En miljon svenskar har nu registrerat sig på Facebook. Är du en av dem? Vad tycker du om sajten och debatten som varit i media om rättigheter till bilder etc?
Är du fast i Facebook-träsket? ;)

Jag har registrerat mig, inget mer. Fastnade aldrig för det.
I´m stucked! ;)
Nejdå, men det är lite kul. Helt plötsligt har man väääldigt många kompisar. Tur att de inte är nära kompisar allihop då hade jag aldrig haft tid med dem. Tycker att det är anmärkningsvärt att det är svårt (omöjligt) att avregistrera sig samt att de har rättigheter till bilder etc men samtidigt bryr jag mig inte personligen om det. Jag lägger inte heller upp några bilder själv.
Jag är lite kluven. Det absolut enda som jag tycker gör Facebook värt att besöka är just att man kan hitta så många gamla vänner. Det är nästan större chans att hitta dom på Facebook än på Eniro. Det är imponerande.
Men jag fattar inte riktigt poängen med Facebook. Visst, det är rätt roligt att ha lite smygkoll på bilder från gamla bekanta. Men de flesta "apps" som finns är ju totalt meningslösa. Och då menar jag verkligen totaaaalt meningslösa. Som alla zombi-bites som skickas runt. WTF?
För övrigt tycker jag det är konstigt att så många reagerar på att Facebook använder användarens information för att rikta annonser bättre. Vad tror dom Google sysslat med senaste 10 åren? Varför tror dom Google har Gmail, Blogger, Picasa, Reader, Docs, Spreadsheet, Bookmarks, Surfhistorik? Klart det är för att maximera träffsäkerheten i annonserna. Att Google är ett Sök-företag stämmer knappast längre. Google är ett annonsföretag med en sökmotor som kan analysera dina intressen och vanor.
I och med Google Health ska de dessutom veta alla dina sjukdomar och rädslor för sjukdomar.
Och hur mycket kan man faktiskt ta bort från Google? Hur gör du för att helt ta bort din blogg på Blogger? Eller den sök- och surfhistorik som Google samlar om dig?
Facebook är inte ett dugg värre än någon annan. De har bara råkat hamna i rampljuset på grund av att det blivit så stort.
// Johan
Mvh // Johan
Nope.. Jag har inte gått med i facebook.
Sara
Jag är registrerad där, mest för att kunna hålla koll på vad mina vänner och bekanta vill mig…. Min egen profil består av mitt namn och en "tramsbild".
#3 Det ligger nog någonting i att Facebook inte är värre än någon annan, bara lyckats få lite tråkig uppmärksamhet på den fronten.

Jag är inte fast men tycker Facebook är en bra community. Tex så är ju deras feed ganska nyskapande, dvs förstasidan där du kan se vad dina polare sysslat med den senaste tiden. Men annars är den ju ganska lika alla andra communities…
Och tycker det är konstigt att folk blir upprörda att Facebook utnyttjar de bilder och den info du lägger upp. Hur tror folk att sajter som Facebook finansieras? Att driva en så stor sajt kostar ju givetvis massor. Det är ju ett givande och tagande. Du betalar med att förlora lite integritet och i utbyte får du en gratis community.
mvh
Oskar
#7 Skälet till att folk reagerar är nog att de inte har läst avtalet innan de klickade på "godkänn".
#7: Håller helt med dig om att deras feed är kul. Samma sak med att man ser senaste bilderna från alla ens vänners fotoalbum. Det gör det hela mer levande och en anledning att besöka sajten.
Mvh // Johan
Jag har inte registrerat mig och tänker inte göra det heller!
#3 Du uttrycker rätt precis vad jag själv tänker!
#7, 9 Vad är "feed"? 

#12 Det är den lista där du kan se dina kompisars aktiviteter. Den första sida man ser när man loggar in om jag kommer ihåg rätt.
#12: En "feed" är ett flöde med information. Det blir mer som att informationen kommer till dig utan att du gör något, än att du går runt på alla platser där du vet att det finns intressant information manuellt.
Jämför t ex med e-post. Du går ju inte runt och frågar "hej, johan, har du något nytt mail till mig?" och "staffan, har du något nytt mail till mig". Alla dina mail kommer ju helt magiskt till din inkorg. Feeds fungerar på samma sätt, fast det kan vara nyheter, bilder, podcasts, etc, etc, etc.
Mvh // Johan
#13 Tack!
#14 Magiskt är ordet! :) Nu blev jag lite klokare. :)

Nej, jag är en av få i bekantskapskretsen som låter bli facebook och det blir jag stundom lite mobbad för… Är inte så sugen på att ofrivilligt springa på gamla bekanta, till exempel.
#16 Dessutom (tack vare feeden) får man kontinueligt uppgifter vem som är kompis med vem, vem som skrivit på vems vägg eller skickat någon ett kuddkrig. Mycket värdefullt vetande med andra ord. ;)
Varför skulle jag gå med i facebook för att, som en del uttrycker det "hitta gamla vänner?" Det finns en anledning till att dessa så kallade gamla vänner inte längre finns i min umgänges-repertoar, så varför skulle jag vilja söka upp dem? NOT!
#18 Det är frivilligt…

#18) Man kan blockera sig mot ett visst namn (uttrycker mig kanske lite konstig?) så att man inte blir "hittad" av den personen. Man kan också blockera andra, som redan har hittat dig. Du kan även välja vilka av dina "kompisar" som skall få tillgång till all din information, bilder, mm.
Tycker att det är kul att få kontakt med gamla bekanta; hur mycket man har med varandra att göra, bestämmer man ju själv!
Fick nyss ett mail om att någon ville lägga till mig som sin kompis någonstans … det var nog inte just Facebook, men jag antar att det var något liknande. Men hur tusan ska jag veta vem det är när det bara står något skumt nickname? Nä aldrig att jag klickar mig vidare på en sån länk, mailet hamnar direkt i papperskorgen!
Så - jag är alltså inte med i några såna här, i mitt tycke alldeles onödiga, "kompisrum".

Jag har varit med i Facebook, men har valt att gå ur.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#18 Du har kanske en poäng där, men vissa gamla vänner, bekanta, skolkamrater saknar man kanske inte så mycket så att man skulle anstränga sig att leta upp dem, men det är roligt att se vad de har för sig nu, om de är gifta, förlovade, har barn, var de bor etc och de kan man ju se utan att ens behöva maila, ringa eller prata med dem. Distans-bekanta kan man kalla dem och det är faktiskt ganska kul. :)