Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etiketthälsofarligt
Läst 2142 ggr
Ida
0

Minska mobilstrålningen

Strålskyddsinstitutet ger råd till mobilanvändare:

Statens strålskyddsinstitut och Konsumentverket har tagit fram korta råd om hur mobilstrålning kan minskas.

Man avråder inte från mobilanvändning i dag, men ingen vet hur vi påverkas av strålningen på lång sikt. Därför kan det vara vettigt att undvika onödig exponering.

Det finns flera enkla knep:
1) Använd handsfree eller mobilens högtalarfunktion.
2) Håll ut mobilen från kroppen.
3) Se till att det finns god täckning. Ju närmare en basstation man befinner sig, desto svagare styrka behövs på signalerna till mobilen. Lägre signalstyrka innebär lägre exponering för strålningen.

Dessa och andra råd finns i en folder som man kan hämta i de flesta butiker som säljer mobiltelefoner. I foldern ges också svar på vanliga frågor om mobilstrålning.

Vill du veta mer? 
Besök Strålskyddsinstitutets webbplats där du kan ladda ner foldern. 

Pressmeddelandet har tagits från Råd&Rön:s webbsida.

Terrierlina
0

Jag har head-set Glad

Ida
0

#1 Jag med!

Försöker verkligen att undvika att prata "direkt i luren". Det till och med känns att det är skadligt tycker jag.

Terrierlina
0

Nää, det tycker inte jag att det känns som….

Ida
0

#3 En del mobiler blir varma och det känns som att örat domnar av om man pratar riktigt länge. Det är iaf min erfarenhet. :/

Terrierlina
0

#4 Ja det är sant, men jag tycker att det blir likadant när man pratar i hemtelefonen, och den lär väl knappast ha någon strålning….?

Ida
0

#5 Nä, då är det nog något annat (skönt!). Jag har inte haft hemtelefon på många år så jag vet inte..

precis
0

många trycker oftast omedvetet luren hårt mot örat, det är mest det som ger värmen och avdomningskänslan… (plus lite grann att batteriet används) …har inte ett dugg med strålning att göra…

själv är jag ingen telefonperson. max 100:- om året i mobilen (mestadels sms) och max 20 minuter om året på hemtelefonen… :)

Terrierlina
0

20 minuter om året???? Får man fråga varför du har hemtelefon?? Det måste ju kosta sjukt mycket mer än det smakar….?

AnnaLundin
0

När jag ska byta mobiltelefon brukar jag kolla upp SAR-värdena på TCOs sida. De ställer ju högre krav för att ge bästa betyg vad gäller strålningen än vad lagstifningen kräver och jag ser ingen anledning att köpa en telefon som är sämre än de högst ställda kraven, för säkerhets skull.

Annars använder jag oftast headset, antingen "snöre" eller bluetoothanslutet. BT-varianten ger ju mer frihet eftersom den är trådlös, men den ger ju också en viss strålning - om än den inte borde vara i närheten av styrkan från telefonen, eftersom den har så kort räckvidd.

Fast faktum är att det främsta skälet för mig att ha headset är att mina ledvärksarmar börjar protestera om jag sitter och hpller i luren…

Jag pratar mycket i telefon, alldeles för mkt…. :P

precis
0

#8 beror på vilket abonnemang man har :)
jag har ett gammalt ISDN duo med två linjer, inga fasta kostnader alls, betalar bara 11,5 öre per minut när jag ringer… :)
(tyvärr så kan man inte nyteckna detta abonnemang nu, man åker på en månadsavgift på 49:- hur f*n man än gör)

Sandra76
0

Jösses, jag har tyvärr noll koll.

Men jag bor på landet och det är inte nära till någon station, darav dålig teckning…hmmm

Men vi har fast abonnemang oxå, men mobilen är smidig att ha när vi är ute i trädgården. För där är vi mycket och den trådlösa räcker inte alls långt..trots 300m eller vad det står…det räcker att stå på trappen till huset så försvinner den teckningen!

Malin-A
0

faktiskt så har jag läst någonstans att det inte är så farligt att prata i mobilen som många tror, har för mig jag läste det i illustrerad vetenskap, men kan kolla upp det o se om ja hittar artikeln…

CinaLN
0

Hej!

Här är en del tips på hur den mikrovågsstrålning vi har i vårt samhälle idag förstör celler; http://www.lagerstedtocompany.com/stralning.htm

Cina

Ida
0

#13 Huva.

Svårt att veta vad man ska tro. Det råder ju delade meningar om detta och det finns inte så utbredd forskning på området än.

CinaLN
0

Hej!

Det är svårt att veta vad man ska tro när man som konsument endast blir upplyst om den forskning som är bekostad av industrin, skulle jag vilja tillägga.

…det finns drygt 160 publicerade vetenskapliga artiklar som visar att denna strålning ger skador på arvsmassan (DNA och RNA)

Strålskyddsinstitutet, socialstyrelsen och andra myndigheter hävdar att det inte finns några vetenskapliga rapporter, som påvisar risker för ohälsa av högfrekventa elektriska och magnetiska fält från mobilbasstationer. Myndigheterna har fel. Lokala bibliotek kan skaffa fram rapporterna via vetenskapliga bibliotek.

Här kan du läsa mer om forskning om strålning; http://www.alternativmixen.com/miljo.htm#forskning

Det jag inte riktigt förstår är att EMF-Portal - Tyska strålskyddsmyndighetens databank med 8600 forskningsrapporter om påverkan på människor av elektromagnetiska fält. Forskningsrapporterna är "översatta" så att även icke forskare ska ha en möjlighet att förstå. På tyska, men mycket finns också i den engelska versionen. Men vårt svenska SSI vet inget om detta…

Socialstyrelsen och de tusentals rapporterna SSI och den överväldigande majoriteten - Industri och myndigheter brukar hänvisa till ett stort antal rapporter som visar att elektromagnetisk strålning är ofarlig. Men varken SSI eller socialstyrelsen kan visa upp en enda.

Mikrovågsområdet spänner mellan 300 MHz till 1 THz. Kommunikationen mellan närliggande celler i kroppen sker med en bärfrekvens ända uppåt 45 GHz.

1 000 Hz = 1 kHz (kilohertz)

1 000 kHz = 1 MHz (megahertz)

1 000 MHz = 1 GHz (gigahertz)

1 000 GHz = 1 THz (terahertz)

Kroppen kontrollerar biokemin och nervimpulserna med elektriska signaler och vi är sårbara för yttre signaler som har samma frekvens.

Här finner ni rapporter och upprop i andra länder ang. om att strålningen borde minska; http://www.alternativmixen.com/miljo.htm#rapporter

Publicerad Schweizisk-Engelsk studie visar hur finansieringen påverkar forskningsresultaten
Läs hela rapporten (pdf) OBS! Svårläst om man inte är insatt i ämnet.

De gränsvärden som staten och dess myndigheter valt för radiofrekvent elektromagnetisk strålning, till exempel mobilstrålning, skyddar bara mot skador som snabbt uppstår när strålningen blivit så intensiv att den orsakar uppvärmning. Det är den enda typ av skador som staten och dess myndigheter anser är vetenskapligt bevisade. Gränsvärdena skyddar inte mot huvudvärk, sömnproblem, cancer eller elöverkänslighet, som inträffar långt innan temperaturen i någon kroppsdel börjar stiga.

Tja, som synes rådet det delade meningar om detta och jag tycker att det är svårt att bara ignorera den forskning som faktiskt finns.

Hälsningar Cina