Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 959 ggr
Ida
0

Mansanpassade produkter

Nu måste jag få lov att vara lite feministisk här, men jag har uppmärksammat att många produkter skapas efter manliga normer. Jag ska inte säga alla, för det finns givetvis locktänger och dyligt som är utformade för kvinnliga händer, men ett bra exempel är hörlurar av enklare modell som man exempelvis kan få låna/köpa/hyra på flygplan. De är för stora även om man förminskar dem så mycket det går. (Obs! Det är inte jag som har litet huvud)

Har ni kommentarer till detta och kanske andra exempel på mans- eller kvinnoanpassade produkter?

AnnaLundin
0

De gamla sätena i X2000 var skapta för folk betydligt längre än jag i alla fall, förmodligen för manliga affärsresenärer över 180 cm Fundersam

Säten i lastbilar - har dels varit med om ett sådant där fästet till säkerhetsbältet (det man sätter fast bältet i) satt fast tätt intill sätet, som var lite för smalt för min rumpa så jag fick skav av fästet…Fundersam Och dels de bilar jag körde i somras, där bältets placering är för hög så att det hamnar uppe på min hals. Fundersam

Arbetshandskar för grovarbete är ALLTID för stora för mig - om jag inte råkar hitta kvinnohandskar av samma modell, men de brukar då vara för smala… Och arbetshandskar för kvinnor är blommiga för trädgårdsbruk. Skrikandes

Med andra ord, världen är inte skapt för kvinnor i mansdominerade yrken… Oskyldig

Ida
0

#1 Sant. Och lika illa är det nog tyvärr ofta inom vården. Jag vet inte, men jag kan tänka mig att sjuksköterskerockar etc i första hand är anpassade till kvinnor.

Annette
0

Jag har inga problem med att hitta arbetskläder. Där mitt jobb handlar finns det många olika modeller på både handskar, byxor och annat, utan blommor.

[Anna-N]
0

Arbetskläder om man är på ett mansdominerat arbete. Finns inte normala kläder för tjejer att få tag i.

Skyddsskor med stålhätta fanns inte att uppbringa i stl 38 när vi skulle ha det på jobbet. De flesta modeller tillverkades från stl 39. Nu var detta några år sedan så jag vet inte om marknaden blivit annorlunda. Men då var det lönslöst - ska inte kvinnor skydda sina fötter?!….

#3: Blommiga stövlar o handskar är väl snyggt :-)?

AnnaLundin
0

#3: Blommiga stövlar o handskar är väl snyggt :-)?

Jovisst… Framförallt när man är lastbilschaffis….

Jag lyckas faktiskt hitta skyddsskor jag kan ha då och då, i storlek 37… Fast det är inte alltid de man helst vill ha.

Annette
0

#4. Inga problem här. Jag har stl 37 och det finns. Även arbetsbyxor, tom i speciella dammodeller. Det har hänt ganska mycket på det området, finns numera både arbetsshorts, kjol (Förvånad) och 3/4 byxor, alla med många fickor och hängare av olika slag.

Loove
0

Ang skyddsskor som jag själv har använt under mer än 10 år så fanns det förut endast en modell med storlek 37 som minsta storlek…nu finns det fler modeller men minsta storleken är fortfarande 37. Kanske anser de att de med mindre fötter inte kan få något på dem pga det ;)

L

[Anna-N]
0

#5: Jovisst… Framförallt när man är lastbilschaffis….

Exakt - hur snyggt som helst ;-) Fundersam

navel
0

( jag har jättestora händer och fötter, så jag kan inte riktigt hålla med pga av det… däremot kanske jag kan säga att det borde finnas ett bredare spektrum bland storleksalternativen rakt av?)

när jag såg rubriken så tänkte jag först att det kanske rörde sig om produkter av dyp: "cocacola ZERO!!!!!" som enl vad jag hört är exakt detsamma som "cocacola light", men riktat mot män som inte ska behöva få sin "Manlighet" knockad genom köpet av en lightläsk.

Nu konsumerar jag själv inte läsk, och det där var bara ett exempel, men jag avskyr just det fenomenet. Jag tycker att det är så grovt sexistiskt och nedsättande mot både män och kvinnor. 

Sara
0

Skillnaden på coca cola light och zero är att det är olika sötningsmedel i.

Sara

navel
0

#10, OLIKA sötningsmedel?

okej.. nu blir det alldeles OT här så.. jag bombarderar dig med gästboks inlägg istället. :D

Ida
0

Vem vet, det kanske dels har att göra med att man ska kunna välja sötningsmedel och dels att man vill frångå ordet "light". Jag kan tänka mig att ni båda har en poäng här. :)

[Sajberlena]
0

Faktum är att jag i P1 för ganska länge sedan, i samband med att Coca Cola Zero släpptes ut på marknaden, hörde en intervju med en representant för Coca Cola berätta att den släpptes i sin utformning just för att tilltala framför allt unga män.

Unga män valde företrädesvis, sas det, vanlig Coca Cola och inte light-varianten, varför man anpassade namn och etikett för att verka mera tilltalande för just den konsumentgruppen.