Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettövrigt
Läst 1581 ggr
Annette
0

Faktura

Förra veckan fick jag en påminnelse på en obetald faktura. Det var mitt namn och adress på kuvertet, men på fakturan var det mitt namn och en adress i Skåne.

Någon med samma namn har gått på gym i Skåne och inte betalt. Jag bor ca 40 mil därifrån, så jag är oskyldig ;) Det fanns inget telefonnummer till gymmet på fakturan. Hittade dock ett när jag sökte på nätet. Men där är det bara en telefonsvarare. Jag har inte haft tid/lust/kommit ihåg att ringa på deras telefontid, så det blir spännande att se om det kommer fler påminnelser.

Ida
0

Det är deras problem om de inte har större koll på sina kunder än att de skickar påminnelsen till fel person. Det kommer kanske fler påminnelser, men du kommer ju aldrig att bli krävd på beloppet.

Lägg tillbaka dem på lådan med avsändarens adress om du vill vara extra snäll. Det går ju inte att hålla koll på deras telefontider….

Oskar
0

Jag är ingen expert. Men vad jag förstått är att man alltid ska kontakta de som skickat fakturan och bestrida den. Oavsett om det är något man aldrig beställt/köpt.

Oskar

Ida
0

#2 Det underlättar helt klart. Men du kan aldrig bli krävd på pengarna, det skulle aldrig hålla juridiskt.

Oskar
0

#3 Det är säkert så. Men man minimerar risken att råka ut för tjaffs… :)

Annette
0

Igår kom ännu en påminnelse, nu hotar de med inkasso. Jag har pratat med en receptionist som lovade att be den ekonomiansvariga att kontakta mig, jag har ännu inte hört ett ljud. Personnumret tillhör en annan person, men det är mitt namn och min adress.

AnnaLundin
0

Ta en kopia på fakturan och skicka tillbaka till avsändaren, med information om att den är skickad till fel person!

Bättre att göra det skriftligt.

Ida
0

#5 De kan inte driva ett betalningsföreläggande mot dig om det är mot helt fel person! Men, det är ju lite omständigt att behöva bestrida detta, men gör du det till även inkassobolaget kommer de att få ta dessa inkassokostnader själva. Betala inget i alla fall!

Niklas
0

Vad är det för företag?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Annette
0

#8. Fitness 24Seven i Lund.

Den ekonomiansvarige har ännu inte hört av sig, så nu skall jag skicka tillbaka betalningspåminnelsen till dem.

Annette
0

Nu har de hört av sig. De läser nog Konsumentmakt iFokus ;)

Niklas
0

:-) Löste det sig då?

Vänliga hälsningar

Niklas

Annette
0

Ja, eftersom det inte är mitt personnummer så skall de leta reda på rätt adress till personen det gäller. De bad även om ursäkt.

Niklas
0

Bravo!

Vänliga hälsningar

Niklas

Ida
0

Härligt att höra!

*Hoppas de besöker Konsumentmakt iFokus* ;)

Annette
0

#14. Det verkar nästan så ;) Lite skumt att de hör av sig några timmar efter jag namngav dem annars, tycker jag.