Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettkonsumenträtt
Läst 2768 ggr
abbis
0

hyrestvist

Efter ha skrivit lite om denna tvist på"hemmet" tyckte sajtvärden att jag skulle skriva här oxå..detta är en redogörelse för mötet vi hade den 9 mars…..

Mötte en frustrerad hyresvärd som va helt störd på att jag gått ut i tidningen med tvisten.Han nämnde detta 3 ggr under sittningen.Han blev skogstokig när jag log mot min sambo när han diskuterade trädgårdskötseln och där poängterade att dom överhuvudtaget inte tänker ställa upp med verktyg utan det ska jag själv få stå för.Någon ersättning för att sköta trädgården får jag inte heller.Han hotade att göra park av alltihopa.

Min advokat insåg att någon vettig lägenhet har vi inte .Det finns inga sovrum för 2 personer,inga garderober,kalla golv,vi har dessutom fått stått för mycket fast inredning som t.ex badkar.Planlösningen är otroligt dumt planerad dessutom.Min hyresvärd ursäktade sig med att han aldrig varit inne i lgh..Ventilationen som dom både ska ha oss att betala samt UNDERHÅLLA ville min advokat att det skulle istället bakas in en rimlig kostnad på vent+värme som sen skulle beräknas per kvadrat o ligga på enbart lokalen.Parkering skulle oxå läggas på lokalen.Då kan jag dra momsen.

Min advokat föreslog en sänkning på totalt 5000:-på både lokal/lägenhet.Men att vi fortfarande skulle få stå för trädgården(vilket jag inte är så pigg på).Det förslaget skulle dom titta på och komma med beslut före 16 mars för då går deadlinen ut från hyresnämnden för dom

Vi ska få 2 kontrakt och det är bra för då kan vi flytta ur lägenheten o behålla lokalen om vi vill.Dom kommer få stora problem om vi flyttar då dom måste isolera mellan lokal o lgh..Då blir sovrummen så små så dom inte är godkända som rum*L*.Skulle vilja se den som vill betala nästan 7000:- för en lgh som dom inte får in en dubbelsäng i samt att man ska sköta hela trädgården. Samt att det finns en vind som jag måste ha tillgång till då ventilationen sitter i lägenhetsdelen.

Det roliga är att hyresvärden själv jämfört vår lgh med dom dyraste lägh i stan.Men vi fick inte jämföra lokalen med grannen som betalar 40% mindre för det hade inte med saken att göra.Grannen har dessutom gratis lager , gratis snö skottning o sandning utanför lokalen .Men det hade inte heller med saken att göra.

Nu har jag tänkt meddela min advokat att dom får göra park av trädgården..Problemet är att stadsarkitekten aldrig kommer godkänna det..ha ha ha .För vem vill lägga ner 4-8 timmar i veckan i 6 månader och inte få ersättning för detta.Jag har själv haft hyreshus i 11 år och min vaktmästare fick avdrag på hyran året om för detta.Sen känner jag flera privata hyresvärdar som gör likadant..MEN DOM KOMMUNALA kan inte göra det…suck

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ida
0

Intressant historia. Jag har också legat i tvist med min fd hyresvärd och det känns som att de många gånger sätter i system att kräva betalt för olika tvivelaktiga saker.

Känns som att ni ligger steget före i den här tvisten och att ni har en bra förhandlingsposition?

Ska bli intressant att höra vad som händer, återkom gärna och berätta!

abbis
0

Idag kom de in en fritidspolitiker i in butik som jag känner lite grann.Vi kom och diskutera hyrestvisten  då hon läst om den i tidningen.När jag berättade om sista mötet reagerade hon med att säga -TA kontakt med styrelsens ordförande.Hon är nog inte informerad om vad VD:n håller på med.Bara en sån sak som att VD:n gått till personangrepp på mig vid sista mötet tyckte hon va bedrövligt.Ordföranden skulle nog behöva din verision som hon sa.Funderar på att göra detta då VD:n sa att kommunen nu var emot mig.

Vad tycker ni?

Ida
0

#2 Jag tycker att det är ett bra förslag. Det är styrelsens uppgift att utse en VD för "verkställande" av verksamheten och därmed är det i deras intresse att det sköts ordentligt.

