Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: hälsofarligt
Läst 1567 ggr
Ida
0

Farliga ämnen i handdukar

Läste i flertalet tidningar idag om ett giftigt ämne, Nonylfenol, som ofta finns i handdukar och badlakan producerade utanför EU. Ämnet är förbjudet inom Eu då det exempelvis kan orsaka otrevliga hormonförändringar hos vattenorganismer. Coop och Ica drar nu tillbaka många av sina produkter.

Läs mer här

AnnaLundin
0

Det finns ett väldigt enkelt sätt att komma undan sånt här.

Köp Ökotexcertifierat!

Ökotex innebär att det inte innehåller några farliga ämnen. Det innebär också att de sömmerskor som syr produkterna slipper sitta och andas in en massa onyttigheter medan hon jobbar - för det är nog företrädesvis kvinnor som gör det…

Ju fler som efterfrågar Ökotex, desto mer lär det finnas i affärerna. osv…

Ida
0

#1 Absolut, använd konsumentmakten! Jag tycker dock att problemet är att man som konsument måste vara så otroligt välinformerad om allt mellan himmel och jord för minsta lilla inköp. Men, tyvärr sker inte sånt här av sig självt så man måste ge sig in i vetenskapen för att kunna göra riktiga val och på så sätt påverka.

AnnaLundin
0

#2 fast om man håller sig till ökotex vad gäller textilier så är det ju ganska enkelt på den fronten i alla fall. Det är väldigt hårda tester för Ökotexgodkännande,

Ida
0

#4 Finns de på nätet eller var hittar man sådana produkter?

AnnaLundin
0

Det finns Ökotex-textilier lite överallt

Leta efter den här märkningen

okotex

Förvånande nog (!) hittar man en hel del sängkläder med denna märkning på Jysk, som annars inte smäller så högt vad gäller miljötänkande - efter vad jag har förstått.

(sen att jag själv säljer kläder - ffa till barn - med denna märkning gör ju kanske att jag vet mer om det än andra gör)

Hmm,, om jag orkar och känne rmig sysslolös nån dag så kanske jag kan skriva en artikel om just Ökotex åt dig :D

Ida
0

#6 Jättegärna!

korseett
0

det vore intressant att få läsa!