Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettgaranti-och-försäkring
Läst 3346 ggr
lisette
0

kontaktlinser

min sambo skaffade linser för ngn månad sedan hos en optiker inne i stan. han valde halvårslinser och har inte använt sina linser mkt alls.

förra veckan skulle han sätta på sig linserna när den ena bara går i två delar på hans finger.

när han ringde optikern sa de att en ny lins kostar 800:-. sambon vill ju givetvis inte betala en ny när den ena linsen bara går sönder så där.

optikern sa att de skulle ringa tillverkaren och återkomma till honom. tillverkaren ersatte inte den söndriga linsen visade det sig dagen efter.

hur kan detta komma sig? de måste ha gjort ett dåligt jobb om en lins går sönder och  de är använda ca 3 v.

till saken hör oxå att han fick en omgång linser som visade sig vara helt fel gjorda. han kunde inte använda dem utan fick vänta ngr veckor till innan de rätta kom.

är linser ngt som det inte finns ngn som helst garanti för? 800:- för en lins känns ju väldigt surt när de kostar 2200:- för ett helt år.

Hanna-H
0

Det är väldigt olika hos olika optiker, om de ersätter eller ej. Säkert olika vilken typ av lins det är också. Anledningen att de inte kan ersätta är väl att det är svårt att visa att din sambo inte varit oaktsam med linsen. Månadslinser kan iaf gå sönder om man är oförsiktig vid rengöring eller om man t ex gnuggar i ögat väldigt hårt. Jag säger inte att han gjort det, och kanske är halvårslinser inte så känsliga, men det kan iaf hända med månadslinser (går en av mina linser sönder får jag ny, behöver bara fråga). Tycker dock det var dyrt för en liten lins.

lisette
0

han har ett synfel som gör att han måste ha speciella linser, därav att den är dyr.

han kan tex inte ha endags linser pga synfelet.

Ida
0

Fanns det någon typ av rekommendation att de skulle användas regelbundet för bästa möjliga resultat?

AnnaLundin
0

Alltså, jag har väldigt svårt att tro att de kan slinka undan det där egentligen, för om en lins inte ens håller ihop, då är det ju ett tillverkningsfel.

Vore jag som er skulle jag söka upp konsumentvägledare eller kanske ARN, för det låter inte korrekt att göra så. Det är ju en reklamation på en felaktig produkt! Och upp till ett halvår efter köpet är det dessutom tillverkarens sak att bevisa att det INTE var fel på produkten….

lisette
0

#3 man använder ju linser när man själv vill. han har ju glasögon med. så det fanns det nog inte.

#4 är det så? då bör man kanske kolla med konsumentvägledaren i kommunen. ska se om jag kan göra det imorgon!

AnnaLundin
0

#5 Det tycker jag absolut att du ska göra! Jag vet inte om det finns några specialregler för just kontaktlinser, men rent spontant tycker jag ju att sånt SKA bara hålla ihop! Tänk bara vad som hade hänt omd en gått sönder när om den suttit i ögat då!

lisette
0

#6 ja, det sa han med!

jag återkommer när jag fått reda på vad som gäller.

Ida
0

Jag tror att de kommer ge med sig och lämna ut en ny lins. Allt annat vore idioti och dumsnålhet.

lisette
0

ringde konsumentvägledaren idag, men bara upptaget. så det blir nya tag på måndag.

Sandra76
0

Så trist..i min stad finns 2 optiker,,den jag har är suverän…service, kundens bästa är måttot.Aldrig stött på mer service inriktad butik..all the best.

Ida
0

#9 Vore jättekul om du vill berätta för oss hur det går! Det är alltid intressant att höra vad konsumentvägledare säger samt hur butiken reagerar sen.

lisette
0

japp det ska jag absolut göra ida. det är bara det där med ihågkommandet med… :S

Ida
0

#12 Åh, men då hjälper vi dig!! :)

lisette
0

nu har jag pratat med konsumentrådgivaren, hon sa följande:

det finns något som heter sex månaders reglen, har det hänt något inom sex månader ska tillverkaren bevisa att linsen hanterats fel. något som kan vara väldigt svårt.

om butiken inte godkänner detta ska det lämnas in en skriftlkig reklamation som sedan kan tas upp av ARN. 

detta ska vi säga till butiken.

AnnaLundin
0
Ida
0

Spännande att höra vad butiken säger!! :)

lisette
0

sambon ska bara få tummarna loss och ringa.. ;)

Ida
0

#17 Och vi håller våra tummar! ;)