Batteritjuv till digitalkamera!
Mina föräldrar köpte en varsin digitalkamera till mina yngre systrar i förra veckan. Vet inte om jag får skriva märket, men de var iallafall lite dyra, känt märke och kostade runt 1200 kr.
Med kamerorna fick de ett varsitt tio-pack batterier (plus de två batterier som följde med kameran). Vet inte om jag får skriva märke på dem heller, men de har brukar ha bra testvärden när det gäller livslängd.
Men efter mindre än en dag med kamerorna så var båda tjejernas alla batterier tvärslut. Enligt dem kunde de fota i ca tio minuter innan de tvingades byta batterier.
Inte sjutton kan man väl få sälja såna kameror? Visst kan man ha uppladdningsbara batterier, men de lär ju inte räcka mer än tio minuter iallafall… Och det kan mycket väl vara så att de inställningar som används i kameran var väldigt batterislukande, men det tycker jag ändå inte är argument nog. Man ska väl kunna ta riktigt bra bilder i mer än tio minuter?
Har man rätt att lämna tillbaka en kamera som är använd för att man inte är nöjd med den? Det är ju knappast en reklamation eftersom det egentligen inte är fel på kamerorna. Och inte öppet-köp heller?
Det måste ha någonting med inställningarna att göra som du säger. Det skulle ju inte hålla i längden att de säljer kameror med det här problemet, folk skulle ju komma tillbaka direkt, med en massa kameror!
Jag tycker att ni ska gå tillbaka till butiken och förklara problemet. Att ni självklart väntar er att man ska kunna fota längre än 10 minuter innan batterierna tar slut. Kanske kan de hjälpa er med någon inställning, tips eller råd, eller så kan ni prova att helt enkelt reklamera produkten. Förresten, vad står det i manualen att kameran har för batteritid?

Jag ska kolla igenom manualen och inställningarna. Sen skriver jag igen =)
Det kan vara ide att skaffa uppladdningsbara batterier oavsett hur länge dom räcker, och ofta så räcker uppladdningsbara väldigt länge om man köper dom med ett högt AH värde. typ över 2000 MAh.
Jag hade förut en digitalkamera så ÅT batterier. Den drevs av två vanliga AA-batterier och jag använde bara återuppladdningsbara till den - främst av miljöskäl….

Jo, men det är klart att uppladdningsbara batterier är att föredra, men nu blev det bara så att de fick ett varsitt tio-pack, förmodligen för att min pappa hade paket liggandes hemma och för att tjejerna skulle kunna använda kamerorna direkt utan att behöva lägga ut ytterligare hundralappar just för tillfället.
Men hur mycket längre skulle bra uppladdningsbara kunna räcka i det här fallet? Nån som vet?

Jag har oxå samma problem med min digitalkamera, men det ska tilläggas att den var några tusenlappar dyrare än de som nämnts här. Till en början fungerade den jättebra, med uppladdningsbara batterier. Men så fort garantin gick ut, så hände nåt. Nu accepterar den inte uppladdningsbara batterier längre
. Och "actionstiden" med vanliga batterier är ca 2 minuter…
Butiken avsäger sig allt ansvar, eftersom garantitiden gått ut, vad ska man göra???
Det är tydligen bara att köpa ny kamera för många tusenlappar igen. Denna gång ska det dock vara en med uppladdningsbart Litium-ion-batteri!