Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: livsmedel
Läst 2552 ggr
AnnaLundin
0

Vegetarisk kost på restauranger etc

Jag äter vegetariskt sedan drygt 20 år tillbaka och har väl varit med om att vegetarisk kosthållning förvandlats från enbart bönor och linser till att vara alldeles fantastiskt variationsrik.

Men det är ett stort problem när man ska gå ut och äta på restauranger av diverse slag.
Jag vet inte HUR många gånger jag har fått svaret att "du kan få en sallad". Eh, jag vill inte ha nån j***a sallad, jag vill ha MAT!

Ofta ser man lunchrestauranger som serverar dagens rätt, som har veckans vegetariska rätt också. Alltså om man använder sig av den lunchrestaurangen för att man jobbar nära där, så måste man äta SAMMA vegetariska rätt hela veckan…

Tittar man på à la carte-menyn så finns det ganska ofta ETT vegetariskt alternativ. Finns det flera så kan man slå sig i backen på att det är SAMMA köpta grönsakspaj som serveras överallt - jodå, jag har ätit den MÅÅÅÅÅÅÅNGA gånger….

Jag har varit på konferanser där den vegetariska maten till sist serverades till oss två vegetarianer, strax efter att de första övriga hade avslutat måltiden och fått in sitt kaffe. (JA, jag klagade på den restaurangen, där vi dessutom fick av samma inköpta vårrullar - om än med olika tilltugg - båda dagarna på den tvådagarssammankomsten)

Det kan vara så himla underbart vansinnigt jättegott med vällagad vegetarisk kost ute på restaurang, om de har en bra kock. Men jag har liksom nästan gett upp hoppet om att hitta dessa ställen…

Jag vet att en ganska stor del av vår befolkning äter företrädersvis vegetariskt och andelen vegetarianer är nog störst bland ungdomarna = efterfrågan kommer öka.

Men HUR sjutton ska man få dem som lever på att sälja mat ska begripa att VI också vill kunna gå ut och äta och få ett gott mål mat? RIKTIG lagad varm mat, som kocken lagt ner lite möda på.

Förslag? reflexioner?

Mervi
0

Jag har samma erfarenhet från tiden jag åt vegetarisk, ca 10 år, jättetråkigt när man skulle äta lunch ute. Det funkade om man gick på finare restaurang, då fick man jättegod mat. Annars pizza, paj eller någon ihoprörd pastarätt eller sallad. Det kan inte vara nyttigt att äta så. I Helsingborg har vi en vegetarisk restaurang som heter Vegeriet där lagar man bara vegetariskt och maten är god.

AnnaLundin
0

#1 Jag kan inte räkna de gånger jag har beställt in "potatis med sås och grönsaker, från dagen" och liknande, bara för att få något i magen.

Och för det har jag fått betala allt mellan 10-15 kr och fullpris för dagens rätt… Skrikandes

Jag har jobbat som Lastbilschaffis i några år och för att få något vettigt i magen medan man är ute och kör så är man väldigt beroende av de matställen som finns utmed vägar och industriområden.

VET Ni förresten hur FÅ vägrestauranger det är - även utmed våra stora Europavägar - som har möjlighet till lastbilsparkering??

lisette
0

har samma problem som dig anna.

kan vara så sjukt sugen på grillade grönsaker och pasta, men det finns INGENSTANS!

det är ofta man får de här tråkiga veggieburgarna, i bästa fall med ngn potatis till…

AnnaLundin
0

Och när de väl gör något vegetariskt så stoppar de ofta in t.ex oliver, som man antingen äter eller inte alls. För mig som inte alls äter oliver så förstör det hela maträtten och jag kan inte äta det…

McDonalds hade ett tag grillade grönsaker i pita och jag tyckte det var vansinnigt gott. Men det försvann. Sen fanns där inget vegetariskt alls (tur man äter fisken) på ganska länge, tills man kom ut med McBean - en burgare gjord på bönor, med en hel del chili i, toppat med fullkornsbröd. Jag åt halva, sen fick jag ge upp…. Det var alldeles för starkt för att jag skulle klara av det.

