Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: livsmedel
Läst 1608 ggr
Sara
0

Besviken på KRAV butiker

Har varit i 2 butiker i stan här och kollat på deras kravsortiment på kött.

Ica Maxi är ansluten KRAV butik och de hade igår 3 kravmärkta köttprodukter. Nötfärs, nötgrytbitar samt fläskkotletter.

Är det lika dåligt sortiment i era butiker?

Dessutom har jag fått höra från butik att den enda ekologiska hushållsosten (ostkompaniets) kommer att försvinna. Besviken!

Sara

Mervi
0

I stort sett likadant i Maxi här. Coop har lite mer ekologisk kött.

AnnaLundin
0

Fast varför snöa in på KRAV som den enda tänkbara märkningen?

Läs gärna artikeln om Svenskt Sigill som finns här
Där står bland annat följande:

"De produkter som är märkta med Svenskt Sigill kommer från svenska gårdar och odlingar som är kontrollerade och lever upp till höga krav på livsmedel, god djuromsorg, miljöansvar och öppna svenska landskap"

Må så vara att allt inte är ekologiskt odlat och framställt, men ändå med miljöansvar.

Sara
0

Det är faktiskt inte miljön jag tänker på när jag vill köpa kravkött. Det är hur djuren behandlas på väg till slakten och när de slaktas.

Som jag förstår det har inte Svenskt sigill samma krav som Kravmärkningen har i just det momentet.

Sara

AnnaLundin
0

Faktum är att jag vet att många bönder låter bli att ansluta sig till KRAV för att de anser att det inte är förenligt med god djurhållning…. Vissa bitar är säkert bra med KRAV, andra inte - precis som med alla andra märkningar. Det finns nog inget sätt som är fulländat.

Och för övrigt så ska alla djur behandlas väl vid transportering och slakt…

Sara
0

Vet du vad det är som de inte tycker är bra?

Det är svårt som konsument att veta hur det fungerar i praktiken, så det skulle vara intressant att veta hur köttbönderna resonerar om bra och dåligt.

Sara

AnnaLundin
1

#5 - jag minns faktiskt inte på rak arm, men jag ska se om jag kan luska reda på det

Sara
0

Ja, det vore intressant att veta.

Sara

Millex
0

# 6 jag är också intresserad av att veta vad problemet med KRAV´s djurhållning är. Jag känner till flera KRAV-Bönder, såväl spannmål och djur och de har inga som helst problem.

Läser man sedan igenom vad svenskt sigill är så är det bara en snygg fasad för konventionella bönder som vill rida på miljövågen.

Ida
0

Jag tycker generellt att Coop har större ekologiskt/KRAV-sortiment än Ica. Har även sett ett stort utbud på Hemköp. Det finns en gotländsk leverantör som har allt ifrån lammfärs till oxfilé och skinka. Jag äter inte så mycket kött men när jag köper kött försöker jag att hitta ekologiskt. Tycker inte att det är särskilt mycket dyrare heller faktiskt.