Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikettvarning-för
Läst 2126 ggr
zzaga
0

glutamat är farligt

Ida
0

_"KRAV-märkta produkter är fria från tillsatt glutamat. Ekologiska livsmedel i hälsokosthandeln är normalt glutamatfria. Köper man råvarorna och lagar maten själv går det att undvika tillsatt glutamat. (Tyvärr smyger livsmedelsindustrin in glutamat i råvaror där du förväntar dig att inte få med tillsatser. Exempelvis fryst lågpriskyckling.)"
_

Bra info!!

Ida
0

_Hur hittar jag glutamat på innehållsförteckningen?

Leta på innehållsförteckningen efter tillsatserna E620 - E625 men främst E621 (natriumglutamat), Ibland kan det istället stå "smakförstärkare" (se listan nedan).

Det ökande köpmotståndet gör att livsmedelsindustrin försöker dölja glutamat under andra tillsatsnamn. Ett sådant är alla sorters hydrolyserat protein som du därför bör undvika.

Vad du alltid bör undvika är tillsatserna:

_

• E620 Glutaminsyra

• E621 Natriumglutamat (kallas även smakförstärkare)

• E622 Kaliumglutamat

• E623 Kalciumdiglutamat

• E624 Monoammoniumglutamat

• E625 Magnesiumdiglutamat

• Hydrolyserat protein, i alla former (hydrolyserat sojaprotein, hydrolyserat växtprotein osv.)

Utöver dessa finns det ett antal andra tillsatser som ofta innehåller dold glutamat. Några av dessa är: kalciumkaseinat, natriumkaseinat, gelatin, autolyserad jäst, jästextrakt, sjögräsextrakt, karragenan och maltodextrin.

Mycket läsvärd information!!

Mervi
0

Här är en enkät om glutamat. Kanske man kan påverka lite om man svarar.

Ida
0

#3 Jag har fyllt i enkäten och vill uppmana så många som möjligt att göra detsamma!

/Ida

Ulla
0

Jag blir snuvig och täppt i näsan när jag äter mat med glutamat. Bra med den här tråden, visste ingenting förut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Mervi
0

Det finns en bok där författaren Mats-Erik Nilsson skriver om tillsatser i vår mat.

Boken heter "Den hemlige kocken".

Ida
0

#6 Den har jag tänkt läsa, men jag hade glömt vad den heter. Tusen tack!!