Onödigt skruvlock
Förra veckan så började Arla sätta på ett plastskruvlock på de vanliga mjölkförpackningarna. Jag menar sådana skruvlock som är vanliga på stora jospaket. Visst blev det väldigt enkelt att öppna för barnen.
Men hur miljödåligt är det? Vad kan plasten väga? 5g? Enligt Arla så dricks det 111 liter mjölk per person och år. Det blir 0,5kg plast per person eller 450 ton plast extra på ett år i Sverige.
I vår familj går det åt minst ett paket mjölk per måltid så korkarna blir sällan använda för återslutning.
Min åsikt är: ganska praktiskt men helt onödigt!

Håller med!
Tycker redan det är korkat med skruvlock på yogurt och joice förpackningar. Har folk glömt hur man stänger ett vanligt mjölkpaket?

I morse när jag borstade tänderna kom jag på att jag missat en nolla. Det är 4500 ton plast som går åt om alla mjölkförpackningar skulle ha skruvkork (om de väger 5g/st)
#0 Bra - håller helt med!

Jag vände mig till mitt lokala mejeri angende detta. Och protesterade högljutt över de onödiga plastkorkarna.
Dock hänvisar de till dem som har handikapp och svårigheter att öppna förpackningarna.
Svårt att strida över att strunta i dessa människor. Även om de är en minioritet i jämförelse med oss som kan öppna dem.
Så det ser ut som om plastkorkarna är här för att stanna. Tråkigt, då det drabbar våran redan ansträngda miljö.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Då kan man ju undra om alla handikappade inte kunnat dricka mjölk, juice eller yougurt för än man uppfanna skruvkorken. Korkat argument.
Hm, ja, jag kan hålla med om att det är onödigt när det gäller mjölk och även juice. Däremot kan det vara ganska praktiskt när det gäller exempelvis grädde. Hörde också att plasten inte är av värsta sorten i alla fall, eftersom det till och med går att lämna mjölkpaketen till kartongåtervinning.

Pratar vi om vanliga mjölkförpackningar från Arla? VARFÖR?
Jag vet inte hur de ser ut, har inte sett dem än. Men det jag funderar över är inte bara den onödiga plasten, utan även transportmöjligheterna. De vanliga fyrkantiga tetrorna måste ha varit jättelätta att transportera men nu måste de väl ta större plats = fler transporter?
#7 Det är de mjölkpaket som är "spetsiga" upptill som har fått skruvkorkar. De andra, som går att klippa upp ena hörnet på, är än så länge utan. Gissningsvis pga saxmöjligheten…
Det gör ingen skillnad på transporteringen av dem, eftersom de åker antingen i vagnar eller i plastbackar…
Nått sånt har vi inte på Milkos förpackningar. De är spetsiga så de kanske kommer snart….
Det är praktiskt med skruvkork men som sagt ganska onödigt.

Min mor har de senaste åren klippt upp även dessa "höga" mjölkförpackningarna.Det tror jag många "handsvaga" har gjort. Det är nog (?) inte så många som som avstått från mjölken pga förpackningen.Jag tycker det "blir kvar" lite mer i förpackningen med nya systemet…

Men varför kan inte alla ha "block"tetrorna då? De som är tänkta att riva eller klippa upp? De måste ju vara det lättaste att transportera, förvara i kylskåpet och öppna?
#11 Det finns säkert skäl till varför man väljer det ena eller det andra.
Arla har ju t.ex de höga paketen med skruvkork på sin konventionella mjölk, medan den ekologiska är paketerat i den andra sorten, block-paket kanske de kan kallas…
(tetra har jag för mig egentligen är benämningen på pyramiderna som det förr fanns festis i och från vissa mejerier även grädde…)
#12 Det fanns mjölk också i tetra… ;-)

Men måste bara fråga angående skruvkorkarna. Är det bara att skruva av korken och sen hälla upp mjölken?
För när jag köpte drickyoghurt i veckan så var det skruvkork (bra eftersom jag inte dricker hela på en gång) men under den så var man tvungen att dra bort ett platsskydd över öppningen. Och jag tror att det är svårare än att öppna vilket paket som helst utan skruvkork för den som är äldre/handikappad.
#14 Det finns nog båda delar.
Skånemejerier har skruvkork på filmjölk nu. Men där är bara skruvlocket.
Köper man mjölk på McDonalds får man en Arlaförpackning med såväl skruvlock som svåröppnat draglock under.
De "snäpplock" i plast som funnits tidigare har ju en folieremsa under. När man river av den följer ofta plastlocket med och då har man ett sämre utgångsläge än den gamla förpackningen.
Det är ganska lätt att plocka av plastdelen när man sopsorterar. Det lär inte vara nödvändigt men jag gör det ändå.
Bregottförpackningen får inte längre att dela i plast och papper. Den ska läggas i pappåtervinning. Om det beror på att man ändå eldar upp det, eller maskinerna nu kan sortera - det vet jag inte.