Swedbank snodde barnets pengar...
Barnbarnet hade länge sparat små slantar i sparbössan det fått på Swedbank. Att sätta in pengarna på sitt eget bankkonto i Swedbank var heller inget problem. Men när man kikade på insättningskontot hade banken tagit 75:- i betalning".
För "tjänsten" att ta emot slantarna…
Tidningen HD tar upp händelsen idag, och visar samtidigt i en undersökning att ingen annan av de tillfrågade bankerna har en sådan avgift.
Så om ni har barn som ni vill ska lära sig dygden "sparsamhet" - välj någon annan bank än Swedbank…
Inget nytt tyvärr. Det finns många gamla händelser där barn sparat på bankbok, och blivit av med hela kontot och alla pengarna… gamla Sparbanken motiverade det såhär ungefär: om man inte rört kontot eller pengarna på många år, så kan banken helt enkelt "ta hand om det"
Det var det värsta! Detta har jag aldrig hört talas om förut.
Det har jag gjort--Det finns en myntmaskin på vår bank som det dock inte kostar något om man sätter in efter att maskinen räknat pengarna..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Så har vi det också. Funkar bra, bara man inte glömmer att ta med sig kontonumret…
Det är väl ganska många år sedan dom började ta betalt för att växla in mynt på banken? Fast visst måste det kännas nesligt om man inte vet om det och man kan ju tycka att banken borde ha informerat om det.

#1 Jo - så är det. Om du inte rör kontot så konfiskeras det. Så tro inte att du blir rik med ränta på ränta om du glömmer ditt sparkonto i 20 år eller så……

#1 Men kan det stämma? Att banken får avsluta och/eller ta pengarna på ett konto som stått orört i många år? Måste de inte åtminstone informera kunden om att pengarna snart ryker? Och det kan väl bara gälla konton med små belopp, undet 100 kr eller så?
mvh
Oskar
#7, Det gäller oavsett hur mycket pengar du har på ditt konto. Visst är det fult!
Det har tagits upp av olika medier med jämna mellanrum under min ivstid så det har nog varit så länge.
Tom

#8 Ja det var fult!
Men finns det inga krav på att de ska informera kunden typ 3 ggr innan eller liknande???
Nope, då skulle de ju inte få norpa åt sig ett enda konto och det vore väl inget bra för banken.
Tom