Parkering
Är det någon som kan reglerna för parkering av bil?
Titta på bifogad bild. Står den grå BMW:n rätt eller fel parkerad? Motivera gärna.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag kan nada om sånt där men spontant skullle jag tro att det är avgift dygnet runt alla vardagar. Och att det inte är tillåtet att parkera på helger.
mvh
Oskar
Syftar du på om det är tillåtet att parkera längs gatan skulle jag säga ja, men att det är, som Oskar säger, avgiftsbelagt. Dock står den långt från vägkanten, men jag vet inte vad det är för regler som gäller för det.

Fast inte alla dagar väl? Är det inte så att det måste vara en sån där gul och röd skylt också om man ska få parkera på helger? Dvs blått och vitt gäller bara vardagar.
Normalt sett är det en blå skylt där det står avgift 9-17 vilket betyder att allt annat är avgiftsfritt, ibland är det en lastzon där det står parkeringsförbud 9-17, (9-17) dvs lördag och rödmarkerat 9-17 om det är parkeringsförbud även söndag. När det står bara avgift kan det vara mellan vilka tider som helst och det brukar framgå av parkeringsautomaten, tex 10-20.

Om det är en ut/infart på vänster sida (ser att det är det längre fram där gatan går in till vänster), så står bilen felparkerad även om det är efter skylten.

Ok. Fast är det inte så att om det inte står mellan några klockslag så är det dygnet runt? Och att blått alltid bara är vardagar?

Där finns ingen tilläggstavla. Det ska det vara om det är olika beroende på vilken dag det är. Den här skylten skulle jag parkera efter varje dag, dock ej precis vid utfarterna. Men jag fick körkort på 80-talet och det har hänt mycket efter det. Däremot har jag inga parkeringsböter, så jag har antingen tur eller helt rätt när jag parkerar ;)
Tack för svaren!
Det är garageutfarter hela vägen bort. Med andra ord borde man inte få stå någonstans om det är otillåtet. Jag förstår inte vad skylten gör där då.
Nåja, jag har skickat en överklagan. Vi får se vad de svarar.
Vänliga hälsningar
Niklas
Hade du betalat? Vad skrev de på boten att du hade gjort fel?
Tom

http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1600/88517_stanna_%20och_%20parkera_utg_5.pdf
Spännande läsning. :)
Jag får inte intrycket att det måste finnas tillägstavla. En blå/vit p-skylt betyder helt enkelt parkering tillåten på vardagar. Och skylten avgift att det endast är tillåtet att stå där om man betalar. Och det betyder ju också att man aldrig får stå där på helger.
Oskar
Så här står det i texten som #10 länkade till, angående P-skylt utan tilläggstavla:
"Det här märket anger att du får parkera alla dagar. På vardagar (utom dagar före sön- och helgdagar) får du parkera högst 24 timmar i en följd. Under vägmärket kan tilläggstavlor med kompletterande anvisningar sättas upp."
Det jag funderar på är om det finns eller har funnits rutor som man ska parkera i, om de anser att bilen i #0 står utanför dessa på något sätt. Den står ju ganska långt ifrån staketet….
#8 Garageutfarterna är ju på vänster sida, så det ska väl inte spela någon roll?
#11: Det fanns inga rutor så långt bort man kunde se.
Staketet står på betongplintar som sticker ut en bit. Det är därför inte bilen står närmare staketet.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag undrar över samma som #9
Mvh, Cecilia
#9, 14: Det hade jag missat. Jag har inte lappen här, men ska kolla i morgon.
Vänliga hälsningar
Niklas

Och vilken veckodag var det? Det är ju det som är knäckfrågan. Helg = betala böter. Vardag = betala inte bötern.

Ja om det är den texten i #11 som gäller så får man ju stå där alla dagar (där står inte vardagar), men det är bara på helgen som man får stå där i mer än 24 timmar i streck. Under vardagarna är 24 tim maxtiden.
#15 - ja det underlättar nog (om det går att se vad lappnissen har skrivet eller kryssat i) ;)
"Ej uppställt inom markerad plats" står det. Och det fanns det som sagt inga.
Det var en vardag jag stod där.
Vänliga hälsningar
Niklas
Smart sätt att få in pengar. Sätt upp en P-skylt, markera inga platser och bötfäll för att man står på ej markerad plats … En ny affärsidé?`
/Sofia

Man ska stå max 30 cm från trottarkanten
Det fanns ingen trottoarkant. Det är nog ungefär 30 centimeter från bilen till basen av betongplintarna.
Vänliga hälsningar
Niklas

#22 Jag tycker inte heller att han står för långt ut
Jag skulle nog ha parkerat där på oxå.
Sara

