Dyr mellanskillnad
Har jämfört priser på "billiga" Netxtra.se där man får maten hemkörd för 99 kronor om man bor inom utkörningsområdet.
Gjorde en enkel prisjämförelse enligt deras hemsida och det matkvitto vi fick från en lokal ICA-butik när vi handlade i går:
- Köttfärs storpack: Netxtra 64:90 kr/kg, ICA 54:90 kr/ kg Prisskillnad: 10:- / kg
- Keso 500 gram: Netxtra 30:90 kr, ICA 20:90. Prisskillnad: 10:- styck
- Tvättmedel VIA: 1.9 kg Netxtra 81:90 kr, 3.4 Kg ICA 99:- Prisskillnad: ca 80 kr /kg
- Snabbkaffe Nescafé Lyx Refill 200 gr: Netxtra 79:90 kr, ICA 53 kr. Prissskillnad: 26:90 kr
Listan fortsätter på stora prisskillnader, både på kilopris på kött och toalettpapper. Så en storhandling via nätet kan bli en mycket dyr affär, har det visat sej.
Jag har också tänkt på det. Hade det varit samma priser som på Prisextrabutiker hade det varit en god affär, men det är det absolut inte. Har faktiskt aldrig provat den tjänsten, väljer att gå till lokala Ica/Konsum istället.
Om man ska kunna spara några pengar på att handla på lågprisbutiker öht så måste man vara VÄLDIGT prismedveten och vara beredd att lägga tid på att handla olika saker i olika butiker. För jag är helt övertygad om att det är omöjligt för dem att vara billiga på allt - det de förlorar på gungorna måste de ta igen på karusellerna. Och om inte annat så är det nog väldig skillnad på kvalitén på det man köper till olika prisnivåer.
Jag vet ju själv att jag köper vissa saker på Ica Kvantum i Nybro och andra på Ica Maxi i Kalmar (bor ungefär mitt emellan) för att de har olika prissättning.
Priser som skiljen nån krona struntar jag i, men när det skiljer sig så mkt som 5-10:- och jag köper saken ofta så åker jag till den billigare butiken.
Sara

Jo jag har också märkt att de är dyra. Undrar om de inte har höjt priserna på sistone…har använt dem några gånger och jag jämförde priserna första gången. Och de hade de ungefär samma pris som på ICA. Men antagligen så har de valt ha att ha en "låg" hemkörningsavgift och istället ta ut det på priset.
Fast som tjänst tycker jag ändå NetXtra är bra. Det har alltid funkat klockrent och du får det faktiskt hemkört till dörren på kvällstid.
#4 Håller med ang. att det fungerar med hemkörningen och att varorna oftast är "plockade med omtanke", exvis frukt etc. Men jämför priserna nästa gång så ska du se att det är minst 5-80 kronor dyrare på vissa produkter mot andra affärer.
Men jag tycker nog att det vore bättre om dom i så fall gav rabattkoder via nyhetsbrev (har aldrig hänt!) och att
- dom utökade så man även kunde beställa exvis. dagstidningar och att man fick med
- gratis-gåvor (som dom gjorde ett tag), så man får lite mer valuta för det dom plussar på alla varor i pris!

Och kanske vore det bättre om de satte hemkörningsavgiften till tex 300 kr…och sänkte priserna på varorna.
#6 Om det kostade så mycket skulle vi aldrig mer handla av dom. Slår man ut snittet på hur mycket dyrare 4-5 matkassar blir så skulle dom tjäna på att helt ta bort frakten eller sänka till PrisXtras priser i fysiska butiken. Dels skulle man handla mycket mer och mycket oftare!!!