Så bra att du visade denna sida. Jag läste om det i tidningen och sen har det fallit i glömska. Nu kunde jag se att jag inte behövde oroa mig, jag har inte den sorten.
/Sofia
Inte jag heller. Frågan är bara om liknande produkter genomgått samma granskning. Även om de inte innehåller just denna substans finns det kanske andra som har liknande effekter.
Grundproblemet är väl att man envisas med att hetta upp plast. Plast brukar avge gifter när det blir tillräckligt varmt. Järn och stål är bäst.
Slutsats - släng teflonpannan…
#3 Sant. Men många gånger är teflon bättre för det är så jobbigt att diska gjutjärn. ;)
Nu har vi dock skaffat induktion, vilket ska bli spännande. Hällen är inte inkopplad än, men så fort den är det ska jag provlaga något.
Någon som har induktion?
VI hade planer på en induktionshäll, men det föll på ekonomin, det blev akut att skaffa en ny häll när den gamla lade ner verksamheten.
Nackdelen var att vi hade varit tvungna att kassera de flesta av våra rostfria kastruller och köpa nya. Dvs det hade blivit betydligt dyrare än bara den extra kostnaden för induktionshällen. Men det hade känts tryggt med en sådan när man har huset fullt av småbarn… Vi får se vad det blir nästa gång, kanske vi kan satsa på det när vi ska gör aom hela köket inom några år, då ska vi nämligen ha en vedspis också och till DEN man man ju använda vilka kastruller som helst
= behöver inte slänga något i alla fall…
#4 håller med..gjutjärn är såå jobbigt att diska haha…
Här är det fortfarande hederliga plattor…också trist att rengöra;)
#4 Jag tycker inte det är ett dugg jobbigt att diska gjutjärn. Hett vatten och en borste, tar några sekunder.
(Men det är klart - om man väljer att förstöra sin panna med diskmedel, eller koka sönder den med salt - då kan det bli jobbigt…)
Det har ju också ett värde att få maten berikad med järn istället för med gifter…
Håller med #7 - gjutjärnspannan tar man med diskborste och vatten när man stekt klart… Älskar min gamla gjutjärnspanna och gjutjärnsstekgryta, även om maken tror att han ska få städa ut dem för att de "ser äckliga ut"… De är inte alls äckliga!