Blåa skyltar är ju anvisningsskyltar och skylten anger att det är tillåtet att parkera och att det är avgift för parkeringen. Vid biljettautomaten står säkert vilka avgifter som gäller och ev. vilka tider inga avgifter tas ut. Skylten anger ingen begränsning utan parkeringen är tillåten alla dagar utan begränsning. Generellt är ju oftast inte parkering mer än 24 timmar tillåten och det kan finnas vissa lokala föreskrifter.
Om man nu är medveten om VAR du parkerat så kanske detta blir lite lättare.Du står på den genomfartsled som är på baksidan av älvsjömässans perkeringshus..Skylten anger parkering i parkerinshuset till vänster där man ser alla utfarter.skulle man ställa sig där du nu står så blockerar man utfarterna för det är alldeles för smalt för att både parkera och mötas där.. Du får nog vara så god att betala böterna..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#26, Men bara om han blivit bötfälld för rätt sak. Att betala en felaktig bot bara för att man gjort någoit annat fel verkar ju lite onödigt ;-)
To

Man ska alltid vara positiv! Se det som en form av arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Istället för att vi betalar skatt till de som är arbetslösa så kan vi ju lika gärna betala lite p-böter till lapplisorna. Och till på köpet får de ju ut och röra på sig istället för att sitta hemma i sin arbetslöshet och deppa. Så gör alla arbetslösa till lapplisor så får vi en friskare befolkning! :)
Jag hade inte fattat att skylten menade parkeringshuset efter vad jag ser på bilden.
Sara
Håller helt med #29

Om skylten gäller parkeringshuset ska det vara en tilläggstavla med pil eller beskrivning, men utan detta kan parkering ske efter skylten.
Det går alltså inte att parkera på den snutten väg pga att då hindrar man övrig trafik..det är så tydligt som det kan vara..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Under alla år jag varit på mässan så har jag faktiskt aldrig sett en parkerad bil på denna sträcka. Jag är rätt säker att det sitter skyltar innan som upplyser var på området man får parkera.

#28 - Usch, vilken tur att man inte är arbetslös :)
# 28 Hmm.. Får lapplisorna bötespengarna? Kanske de får bonus ju fler de lappar..
*ironi*
Tycker det är suveränt att det finns lapplisor som håller ordning på parkeringstrafiken!
Däremot ska det skyltas upp ordentligt och tydligt vad som gäller!
Sara
#32: För mig hade det varit tydligare om det stod parkering förbjuden i stället för parkering tillåten.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag hade godtrogen ställt mig där precis som Niklas gjorde!
Jag har nyligen varit i Spanien och kan meddela att lapplisorna många gånger fyller en bra funktion. ;)
Där parkerar folk kors och tvärs, utanför andra bilar så att de måste tuta en kvart i hela kvarteret för att någon ska flytta på sig och dessutom står man gärna på övergångsställen och långt ifrån 10 meter från gatuhörn.

Varför är allt så luddigt?
Här står det först att skylten innebär att man får parkera efter den om den är uppsatt längs väg, oavsett om det finns rutor eller inte. Men längst ner står det också att om märket används som förberedande upplysning så KAN uppgifter om parkeringen finnas. Hur sjutton ska man egentligen kunna veta om det är en förberedande upplysning eller just en tillåtelse för parkering?
#39 BRA fråga!
Det finns uppenbarligan vissa lokala regler som man förväntas känna till om man kommer som besökare också. Den plats där fotot i #0 är taget är ju definitivt ett ställe som befolkas av en attans massa besökare som inte är från orten. Vore ju trevligt med tydligare skyltning…
Jag läste för ett bra tag sen om nån såndär lokal parkeringsregel i Sala (tror jag det var), där man kunde läsa om den på de P-skivor som såldes på orten. Fast om jag kom dit som besökare och använde min egen P-skiva så hade jag inte den blekaste aning om att det fanns lokala regler, eftersom P-skivor gäller överallt….
#39 & #40, Men det är väl självklart att de inte kan ha för enkla och tydliga regler som alla kunde förstå och tolka rätt. Hur skulle de då få in sina bötespengar? ;-)
Tom

#41 Precis! Dessutom är det ju en myndighet vi pratar om, är något nånsin enkelt i fråga om såna?
Jag skulle ha parkerat EFTER skylten (och petat i några kronor i den girigia automaten…).
Som jag ser det har du parkerat före gällande anvisning, dvs skylten.
/ Ah menade fel bil nu ser jag, sorry.
#42 Fast det är väl inte direkt en myndighet? Det är Stockholms stad som står för parkeringen och kanske har de dessutom "lejt ut" själva övervakningen till något parkeringsbolag. I vilket fall som helst är det krångliga regler och som gjorda för att misstolkas…

#44 Jo, men jag syftade ju på länken med texten. Och det var ju vägverkets text och det är väl en myndighet?
#44 Jaha, jo det är det. :)