter i system att sälja detta som privatperson så är jag ganska övertygad om att rätt person på skattemyndigheten skulle vara intresserad av att syna verksamheten med lupp… För mig luktar det skumraskaffärer…

lisette
0

#11 jag tycker en cross som kostar 5300:- är en relativt dyr sak när det är utan garanti…

Ida
0

#13 Absolut. Det är minst sagt ett tvivelaktigt förfarande och absolut inte rent spel om det fungerar som du säger. Köper han via företaget bör han också sälja via företaget.

lisette
0

[Oregistrerade fordon:

På oregistrerade fordon lämnas funktionsgaranti. Detta innebär att varan ska kontrolleras vid överlämnandet eller då du mottagit varan.

Om du noterar brister skall detta omgående rapporteras till oss (inom 2 dygn för att eventuella fel / brister ska kunna kontrolleras)
Funktionsgarantin innebär därmed att vi garanterar att produkten fungerar och är hel vid överlämnandet.

Alla varor vi skickar med DHL kontrolleras av oss före transport (eventuell fraktskada anmäles omedelbart till DHL)

](http://www.motorhandel.se/index.php?act=viewDoc&docId=6 "http://www.motorhandel.se/index.php?act=viewDoc&docId=6")Utifrån konsumentköplagen tolkas dessa produkter på följande sätt: Alla fordon som är avsedda för racingverksamhet dvs. som endast ska beträdas på bana, belastas med orimligt högt slitage så att någon garanti inte ges utan endast Funktionsgaranti!

så här står på deras hemsida som jag hittade nyss…

Ida
0

#15 Hm, vet faktiskt inte om man kan friskriva sig från Konsumentköplagen med det där argumentet….

lisette
0

kanske värt att kolla upp.

sambons ena däck gick sönder på direkten, hans bror fick byta båda däcken efter ha kört några timmar.

förvisso är det förslitningsdelar, men om det skulle hända ngt med motorn lixom?

Ida
0

#17 Ärligt talat tror jag inte att den där klausulen skulle hålla särskilt bra i en tvist. Och just denne försäljare kanske bör undvika sådana med tanke på dennes försäljningsmetoder….

Terrierlina
0

Kan inte tänka mig att man kan friskriva sig från garanti, hur man än gör. Man kan ju tydligen inte ens sälja "i befintligt skick" som privatperson heller längre….

AnnaLundin
0

#17 ÄVEN förslitningsdelar ska tåla ett visst normalt slitage!

Jag har faktiskt reklamerat ett nästan utslitet bildäck en gång, för att det visade sig att det hade en defekt i stommen som gjorde att det blev en stor bubbla som stack ut där. Dvs, det blev väldigt "bumpigt" att köra helt plötsligt, efter att däckets slitbana hade nötts ner så mycket att den inte längre höll ihop däcket utan att "bubblan" kunde pluppa ut…. Det var då en SJÄLVKLARHET för däckverkstaden att jag skulle ha ett nytt däck, trots att jag nog kört ett par tusen mil på det…

Tom
0

En ny cross för drygt 5000 kr låter lite för billigt för att vara bra. Om jag skulle köpa en ny cross för de pengarna skulle jag inte förvänta mig att den höll mer än några veckor, max.

Så jag tycker att man får räkna med att få vad man betalar för.

Tom

lisette
0

jo det kanske man får tom, men samtidigt så måste man ha några rättigheter som konsument. kvittar ju om jag köper en penna för en tia. kan jag inte använda pennan så ska jag kunna reklamera den.

Ida
0

Jag fattar fortfarande inte om han köpt den av ett företag eller en privatperson. Fundersam

lisette
0

inte jag heller ska jag säga dig. =S

Tom
0

#22, Jag uppfattade inte att crossen var trasig vid leverans? Det är ju en helt annan sak och någonting som jag tror att även säljaren skulle gå med på att åtgärda oavsett om det finns garanti eller inte.

Men om en ny cross för 5000 kr går sönder efter en tids användande tycker jag att det är lite naivt att räkna med garanti. (En riktig cross kostar minst tio gånger så mycket)

Tom

Niklas
0

Jag har kollat ett gäng olika cross-motorcyklar och ingen lämnar vanlig garanti. Några garanterar motorns funktion, nån har "leveransgaranti" eller "startgaranti". Samtliga kostar betydligt mer än 5000 kronor.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

lisette
0

#25 inte sönder vid leverans men ett däck ska hålla mer än att köra en liten runda med. crossen som köptes var enbart för att leka med o det har ju eg ingen betdelse för jag undrade om man verkligen inte har garanti på den =)

Tom
0

#27, Det räcker med att man råkar köra på en rot, en vass sten eller någonting annat så kan däcket gå sönder oavsett vilken cross det är och det går normalt inte på garantin.

Tom