Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettetik-miljö
Läst 7372 ggr
Ida
1

Onödiga förpackningar

Någon mer än jag som tycker att många produkter har onödigt mycket förpackning och emballage? Plast och papper och kartong i överflöd som man borde kunna minska på avsevärt.

Senast igår skulle vi se en dvd-film för första gången. Den var inplastad och låg dessutom i ett fodral av kartong. När man tog bort det och kom in till själva filmfodralet var även det inplastat - igen!!

Har ni några exempel på produkter som ni tycker har överdrivet mycket förpackningsmaterial?

AnnaLundin
0

Jag tycker väl generellt att man har minskat mycket på de onödiga förpackningarna. När jag var liten hade man både papper och aluminiumfolie-skal på kexchoklad, både kartong och metalllpåse till kaffeförpackningar osv.

Men visst kan jag hålla med dig om att det fortfarande används onödigt mycket emballage ibland.

Jag brukar t.ex i det närmaste bli idiotförklarad när jag försöker hindra att de lägger ner min mat i en påse när jag någon gång handlar i McDrive… Generad Det finns ju liksom ingen an ledning att ha en påse för att förflytta maten mellan köket och min bil när jag ändå tänkre gluffa i mig maten direkt…

Oskar
0

Att handla take away mat är ju ett otroligt förpackningsslukande. Är man ett gäng som köper hem mat från tex kinakrogen kan man ju nästan fylla en sopsäck med skräp sedan…

Terrierlina
1

Jag köpte paprika för nån vecka sen i Åre. Alla paprikor var inplastade var och en för sig…… suck! Till vilken nytta?

johan
0

Håller med helt och hållet! Köpte ett par in-ear-lurar för ett tag sedan. Förpackningen var ca 25x20x10 cm. Sjukt!

Mvh // Johan

precis
0

De nya mejeriförpackningarna som har en plastskurvkork i toppen är rätt korkat. :(  t.ex. 3dl grädde? man öppnar den bara en gång, och så är den slut. vad ska den då vara "smidigt återförslutbar" för??? 1 liter fil eller yoghurt är ju bara ca 3-4 portioner. Det skulle kanske vara behövligt om förpackningen ska öppnas o stängas varje dag i två-tre veckor. Och de gamla tetrorna finns inte kvar i hyllan så man har ingen chans att välja. Jag öppnar förpackningen på gammalt sätt ändå. Och det värsta är att dom påstår att man ska lägga hela paketet (förutom locket) i pappersåtervinningen? :(

när jag bodde på Irland så kunde man inte köpa lösa chips-påsar en o en för sig på stormarknaden. Det var en wellpappkartong (storlek som en mikrougn), i den låg det 10-12 småpåsar av alu-folie som rymde kanske 40-50g chips :(

WiktZac
1

Är det någon förpackning som är onödig i mina ögon så är det de där ihopsvetsade hårdplastförpackningarna som man måste klippa upp… Skrikandes

Jag hatar dem passionerat! Och sedan blir det sylvassa kanter på som genast sticker igenom allt vad soppåsar heter…

HATA!

//Zac

Ida
0

#6 Åh, jag vet precis vilka du menar!! De där som man ofta köper mindre elektronikprodukter i, typ USB-minnen eller miniräknare eller så.

Jag avskyr också dem!! Skrikandes

zzaga
1

Gurkor, varför måste man plasta in gurkor? Så himla onödigt!

Tandkrämstuber, inte bara i tub utan också i pappförpackning.

Sen kan man ju undra hur miljövänlig all färg som andvänds för att tycka på alla förpackningar är. De innehåller säkert en massa silikater och annat läbbigt:/

6: håller helt med om att de hopsvetsade förpackningarna är helt värdelösa. Hur ska man då kunna retunera något med gott samvete om man har varit TVUNGEN att klippa (slita, dra, såga) upp förpackningen. Kanske det som är meningen med dom?

Håller också med om att plastkorkarna på vanliga tetrapack också är en onödig och löjlig detalj. Är folk så lata att de inte kan återförsluta ett vanligt mjölkpaket?  Man blir arg!

AnnaLundin
0

#8 Pappersförpackning runt tandkrämen? VILKEN sort väljer du då? För det har jag inte sett de senaste decennierna i alla fall!

precis
0

#8 det har pågått mycket utv. på färg och tryckområdet de senaste 25 åren. Jag säger inte det redan är helt miljöofarligt, bara att den branschen också vet om att folk generellt eftersträvar mindre lösningsmedel och gift.

zzaga
0

9 Denivit har pappkartong runt sig:/

10 Stämmer säkert att det faktiskt görs något, jag är bara misstänsam av naturen;)

Linda
0

Leksakerna är ett exempel på otroligt onödiga förpackningar.

Varje jul så går det säkert åt ett extra träd i kartonger hos oss och då syftar jag inte på julgranen.

..

Jag är dödligt less på att allt ska vara så strerlit förpackat onödigt…Ist för förbannat onödigt..he he var lite vittsig..eee h förpackad…förbannat..

Titti
0

Härom dagen köpte karln min och jag en varsin chokladstång. Förutom pappret runtom, så var var och en inplastad. Skrikandes Förpackningen innehöll två stänger. Blä… Den chokladsorten tänker jag undvika framöver (även om jag tyckte att den var god)

Niklas
0

#6: Blisterpack heter det. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Rickard007
0

#7, Hålelr med. Omöjliga att få upp och pajjar plastpåsar!

WiktZac
0

SUFFER!!!

Räcka ut tunganSkrattandeCool 

//Zac

Ida
0

#16 Klockrent!! :)

Rickard007
0

#16, Precis så ja!

Sovgott
0

Ja, det finns många onödiga paketeringar. När jag handlar frukt lägger jag dom inte i plastpåsar. Sen kanske nån irriterar sig på det (kassörskan kanske?), men det struntar jag i. Men något som verkligen är slöseri är plastkassarna som man köper för att bära hem maten i. 1,50 kr/st. Med reklam dessutom. På ett år har man köpt såna plastpåsar för typ 400 spänn!

Engla
0

Jag prenumerar på en tidning som alltid plastar in sin tidning när den skickas ut till prenumeranterna. De trycker alltså inte in min adress på baksidan av tidningen, utan lägger istället i ett A4-papper med min adress på. Det kallar jag onödigt!

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

KeramikeniSkredsvik
0

När jag är på humör (bra/dåligt?) så stannar jag i kassan och plockar bort alla onödiga förpackningar och ger dom till kassören och ber snällt att dom ska skickas tillbaka till tillverkaren, för jag vill inte ha besvär med att slänga dom hemma …

Lotta_A
0

#21: Det ska jag också börja göra!

Tycker det är sådant oerhört slöseri att använda så överdrivet mycket papper och plast runt varenda grej man köper.
Tycker nästan man ska ta bort alla sorters förpackningar typ..