Jag sände ett brev (innehållande utskrifter på mailkontakt med VD) till ett flertal styrelsemedlemmar i styrelsen till hyresföretaget jag låg i tvist med - och det hjälpte!

Kort därefter drog de tillbaka sina krav från Inkasso, vilket innebar att de fick stå för alla de kostnaderna själva. De insåg alltså att de gjort fel och förlikade till slut med mig.

Tycker absolut att du ska kontakta styrelseordföranden med andra ord!

abbis
0

tack…

Simson
0

Hur har det gått för dig?? Kram!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

abbis
0

Hyresvärdens advokat har meddelat hyresnämnden att vi fortfarande förhandlar.Men jag tror att hyresvärden gör allt för att dra ut på det för att det ska bli så ekonomiskt kännbart för mig som bara är möjligt.Hyresvärden uttryckte sig som så att han inte tänker springa benen av sig för att hjälpa oss.Fick ett mejl att dom skulle "mäta" först.Jag frågade min advokat vad dom menade med detta.Min advokat antog att det handlade om ventilationen.Jag fattar inte va dom håller på med då jag inte ska få någon ersättning för ventilationen.I det nya kontraktet skall värme o ventilation räknas ut schablon mässigt utifrån en nomal ventilationsförbrukning..Drar detta ut på tiden skall jag i nästa vecka skriva ett lååååångt brev till hyresvärdens Chef..skall begära och få en annan som har hand om mig va det gäller allt då jag anser att VD:n är inkompetent..och då han erkänt inför både min advokat och min sambo att han gör allt för att sabba.

fortsättning föjer…*L*

Ida
0

#6 Puh, det tar på krafterna att delta i en tvist av den där typen. Jag tror du gör rätt i att kontakta styrelsen, de har ju trots allt företagets rykte att tänka på allihop och gör inte vd:n det kan man ju hoppas att styrelsen gör det.

Media brukar också funka bra, men det har du redan testat vad jag förstår?

Blev det några reaktioner där?

abbis
0

Reaktioner med massmedia…jo det vill jag lova …3 ggr tog han upp att jag hade den dåliga smaken att gå till tidningen..Hade han varit profesionell hade han inte ens nämnt detta .Nu blottade han en öm punkt.Han va dessutom på en 3 veckors semester  när den publicerades så han fick ingen chans att yttra sig och hans chef hade sagt till journalisten att dom ville vänta med att yttra sig.Saken var väl att hon inte hade tillräckligt på fötterna…Mitt X är journalist på tidningen och han hejade på *L*.

Simson
0

Nyfiken! Hur har det gått för dig?? Kram!

abbis
0

ska i dagarna skicka iväg brevet till  VD:ns chef,Styrelseorföranden.För övrigt så har jag inte hört något..Men brevet tar nog skruv*L*

abbis
0

Igår kom förslag på dom nya kontrakten..Jag får inte igenom att jag ska få låna verktyg till att sköta deras trädgård med.Advokaten vill inte att jag driver detta så hårt då det kan kosta mer än det smakar.Dock har vi fått igenom en  sänkning av hyran med totalt 7000:- per månad retroaktivt ska jag få tillbaka pengar sen okt 2006.Jag ska få en friggebod på tomten till förråd , nytt staket då det gamla är bara uppslitet sen ett år tillbaka..samt alla 25 åtgärdspunkterna i lägenheten åtgärdade.Elen skall ligga helt på hyresvärden pga ventilationen storlek .Jag fick dock ett tillägg på el till lokalen som är uträknat schablonmässigt ¨på ca 9000:- per år.Värme ingår i hyran.Även fönsterkrossning.

Är rätt nöjd *L*

Simson
0

Vad skönt om du känner att du är nöjd!! Kramar till dig!

Ida
0

#11 Vad skönt abbi!

abbis
0

I tisdags blev det klart med utbetalningen av det vi ska få tillbaka retroaktivt…Fick idag räkningen från advokaten .Började grina av glädje då jag trodde att det skulle bli en fantasi summa..Har aldrig blivit så glad för en räkning.Får faktiskt en liten slant över och kan känna mig jättenöjd…*L*

Ida
0

#14 Kul för dig abbi, grattis!