Nytt cancer-rön
På Svt i morse och i Aftonbladet idag kan vi läsa om ytterligare cancer-larm från forskarvärlden.
Det är rött kött såsom nöt, gris och lamm etc som ökar risken för cancer och då tjocktarmscancer i synnerhet.
Hur påverkar en sådan nyhet dig? Får det dig att ändra dina kostvanor?
Nej , jag äter kött men inte processad, det har jag inte ätit innan heller. Det står inte om något annat som kan påverka i artikeln. Det kan vara rökning, alkohol osv. Att bara plocka fram köttet och påstå att det framkalla cancer är att ta i. Typiska skrämselartiklar som gör att tidnigen säljer fler lösnummer.
#1 Visst är det så. Sånt säljer helt enkelt. Problemet är att om man skulle följa alla rön som publiceras skulle man få både få svårt att hitta något att äta samt undgå att bli schizofren. Ibland är det bra med rödvin, ibland inte. Frukt och grönt ska vara bra men är allt oftare genmanipulerat. Suck.
Det är rena djungeln.
Njae.. Det är ju snart cancer i allt ätbart.. Då får vi börja käka sten.. ;) Problemet med dagens mat är ju mycket det att det sällan är helt "naturliga" råvaror, utan det är alltid tillsatta saker..

När det här stod i tidningen så kände jag bara "Jaha, vem bryr sig". Jag är ärligt trött på alla larm om livsfarlig mat.
Jag orkar inte bry mig om att ändra mina matvanor. Dessutom känner jag lite att jag hellre äter det som är gott än att undvika det för att kanske slippa cancer. Och vad var det det stod, att den som äter mest kött löper 30% större risk än den som äter minst? Eftersom jag inte är någon storätare av rött kött så lär ju risken för mig ligga på kanske 5-10% högre än den som äter minst? Och vad är minst? Den som inte äter något rött kött eller?
Blev dock lite oroad när det stod att världcancerfonden (eller vad det nu var) uppmuntrar myndigheterna till att bidra till en minskad konsumtion av just detta kött. Innebär det att staten borde höja priset på rött kött för att spara pengar på sjukvården?
Äh, ett larm bland alla andra. Jag tror på sunt förnuft och valfrihet!
Jag tror att charkuterivarorna med sina tillsatser är den största boven. Jag läste en liten notis på insändarsidan på Aftonbladet om detta och insändarskribenten menade att vi skulle mata djuren med deras naturliga kost och inte spannmål od.
Så jag tror att naturebeteskött är bäst och rent kött inga fabriskproducerade korvar od. med massa tillsatser.
Ingenting är bra i för stora mängder helt enkelt. Jag äter för övrigt sedan en tid tillbaka enbart ekologiskt/naturligt producerat kött.

Det är säkrast med egna utegångsdjur som man svartslaktar själv ;)
#8 - hemslakt är inte nödvändigtvis detsamma som svartslakt… Hemslakt ÄR tillåtet om det görs på rätt sätt.
Själv äter jag inte kött alls sedan drygt 20 år tillbaka, så jag blir väl inte direkt påverkad….
När det kommer såna där nyheter tror jag att det är bra att titta vad Livsmedelsverket säger:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20676&epslanguage=SV
De är inte ute efter stora svarta rubriker utan har till uppgift att informera.
Vänliga hälsningar
Niklas