GPS
Okey gott folk, jag ska ge min sambo med GPS i julklapp, vad ska jag tänka på? Något speciellt märke som är extra bra? Osv…
Jag vill att den ska innehålla kartor över Norden och kosta max 2500:-
Något tips?
TomTom!
Jag fick en sådan förra året och den är alldeles utmärkt! Kostar runt 2 500 kr tror jag och är enkel och pedagogisk. Har olika språk, kan ladda kartor för såväl Sverige som Norden och Europa.
Jag skulle rekommendera någon GPS med I-Go. Den är mycket enkel att använda och har ett snyggt gränssnitt. man har möjlighet att ställa in den på många sätt så att den passar användaren. (Jag tror att det är samma som Mio)
Garmins produkter är väldigt bra men inte speciellt 'enkla' att använda. Men är din man väldigt tekniskt intresserad och vill kunna utnyttja många specialfunktioner så är garmin bra.
TomTom fungerar men är inte något förstahandsval för mig. Det känns som en blandning av alla olika märken men ganska trubbigt att använda och inte speciellt snyggt. Personlig anpassning är inte TomToms starka sida och kartornas utseende är ganska omodernt.
Tom
#2 Men om man ser på priset, dvs vad man får för max 2 500 kr ligger väl TomTom ganska bra till? Garmin är väl dyrare?

Jag tittade på Garmin 200 och den kostade runt 1500:- …
#3, Förr var Garmin bland de dyraste men nu har även de alla prisklasser. I-Go eller Mio finns också i den prisklassen.
Men det är lite tycke och smak när det gäller GPS:er så jag skulle titta mindre på priset än på vad som är bäst för mig. När man sitter i bilen och kör kan det vara avgörande om min GPS är användarvänlig eller inte.
Ida, har du provat något annat märke än Tomtom som du kan jämföra med?
Tom
#5 Nej, det har jag tyvärr inte, så det var bra att du kunde tillföra lite perspektiv på saken. GPS är tydligen årets julklapp och jag kan bara säga att jag är nöjd med den jag fick förra året. De flesta har dock säkert utvecklats sedan dess.
Kickan, I senaste numret av tidningen M3 har de ett test av GPS:er som kanske kan vara intressant för dig. Det finns även längst bak i tidningen en sammanställning av de bästa testade produkterna. Det finns ett antal GPS:er med där.
Tom
Jag tror att Råd&Rön gjort ett sådant test också. Ska se om jag kan hitta det.

Det var ett test i aftonbladet idag…

Om man bara använder gps:en i bilen någon gång per månad eller så skulle jag nog även titta på de mobiltelefoner med gps som finns. Nackdelen med dessa är att de oftast har en mindre skärm samt att de inte är specialanpassade för att ha just som bil-gps. Fördelen är att du alltid har med dig gps:en eftersom den ju finns i din mobil och kan således använda den när du promenarar på stan eller är ute i skogen. Nokia har tex ett par bra modeller.
Men tror du att du kommer använda gps:en i bilen ofta, ja då ska man nog satsa på en mer "vanlig" gps.
mvh
Oskar

KickanLilja.
Du skriver att du vill att den skall innehålla kartor över Norden. Men det är väl så att det komemr fortlöpande nya informationer och vägar osv. som det är bara att uppgradera till via nätet?
Rätta mig om jag her fel.

Ingen aning, är totalt oteknisk=)