VARFÖR kan man inte göra maträtter som tilltalar en större kundkrets när mn ändå anstränger sig för att göra något vegetariskt??

Ida
0

Jag känner också igen problemet. Jag åt inte kött under ett tag och det var ett par år sedan nu. Det var komplicerat att hitta vegetariska rätter och många gånger fick man kompromissa på det sättet du beskriver.

Tror dock att det är skillnad i storstäder jämfört med mindre städer. (Jag kan ha fel) I restaurangerna här omkring finns alltid ett vegetariskt alternativ, i matsalen på jobbet byter de varje dag.

Så, jag tycker att det har blivit bättre, men det är fortfarande "kött och potatis" som är normen i lunchrestaurangerna… :(

lisette
0

#4 ja dessa oliver. jag fixar inte heller det som du säger.

om det var BK eller macdonalds som hade ngr vegetariska nuggets ett tag. de var supergoda!

med tanke på hur många det är som är vegetarianer så är det konsigt det inte finns större utbud.

vi äter ofta thailändskt, då har jag i tofu, älskar det. så det är ngt jag kan rekommendera om du inte provat det anna!

Ida
0

Mc Donalds har en veggoburgare nu som heter Mc Bean. Den är kryddstark men supergod och helt vegetarisk! :)

Mervi
0

Falafel brukade vi äta ibland, det tyckte jag var gott.

Ida
0

#8 Det är fantastiskt gott och finns på fler och fler ställen. Libanesisk mat generellt innehåller mycket helt vegetariskt.

Ida
0

Här kan man läsa om ett test av vegetariska burgare

Länk

AnnaLundin
0

#7 McDonalds vegburgare är alldeles för stark för mig. Jag kladade att äta halva av den jag köpte, sen var det tvärstopp.

jn84
0

Jag väljer ofta vegetariskt ute på restaurang, senast på kinarestaurangen i Ullared. Och vilken besvikelse!

Jag beställde nudlar med wokade grönsaker och min mat kostade lika mycket som en annan tjejs som beställde nudlar med biff. Problemet var bara att vi fick exakt samma mat, med undantag för köttet. Var väl sex grönsaksbitar (inga hela grönsaker) och minimalt med nudlar. Blev så arg att jag bad om mer mat. Visst, mer nudlar, men mina sex grönsaksbitar ökade inte.

GAH! Står det wokade grönsaker så ska man väl iaf kunna se grönsakerna?

AnnaLundin
0

håller helt med dig….

Mervi
0

Vad är med mera i innehållsförteckningen. Jag har blivit misstänksam mot all färdigmat pga alla rapporter om tillstser och annat skräp man tillsätter. En vegoburgare man inte vet vad den innehåller är inte nyttigare än hamburgare man inte vet vad den innehåller. Jag äter ingen snabbmat ute, gör mina hamburgare själv och vet vad de innehåller.

lisette
0

#14 handlar ju inte direkt om att det är nyttigt för min del. jag har själv jobbat på BK, efter det slutade jag äta hamburgare.

AnnaLundin
0

Själv äter jag inte kött helt enkelt för att jag inte tycker om smaken och konsistensen.

Att äta vegetariskt behöver inte nödvändigtvis betyda att man är en rabiat "nyttig-ätare" - vilket man ibland stöter på att folk tror. Jag höll t.ex på att bryta ihop på en del av den vegetariska kosten jag fick från sjukhusköket när jag låg på BB efter att ha fött barn… Jag menar VARFÖR fullkornsgröt med linfrö i och osötade hallon till, till frukost, när man precis lika gärna kan gå ut i köket och bre sig en ostmacka som de övriga mammorna?

Mervi
0

Det är många som sätter likhetstecken för sundhet och vegetarian. Men det är många som äter pasta och ostsås flera gånger i veckan, nudlar och annat som inte ger så mycket nyttig näring.