Konsumentmakt iFokus

Konsumentmakt

Etikett: övrigt
Läst 2082 ggr
Sindri
3

Personnummer i tid och otid

Hur gör ni med alla dess begäran om personnummer i tid och otid? Jag kämpar emot in i det längsta, känner mig så utsatt, såld hit och dit, registrerad och utvärderad.

På många nätbutiker frågar man efter det helt i onödan, jag skriver nollor eller ettor och det brukar funka bra.

Nu har Tradera stängt mitt konto eftersom jag vägrar lämna ut mitt personnummer. (När jag reggade mig behövde man inte ha det) Jag är mitt i två budgivningar som jag har stora chanser att vinna, men nu är allt sabbat.

Hur tänker ni kring detta? Varför behöver Tradera mitt personnummer? Jag får ju inga varor förrän jag betalat ändå? Är jag ändå såld?
Hur är det för de som har skyddad identitet?

Caeli
3

Tycker att det är bra att Tradera kräver personnummer nuförtiden. Innan var det alldeles för lätt att skaffa konto i fejkade namn som ingen egentligen stod bakom. Detta är ett sätt att hindra eller åtminstone försvåra för bedragare! Känns lite tryggare att handla på Tradera nu när de kräver att man ska identifiera sig med BankID.

Karmatarerskanise
1

Jag känner det är tryggare med det så dom ser att det är riktiga människor som går att ta tag i.

Sindri
2

Jamen, jag känner mig så övervakad och kontrollerad. Som säljare kan jag köpa att man lägger ut personnummer och mobilnummer, men som köpare? Jag betalar ju innan jag får varan. Och mobilnummer vill de för att jag skall kunna återställa mitt konto. Jag får väl skylla mig själv om jag glömmer min inloggning. Har hittills lyckats hålla mitt mobilnummer hemligt och borta från säljare.

Caeli
0

På Tradera kan man ju vara både köpare och säljare. Man är inte antingen eller. Och när det gäller nätbutiker så försök se det från deras sida! Skulle de inte få betalt eller något annat skulle strula så måste de ju veta vem deras kund är för att kunna gå vidare. Finns tyvärr en viss kategori av människor som beställer varor på faktura men inte har en tanke på att betala. Butiken/betalningsmottagaren måste kunna göra en kreditprövning och då behövs personnummer. Sedan är ju personnummer väldigt lätta att hitta på nätet idag. Behövs bara en registrering på en söktjänst så är alla uppgifter tillgängliga.

Karmatarerskanise
0

#3 Jag har inga försäljare ringer för att vissa sidor vill ha mitt nummer som säkerhetsåtgärd.

Precis som #4 skriver kan man hitta alla uppgifter så som inkomst, civilstatus, adress, skulder, månadsinkomst och personnummer på tex ratsit.

Niklas
0

#0: Du kan läsa på Traderas hemsida om deras insamling och användning av personuppgifter. https://info.tradera.com/sakerhetscenter/integritetspolicy/ Tyvärr skriver de inte, mer än svepande, hur de använder de enskilda uppgifterna. Jag tycker att du ska kontakta dem och fråga specifikt hur de använder ditt personnummer. Det finns kontaktuppgifter längst ner på sidan ovan.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
0

Jag har varit i kontakt med Tradera, både via chatt och telefon. Man kommer aldrig längre än till kundtjänst och de som jobbar där har ingen aaaaning. -Det bara är så.

Jag kan förstå att man vill undvika bedrägerier, men jag kommer aldrig sälja något på Tradera, bara köpa.

Det som gjorde mig så upprörd nu var att de stängde mitt konto utan någon som helst varning, mitt under budgivning på två objekt. Det var trist för mig och antagligen för säljarna också.

Man kunde ju tänkt sig att de skickat ett mail - Vi har noterat att vi inte har ditt personnummer. Vi kommer att stänga ditt konto ………… om du inte registrerar det före den……

Som tur är finns ju andra kanaler.

Niklas
0

#7: Be att få kontaktuppgifter till den personuppgiftsansvarige. Hon eller han kan besvara dina frågor.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning